Архив

Уолтър Бентли

Мечти и разочарованиеbentley2_m[1]

 

Уолтър Оуен Бентли (16 септември 1888 г. – 13 август 1971 г. ) е инженер, дизайнер на авиационни двигатели, дизайнер и състезател на автомобили, основател на Bentley Motors Limited в Крикълууд, близо до Лондон.

Бентли е роден в Хампстед, Лондон и е най-малкото от деветте деца на пенсионирания бизнесмен Алфред Бентли и Емили по баща Уотърхауз. Учи в Клифтън Колидж, едно държавно училище в Клифтън, Бристол, Англия от 1902 г. до 1905, като е оставен на 16-годишна възраст да започне работа като чирак при железопътен инженер във Великата северна железопътна компания в Донкастър в Йоркшир. Там се научава как да прави сложни машини и да ги проектира.

Уолтър Оуен Бентли е  наричан от приятелите си W.O. Той прекарва кратък период в изучаване на теоретичното  инженерство в Кралския колеж в Лондон. Известен е като инженер, но започва кариерата си като таксиметров шофьор в Лондон през 1912 г. Малко по-късно започва гаражен бизнес със своя брат. Братята стават дилъри на неизвестната днес френска марка DFP. Те стартират с приготвяне на спортни автомобили.

По времето на Първата световна война Бентли служи като капитан във военновъздушните сили. Там изиграва главна роля в модернизация на дизайна и производството на авиодвигателите Clerget  за истребителите Sopwith Camel и Sopwith Snipe. Те били известни като BR1 (Bentley Rotary 1) и BR2 на фирмата Humber. За своите заслуги Уолтър Бентли е награден с рицарски орден на Британската Империя и също 8000 фунта стерлинги премиални. Той основава през 1920 г. своя собствена автомобилна компания – Bentley Motors Ltd. След войната Уолтър прави първия си автомобил заедно с Фред Бъргес.

walter-bentley-01Първият тестдрайв е осъществен през 1919 г. Капацитетът на четирицилиндровия мотор е 3 л. Агрегатът има горен разпределителен вал и по четири клапана на цилиндър. Откритата кола не е нищо повече от шаси с двигател, две малки кошникообразни седалки, резервоар и две запасни колела. Максималната скорост е 120 км в час.

Подготовката на коли за състезания, която извършвал дотогава за DFP, от този момент Бентли започва да прави за своя автомобил.

През 1922 г. Bentley финишира втори и пети в „Турист Трофи”. На следващата година модел от марката завършва четвърти в „24-те часа на Льо Ман”. А още една година по-късно кола на Бентли печели състезанието. От тогава тези автомобили имат вече спирачки и на четирите колела.

Bentley 3 Litre се произвежда от 1922 г. до 1924 г. Двигателят е 4-цилиндров, 16-клапанов с обем 3000 куб. см и мощност 65 к. с. Първите информации за модела се появяват още през 1919 г. Той е първият появил се след Първата световна война. Замислен е като скоростен спортен автомобил и скоро става символ на века. Отначало е бил открита кола, по-късните версии са със закрита каросерия. Максималната скорост е 136 км в час.fam7

По това време се произвеждат 348 „бентлита”. След това предприятието изпада във финансови затруднения. През 1924 г. се прави реплика на модела ТТ. Наречена е Speed и се отличава с червена емблема на радиатора на бял фон.

През 1925 г. Бентли разработва два нови модела. Единият от тях е 100 MPH, който има мощност 92 к.с. и достига максимално 100 мили в час. Отличава се със зелена емблема. Вторият луксозен модел е Speed Six. Той трябва да се конкурира с Rolls-Royce.

През 1927 г. автомобилът с означения 100 MPH печели Льо Ман. Двигателят е шестцилиндров с обем над 6 л. Може да се избира между база от 335 и 366 см. Агрегатът е толкова еластичен, че шофьорът може да кара с 12 км в час на четвърта предавка. Максималната скорост е 145 км в час.  До 1930 г. Бентли продава 373 коли от модела.

