Архив

Porsche

117.porsche1Делото на Порше-старши продължава неговият син Фери. В следвоенна Германия през 1948 г. излиза първият автомобил под името Porsche – неголемия модел 356 с форсиран „фолксвагенов” двигател и „купе” с обтекаема форма. Тогава фирмата се намира в Гмюнд, Австрия, където през 1943 г. се премества по време на военните действия от съображения за сигурност.  Първият екземпляр е продаден на клиент от Швейцария, който го тества за списание и това дава път на продукцията. В предприятието скоро има 270 работници и каросериите не са много скъпи. През 1949 г. д-р Фердинанд Порше се премества в Щутгарт, Германия. Моделът 356 с двигател от 1131 куб. см и мощност 40 к.с., с максимална скорост 130 км в час, се прави до 1965 г. и служи за основа на модела Carrera. Нов успех на фирмата е спортният моделRSC с абсолютно нов двигател и оригинален колянов вал на ролкови лагери.

В началото на 50-те години към нарастващия брой на ежегодно произвежданите серийни модели на Porsche (след 1950 г. автомобилът вече се прави в Западна Германия) се присъединяват и множество разновидности на някои от изтъкнатите немски и европейски каросерийни майстори.

Синът Фери – Фердинанд Александър, ръководи разработката на новия автомобил Porsche 911, миниатюрно „купе” с шестцилиндров двигател, появило се през 1963 г. Моторът на този модел, както при „Бръмбара”, се разполага отзад, извън междуосието. В процеса на разработка на 911 се появяват няколко почти непознати фирмени прототипа, като може би най-интересен от тях е представеният през 1960 г. Буци Порше преработва задната част на колата и така се получава силуета на неповторимия безсмъртен хит 911.

Фердинанд Александър Порше умира на 27 март 1998 г. във Виена. Сега компанията, станала акционерно дружество, продължава да усъвършенства ползващия се с успех 911. Най-мощният и най-бързият в тази серия – 911 Turbo с пълно задвижване, има много поклонници. Последваха и други нови модели – Boxter, Carrera и автомобила с висока проходимост Cayenne – за пръв път при марката и малко неочаквано предвид нейната ориентация в класа на най-бързите спортни коли.

Щаб-квартирата се намира в Зюфенхаузен – квартал на Щутгарт, провинция Баден-Вюртенберг. Компанията е владение на фамилиите Пийх и Порше, както и 10% на Qatar Investment Authority. С дата септември 2011 г. владее 50,73% от правата на вот във Volkswagen AG и 50,1% от Porsche Zwischenholding GmbH, което притежава 100% от Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG – производител на гама спортни автомобили и SUV.