Архив

Най-големите производители

Първите три места в света през 2015 г. заемаха Toyota Motor с производство 10 083 831 моторни превозни средства,  Volkswagen Group с 9 872 424 и General Motors със 7 988 479. Четвърти бе Hyundai Group , пети – Ford Motor. С последна дата 2023 нещата се промениха.

Завод на най-печелившия бранд в света - Volkswagen Group

Завод на най-печелившия бранд в света – Volkswagen Group

Като се има пред вид преливането на собственост от една компания в друга и създаването на общи групировки, все по-напред сумарно излизат и такива формации като алиансът Renault-Nissan и Fiat, след сливането с Chrysler. А с последна дата – след създаването на Stellantis със сливането с PSA Peugeot Citroen, чиято собственост е и  Opel.

През 2016 г. Volkswagen стана световен лидер, като остави Toyota Motor  на втора позиция, трети е  алиянсът  Renault-Nissan, от който част е и АвтоВАЗ. Съгласно отчета, който публикува focus2move, германците са първи, независимо от „дизеловия скандал“.

През юли 2012 г. Toyota достига общо производство след 77 години от началото – 200 000 000 превозни средства.

През първото тримесечие на 2007 г. Toyota Motor за пръв път произвежда и продава повече автомобили от GM. GM се славеше като „най-голям производител на автомобили в света“ в продължение на 76 години. Но за последните години, както и други американски автопроизводители, преживява криза и е принудена да намалява производството си, а освободилото се място на пазара се заема от конкурентите ѝна първо място — от Toyota. На 24 април японската компания съобщи, че през първото тримесечие на 2007 г. е произвела 2,37 млн. автомобила и е продала 2,35 млн. По този начин тя за пръв път изпревари GM, за която показатели са били съответно 2,34 млн. и 2,26 млн. коли

През 2013 г. Toyota стана първата корпорация, произвела над 10 млн. автомобила за година – 10,2 млн, през 2014 г. -10 324 995          превозни средства, от които автомобили 8 565 176.

На 1 август 2017 г., PSA Group обяви финализиране на придобиването на дъщерните дружества на GM – Opel и Vauxhall, проект, подписан на 6 март 2017 г.

С Opel и Vauxhall, PSA Group стана вторият най-голям автомобилен производител в Европа с пазарен дял от 17% през първото полугодие на 2017 г. В резултат на тази транзакция и вече с пет добре позиционирани автомобилни бранда, PSA Group  засили присъствието си на основните европейски пазари. Това  послужи за основа на рентабилен ръст в световен мащаб.

Общо конгломератът зае четвърто място през 2022-та в света.

Алиансът Renault Nissan Mitsubishi твърдеше, че е негова световната корона по продажби за 2017 г., renault-nissan-mitsubishi-alliance-logoкато е изпреварил Volkswagen Group и Toyota Motor Company.

Алиансът продаде 10 608 366 пътнически автомобила чрез Renault, Dacia, Alpine, Renault Samsung, Nissan, Infiniti, Datsun, Venus, Mitsubishi и Lada.

С добавянето на Mitsubishi Motors към Алианса, той е спечелил около един милион и скочи на първо място.

Групата Volkswagen се нареди на второ място с 10 521 500 автомобила и леки търговски превозни средства в своите дивизии – въпреки че камионите MAN и Scania увеличават тези стойности до 10 726 400.

Завършването на местата на подиума е от Toyota, която реализира 10 201 000 продажби на леки автомобили от Toyota, Daihatsu и Lexus. Дори ако добавите Hino, японският гигант е постигнал само 10 386 000 продажби.

През 2018 г., след арестуването на оглавяващия Алианса Renault, Dacia, Alpine, Renault Samsung, Nissan, Infiniti, Datsun, Venus, Mitsubishi и Lada – Карлос Гон, за финансови злоупотреби с данъци, на първо място отново излезе Volkswagen Group.

