Архив

Citroën

45.citroen 146.citroenПрадядото на основателя на фирмата носи името Limoenmanи е сезонен търговец в Амстердам. Той сменя името си от Lemoenman на по-сериозното Citron (френската дума за лимон). Когато неговият син Левис Бернард идва в Париж, той добавя „е” с две точки отгоре, за да осигури френското произнасяне на името – Citroën. Левис има пет деца, второто от които е наречено Андре Гюстав.

Този негов син започва да прави автомобили през 1919 г., защото е крайно богат. За емблема на продукцията се взема стилизираното изображение на зъбите на шевроновите колела при първоначалното производство на Citroën. Така „шевроните“ стават лого на марката.

Положението се изменя, когато той пуска своя Traction Avant. Това е първият в света автомобил с предно задвижване и самоносеща каросерия в голямо серийно производство. Скъпото производство на модела затруднява финансово създателя си през 1934 г. и на 5 юли следващата година предприятието му се изправя пред банкрут. Положението е спасено с помощта на приятелите на Андре. Моделът Traction Avant става един от най-модерните за времето си и продължава да се произвежда до 1957 г.

През 1955 следва изцяло нов автомобил – DS (най-луксозната версия на който се нарича Pallas21), при който дебютира първото в света хидропневматичо окачване. Всъщност такова окачване се появява преди това само на задната ос на Traction Avant.

Колата има променлив клирънс и 1911-кубиков мотор с мощност 62 к.с. На следващата година се появява и ID. През 1957 г. моделът има мощност на мотора 75 к.с. при 4500 об./мин, работен обем 1911 куб. см, максимална скорост 140 км в час и цена FF 1 065 000. Дължината на автомобила е 4,7 м, широчината – 1,65 м и височината – 1,5 м. Това е първият европейски автомобил изцяло с дискови спирачки.

В резултат на затрудненията при кризата за горива през 1974 г. компанията става собственост на Peugeot, а подразделенията Automobile Citroën и Automobile Peugeot формират групата PSA Peugeot Citroën.

През годините марката се слави с модели като 2 СV, Ami, CX, по късно излизат малкият AX,славният ВХ и моделът ZX(легендарната му версия Rally Raid печели трудния маратон „Париж-Дакар”), флагманът XM – станал „Автомобил на годината”. След тях дойдоха Xantia, Saxo, Xsara, Picasso и напоследък –  малките С1, С2, С3, С4 – „Автомобил на годината” в България, новият флагман – С6, с последно поколение хидроактивно окачване, както и моделите на Picasso. Последната новост са моделите от гамата на серията DS-3, 4 и 5.

Citroën печели Купата за конструкторите в Световния рали шампионат през 2003, 2004, 2005, 2008, 2009, 2010 и 2011 г. През 2004, 2005 и 2006 г., френският пилот Себастиен Льоб печели Купата при пилотите със Citroën Xsara WRC, през 2007, 2008, 2009  и 2010 г. със Citroën C4 WRC, и през  2011 г. със Citroën DS3 WRC.

През 1971г. Европейски автомобил на годината е  Citroën GS, през 1975г. –  Citroën CX и през 1990 г. – Citroën XM.

У нас, особено в столицата, са много популярни „вановете” Jumper като коли на спешната медицинска помощ и маршрутки, и лекотоварните Berlingo, които имат няколко поколения. Наскоро бяха обявени електрическа и хибридна версии на модела С3.През 2011 г. компанията произведе 1 435 688 автомобила с логото на шевроните.

„Шевроните“ на емблемата на марката първоначално са жълти на черен фон, през 80-е стават бели на червен фон, а от февруари 2009 г. – метални.