Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

Citroen 2CV

Citroen 2CV е най-тиражираният „народен автомобил” на Citroen. Производственият период е 7 октомври 1948 – 27 юли 1990 г., пуснати 4164424082_72109dcafc_oса общо от конвейерите всичко 5 114 961 копия.

През 1935 г., Michelin, френски производител на гуми, купува Citroën и назначава Пиер Буланже като шеф. Той имаш идея да се създаде автомобил за селските райони и за хората с ниски доходи.

Въз основа на проучване сред целевата аудитория е определен проект  POS  (малка кола)  – с четири места, за 50 кг багаж, 2 облагаеми конски сили, предно задвижване, максимална скорост 60 км в час, тристепенна скоростна кутия, лесна поддръжка, окачване позволяващо да се прекара дузина яйца през разорана нива и разход 3 литра на 100 км. Рекламното послание  „четири колела под един чадър“ от края на 1960-те години, доста добре обобщава общия дух на това, което очаква шефът.

Разработката се ръководи от службата на Андре Льофевр като ръководител, който вече се е доказал. Сътрудници са Пиер Майер и  Алфонс Форсе, които се занимават с окачването, Жан Марате е специалист по каросерията и Фламинио Бертони.

4965868846_a140516d84_oВ зората на Втората световна война проектът, воден от Андре Льофевр се материализира в кола от много тънка гофрирана алуминиева сплав, с плосък мотор с два цилиндъра 375 куб.см. и водно охлаждане. На 1 септември 1939 г., 250 коли  вече са сглобени в завода в Левалоа-Пере. Проектът е прекратен през войната, германците все пак научават за него и искат той да се прекрати, първите прототипи са унищожени, но документацията е  скрита от окупаторите. Едва след края на войната темпът на разработката на автомобила се ускорява.

Така се стига до премиерата през октомври 1948 г. на Парижкия автосалон. Първоначално отпред автомобилът има само един фар, липсва и стартер. За закупуване се чакат 2 години. Мощността на 2-цилиндровия двигател от 375 куб. см при първата модификация е 9 к.с. при 3500 об./мин. Тя е достатъчна, за  да задвижва автомобила с 65 км в час. Моторът се пуска с шнур и е разположен пред предните колела. След войната се монтира вече стартер. Единствените инструменти на арматурното табло все още са само тахометър и амперметър.

Коефициентът на съпротивление на каросерията е 0.52. Дължината съставлява 3 780-3 830 мм, ширината 1480 мм и височината 1600 мм, при междуосие 2400 мм. Ненатовареното тегло според модификацията е 475-575 кг, максималната скорост е от 60 до 115 км в час.

Произвоството набира преднина и през 1952 г. започва износът. В Холандия автомобилът се нарича „грозното пате”. Две години Citroen_2cv_1949_060117по-късно двигателят увеличава кубатурата си на 425 куб. см и мощността си на 12,5 к. с., а през 1961 г. конските сили са 14. Цената тогава е FF9830. Появява се и версия „пикап”.

Следващите модификации променят дизайна на арматурното табло. Моделът Sahara, правен през 1958 г. – 1968 г., е екипиран с по един двигател на всяка ос – общо два – има и един там, където трябва да е багажникът. Автомобилът се различава външно в оформлението на калниците.

Deux-Chevaux (2СV) празнува 20-годишния си рожден ден през 1968 г. Продадени са вече 2 500 000 екземпляра. От тогава колата търпи „фейслифт” и получава 425-кубиков мотор с мощност 16,4 к.с. и максимална скорост 100 км в час.

След това идват промените през 1970 г., когато се появяват две версии: 2СV 4 – с мощност на мотора 24 к.с. при 6750 об./мин и максимална скорост 100 км в час, и 2СV 6, чийто 597-кубиков мотор вече е от 29 к.с., а максималната му скорост –  110 км в час. Въпреки че при последния модел облагаемите конски сили вече са 3.

От 1974 г. се появява пластмасова решетка отпред, а на 2СV 4 и 2СV 6 правоъгълна оптика на фаровете отпред. През 1975 г. допълнително пристига 2CV Special, който губи третия страничен прозорец.2cv-2

Покупната цена на 2CV винаги е била много ниска. В Германия през 1960 г., например, е около два пъти по-малко от Volkswagen. С течение на времето, проектиран като заместител на коня в селския сектор, моделът  набира нови клиенти. 2CV 6 Club е лимитирана верси от 1980-1987 г.

8455090758_8a36e2264b_hПоследното 2СV слиза от конвейера от завода в Португалия. На 27 юли, в 16 часа, производството на последната кола за една определена  социална класа официално приключва. Една малка група придружава Ultima  (Charleston сив брой TW6 AZKA0008 KA481312 серия) с директора на завода Визеу, Клод Херберт  в края на своята производствена линия. Това е официален край за още пет 2CV Special. Три от тях (един син, един бял и един червен) участват за декориране на Mondial dе l’ Automobile през октомври 1990 г., но в крайна сметка общественото сбогуване не е реализирано…

Символ на една епоха, но също така и определено изкуство на живот, 2CV има много фенове, които разширяват своята история чрез организиране на събори и мероприятия по цялата земя. Това движение, организирано в групи (160 във Франция) интегрира всички поколения и всички социални класи. В чужбина, на 2CV е определено изображението на „класически Франция“ с магическата пръчка и Айфеловата кула. 2 CV маркира времето си и се превърна в легенда в автомобилната индустрия. Днес е възможно да преоткрие този мит в музея, посветен на него в Елзас, единственият музей, посветен изцяло на 2CV и производните му модели.