2018 Volkswagen Polo GTi

2018 Volkswagen Polo GTi

На 16 януари 2021 г., след финализиране сливането на PSA Group с Fiat Chrysler в новата обединена компания Stellantis, се създаде четвъртият по големина автомобилен производител в света.

stellantis-unveils-official-logo-2-780x470Fiat Chrysler Automobiles и PSA Group завършиха свързването си за 52 милиарда долара и официално се вляха в Stellantis на 16 януари.

Сливането ще създаде автомобилна група с комбинирани годишни продажби от около 8,1 милиона автомобила и достатъчно дълбоки джобове, за да финансира преминаването към електрическо шофиране и да се изправи пред по-големите конкуренти Toyota и Volkswagen Group.

Акциите в Stellantis  започнаха да се търгуват в Милано и Париж на 18 януари 2021 г., а в Ню Йорк – на 19-и. Главен изпълнителен директор на новата група стана Карлос Таварес, преди това шеф на PSA Group. Акциите на новообразуваната Stellantis започнаха да се покачват още в пъръвия ден на борсата…

Пуснатият през януари 2021 г. по-евтин SUV на Teslla

Пуснатият през януари 2021 г. по-евтин SUV на Tesla

На 8 януари 2021 г. пазарната стойност на Tesla за първи път надхвърли 800 милиарда долара. Стратосферният растеж помогна на главния изпълнителен директор Илон Мъск да надмине топ шефа на Amazon.com Inc Джеф Безос, за да стане най-богатият човек в света, както съобщи Bloomberg News.  Личното богатство на Мъск беше повишено от повече от осемкратния ръст на акциите на Tesla през 2020 г., която се превърна в най-ценния производител на автомобили в света.

Пазарната стойност на Tesla, която  се присъедини към индекса S&P 500 на най-големите компании в САЩ, надхвърли 700 млрд. долара за първи път. Това направи компанията на стойност повече от Toyota, Volkswagen, Hyundai, GM и Ford взети заедно…

По-късно, в края на 2022 г., когато Илон Мъск купи Twiter за 44 млрд долара, стойността и акциите на Tesla паднаха, а Мъск отстъпи първото си място по богатство в света.

По данни от януари 2021, Toyota изпревари през 2020 г. Volkswagen и стана номер 1 в света продавач на автомобили.

Японската Toyota Motor Corp изпревари германския Volkswagen по продажби на превозни средства през 2020, възвръщайки се на първа позиция като най-продавания автомобилен производител в света за първи път от пет години насам, след като пандемичният спад в търсенето удари по-силно германския си конкурент.

Toyota защити титлата си като най-продаван автомобилен производител в света през 2022 г.

Второкласираният съперник Volkswagen Group по-рано през януари 2023 г.  отчете най-ниските си продажби от повече от десетилетие от 8,3 милиона автомобила.

Според Reuters от 30 януари 2023-а, Toyota Motor Corp е продала 10,5 милиона автомобила през 2022 г., защитавайки титлата си на най-продаван автомобилен производител в света за трета поредна година.

Глобалните продажби на групата, включително подразделението за камиони Hino Motors и производителя на малки автомобили Daihatsu, се понижиха с 0,1%, тъй като рекордните продажби в чужбина от 8,6 милиона автомобила помогнаха да компенсират спада от 9,6% на вътрешния пазар до 1,9 милиона.

Второкласираният съперник Volkswagen Group, по-рано през януари 2023 г., отчете най-ниските си продажби от повече от десетилетие от 8,3 милиона автомобила, тъй като блокирането на COVID-19 в Китай и войната в Украйна преобърнаха веригите за доставки.

Въпреки че някои ограничения, свързани с предлагането на чипове, остават и за Toyota, японският автомобилен производител каза, че силното търсене в Азия и увеличаването на производствения капацитет и оптимизацията в Азия и Северна Америка са помогнали за увеличаване на глобалното производство с 5% през 2022 г.

През ноември 2022-ра Toyota преразгледа производствената си прогноза за текущата финансова година до края на март до 9,2 милиона автомобила от 9,7 милиона.