Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

Citroën DS спасява де Гол

Когато Citroën представя DS през 1955 г., това става пред аудиторията в Париж, на която от гледката й изпопадат Citroen DSзъбите… Със своя елегантен, футуристичен стил и списък с перфектни технологични характеристики, DS бързо се превръща в най-впечатляващата кола в света.

Но това, което тази аудитория и създателите на DS не можели да знаят, е, че един ден невероятната технология на автомобила ще спомогне за спасяването на живота на френския президент  Шарл де Гол.

Citroën дълго е имала история на разработване на автомобили, които са били много по-напред от времето си по отношение на дизайна и характеристиките. Traction Avant  от 1934 г. е първият в света автомобил с двигателни предни колела, който е пионер в настройката, която ще се превърне в стандарт в повечето леки автомобили. Точно преди избухването на Втората световна война в Европа, инженерите на Citroën започват да работят върху два бъдещи автомобила: иновативна, но икономична кола и изключително модерна луксозна кола.

Но тогава нацистка Германия нахлува във Франция през 1940 г. Както казва Ate Up With Motor, председателят на фирмата Пиер-Жул Буланже мразел нацистите. Той казал на инженерите си да скрият дизайна и прототипите от германците от страх, че ще ги използват за оръжие.

Но Буланже знаел, че войната няма да продължи вечно – и когато свърши, Франция можело да бъде в лоша форма. Двата  автомобила, които проектират, са 2CV и DS, от тях се изисква да бъдат ефективни по отношение на горивото и да бъдат построени, за да се справят с изключително груб терен. Буланже също така искал DS да бъде най-сложната кола в света, блестящ пример за това, на което е способна Франция.

Image_298107_128Определено от Втората световна война имал нещо общо с DS и Шарл де Гол. Де Гол бил герой от Първата световна война, който безуспешно лобира за Франция, за да модернизира войските си преди избухването на войната с нацистка Германия. Де Гол също мразел нацистите.

Той категорично се противопоставил да се предаде на германците, а когато французите най-накрая подписват капитулация, той става лидер на свободните френски сили и повежда правителството на страната в изгнание от Англия. След войната де Гол за кратко става министър-председател на временното правителство, но в края на краищата се пенсионирал  след политическа криза и през 1958 г. е избран за президент.

По това време DS е огромен успех и е предпочитаният начин на транспорт от най-богатите и най-мощните във Франция. В допълнение към своята великолепна, опростена форма, DS има дълъг списък от технически характеристики, които го противопоставят на другите автомобили от тази епоха. Автомобилът е с предно предаване и има стандартни предни дискови спирачки, просторен и удобен интериор.(Вж. Ретрокласика – Citroën DS)bad4d339e54844cd9b3fcb2e91632894

Но коронясваното постижение на Citroën – и ключът към нашата история – е хидропневматичното окачване на DS. Повечето автомобили, както и сега, използват пружини и амортисьори в техните системи за окачване. Не е така с DS. Моделът има напълно независимо окачване с къси амортисьори, напълнени с масло под налягане и газ на всяко колело. Това позволява на окачването на автомобила да регулира автоматично своята твърдост и височина на каране, в зависимост от товара. Тази система означава, че колата винаги ще остане на нивото си, а водачът може да настрои височината  ръчно.

Всички тези елементи създават при автомобила отлично управление и комфорт. Много от ползвалите автомобила описват шофирането в DS като „каране на магически килим“.

Шарл де Гол – се шегувал, че ако срещу президента не стрелят, значи той е непопулярен сред народа. Самият Де Гол за десет години преживява 32 покушения и само при едно от тях е леко ранен от парчета стъкло. По-голямата част от атентатите са организирани от ОАС (Секретна въоръжена организация). През май 1961 г. на път близо до Париж под президентския автомобил е хвърлена бомба. През септември същата година е извършено покушение в самия Париж. Група от четирима терористи се разполагат по маршрута на кортежа с президентския автомобил, но не успяват да го взривят.

Преди това Де Гол се возел и на Citroen Traction Avant 15-Six H Presidentielle Chapron

Преди това Де Гол се возел и на Citroen Traction Avant 15-Six H Presidentielle Chapron

През май 1962 г. при посещението на Де Гол в централните райони на Франция се опитват да го премахнат чрез снайперисти – четирима се разполагат по трасето на автомобила му, но пак не успяват. Следващият план е да се взриви железопътен прелез, през който преминава президентският автомобил при връщането на Де Гол в Париж. Пак неуспех. Когато президентът на Мавритания гостува във френската столица, снайперисти отново правят опит по време на церемонията по посрещането да премахнат Де Гол.

Но най-известен е опитът френският президент да бъде убит чрез специално подготвена операция от групата на Бастиен-Тиери. Операцията е извършена на 22 август 1962 г. с участието на 15 терористи начело с полковника от френските ВВС Жан-Марк Бастиен-Тиери. От летището Де Гол тръгва към Елисейския дворец. В автомобила заедно с него са полковник Ален дьо Буасо и съпругата му. Терористите се крият зад паркираните по края на шосето автомобили и чакат кога президентската лимузина ще приближи. По сигнал на Бастиен-Тиери откриват огън.

Но терористите не са точни, а и шофьорът на президента Де Гол показва експертно умение – с невъобразими маневри извежда боса си изпод огъня. Никой от пътуващите в автомобила не пострадва.eccimuab8befbfs5rkqo

Шестима от терористите са заловени и осъдени на смърт, а останалите са съдени задочно. По-късно смъртниците са помилвани с изключение на шефа им Бастиен-Тиери.

Историята разказва: „Градушка от 140 куршума, повечето от които идват отзад, убили двама от бодигардовете на президента, разбили задното стъкло на автомобила и пробили всичките му гуми.“. Други доклади, сочат, че куршумите вместо това издухали две или три гуми.

Във всеки случай DS е прекалено високотехнологичен, за да се засегне от  нещо толкова просто, колкото стрелбата. Макар че първоначално се появява пързаляне, окачването на автомобила го запазва на ниво и той може да се управлява, дори без помощта на гуми. Шофьорът на Де Гол успява да избяга от ситуацията, а президентът и съпругата му стигат  невредими. Този опит за убийство е драматизиран във филма „Денят на Чакала“.

„Денят на Чакала“ (на английски: The Day of the Jackal) е първият роман на английския писател Фредерик Форсайт. Разказва за френската терористична група ОАС от началото на 1960-те, която иска да убие френския президент Шарл дьо Гол.

Ролята на DS в опита за отнемане на живота му кара Де Гол  да обича кола. И така, през 1969 г., когато Fiat  се опитал да придобие Citroën, Де Гол допринася марката да остане във френски ръце като част от групата на PSA Peugeot Citroën…

За други автомобили на Де Гол –вж. Ретрокласика – Citroën DS Présidentielle и SIMCA Présidence.