Архив

Austin Maxi

Austin Maxi е среден хечбек с 5 врати, произвеждан от British Leyland през 1969-1981 г. Има двигатели отCRW_0362 E-Series 1485 куб.см., 74 к.с. и 1748 куб.см., 84 к.с. или 95 к. с. и е първият британски хечбек с пет врати. Предлага се с избор от 5-степенна механична или 4-степенна автоматична скоростна кутия. Отличителна черта е голямата база от 2661 мм при къса каросерия от само 4039 мм. Ширината е 1626 мм, а височината – 1384 мм. Моделът тежи 978 кг. Това е последната разработка на легендарния Алек Исигонис, конструктор и на Morris Minor и Mini.

Maxi се разработва под кодовото име ADO14 от British Motor Corporation (BMC). Първоначално по план на BMC за новия модел Maxi се нарича Austin 1500 и версия седан на Morris 1500, която следва през есента. При сливането на BMC и Leyland новото ръководство зарязва седана и развива Morris Marina вместо това. Така моделът става първата кола след създаването на British Leyland като хечбек с пет врати, следвайки  френското Renault 16. Моделът става и „Автомобил на годината“.

В основата на просторното купето на Maxi лежи изцяло ново шаси с предно задвижване, което е взаимосвързано с най-иновативна пет-степенна механична скоростна кутия.

Austin_1800_Mk_III_1798cc_first_reg_Jan_1973_rear_three_quartersМощност идва от CC 1485, по-късно 1748 куб.см. (от 1971 г.) E-Series бензинов двигател, който след това ще намери своя път в други продукти на British Leyland: такива като Austin Allegro. Има и двоен карбуратор на 1750 HL моделите.

Предлага добри резултати по стандартите на деня. Една необичайна особеност на тази кола е това, че облегалката на задната седалка се сгъва не, както в конвенционален хечбек, която се сгъва назад. В комбинация с напълно легнало предни седалки това дава макар и спартански условия за нощувка.

На 8 юли 1981 г., 12-годишният производствен живот на Maxi Austin приключва. Неговият ефективен заместител са по-малките Austin Maestro. Следващият нов модел в своя сектор – Austin Montego салон, стартира през април 1984 г. и е предназначен за запълване на празнината в гамата на  British Leyland и  Rover.

С модела BMC и BL натрупват опит в областта на каросериите хечбек, но пропускат шанса си да бъдат по-нататък водещи след дебюта и успеха на Volkswagen Golf и Volkswagen Passat хетчбеци. Единствените други автомобили на BL, които имат оформление хечбек, са Austin Ambassador (по същество новата Princess) и Rover SD1.