През 1927 г. Bentley представя модела си 4,5 L Blower. Двигателят е с компресор и течно охлаждане. Обемът му е 4500 куб. см, а мощността – 130 к. с. Максимлната скорост е 201 км в час. Типът на каросерията е „роудстър”. ”47489k

В 1929 г. Speed Six кабриолет печели Льо Ман. Достига средна скорост 118 км в час. Автомобил на марката с 4,5-литров мотор е втори. 4,5-литров Bentley  печели през 1927 г. и „Брукланд 500” със средна скорост 170 км в час. По желание може да се избере двигател с турбокомпресор.

Резултатите не удовлетворяват конструктора. През 1930 г. той прави един истински автомобил на мечтите с финансовата поддръжка на милионера Уолф Барнато. Шестцилиндровият мотор с обем 7983 куб. см има мощност 220 к. с. С него наистина можело да се конкурира Rolls-Royce.

От 1931 г. моделът има и 4-литров мотор. За да е по-евтина колата, двигателят е без горен разпределителен вал, но има достатъчна мощност. Като резултат се произвеждат 50 бройки от този модел. Обаче  финансовата криза на „Уол Стриит” се отразява на Барнато и той вече не може да финансира Бентли. Марката влиза под шапката на Rolls-Royce. Първото Bentley, направено от Rolls-Royce, носи името Derby Bentleys. От него са продадени 1191 бройки. При наследника на модела моторът е 4,25-литров вместо 3,5. От него са продадени 1241 автомобила.

Bentley Continental R-Type е представен през 1952 г. Той се произвежда до 1955 г. Двигателят е 6-цилиндров редови с клапани под цилиндровата глава. Обемът му е 4566 куб. см. С модела могат да се достигат максимално 187 км в час. Каросерията е създадена от фирмата H. J. Mulliner. Направени са всичко 208 такива автомобила. По-късните версии са с мотор от 4887 куб. см. Скоростната кутия е 4-степенна механична.

Bentley_badge_and_hood_ornament-BWПрез 1935 г. Уолтър започва да работи за Lagonda, където прави редица хубави двигатели, между които забележителния 4,5-литров V 12, който продължава да се произвежда и след Втората световна война. Един месец по-късно, в средата на септември е обявено, че спецификациите на Lagonda са закупени от Дейвид Браун&Синове (Хъдърсфийлд), производители на зъбни колела, което ще комбинира производството с Aston Martin, купен по-рано тази година.

Браун закупува Lagonda до голяма степен заради инженерния опит на  Бентли и незабавно се поставя здачата W.O. да заработи над  най-новия 2,6-литров Lagonda Straight-6 двигател, Така Бентли работи и като инженер за Aston Martine, където участва в разработката на няклоко купета и спортни седани от 1951 г. и 1952 г.

Уолтър Оуен умира като беден човек през 1971 г. на 83 години. Той никога не е бил богат и по тази причина от клуба на собствениците на Bentley му дават чек и по-късно му оставят да ползва едно Mini втора ръка. Всичко изпод ръцете на Бентли излизат 3061 автомобила от марката с неговото име.

W. O. е женен три пъти. През 1914 г. той се жени за дъщерята на деветия баронет, Леони Гор, тя почива през 1919 г. от испанската грипна епидемия. Той се жени за на Мак (Одри Хътчисън) през 1920 г., те се развеждат скоро, след като бизнесът е продаден през 1931 г. Тогава се жени за Маргарет Робъртс Хътън по баща Мъри през 1934 г. и тя го надживява, не е имал деца.

Бентли умира в Уокинг, Съри, в петък, на 13 август 1971 г., малко преди 83-тия си рожден ден, почитан за покровител на Bentley Drivers ‘Club. Вдовицата му, Маргарет, го надживява и умира през 1989 г.