Škoda
Škoda Works е създадена като производител на оръжие през 1859 г. и Škoda Auto (и неговите предшественици) е една от петте най-стари компании за производството на коли и е започнала заедно с Tatra , Daimler, Opel и Peugeot.
Названието на марката идва от фамилията на Емил Шкода – конструктор и собственик на компаниятаŠkoda Plzen, която купува предприятието на Лаурин и Клемент.
Всичко започва през 1895 г., когато Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент се обединяват в производството на велосипеди и мотоциклети (от 1899 г.) в семейно предприятие. Двамата правят първия си автомобил Voiturete през 1905 г. Той има търговски успех и става символ на чешкото автомобилостроене.
Противно на практиката на другите производители двамата съдружници правят малък двуместен автомобил, който струва само 3600 крони – пари, които един среден занаятчия може да спечели за три години. Официалното представяне става на изложението в Прага през 1906 г. През май е пуснат и четириместен модел.
Още от ранните си етапи в развитието си автомобилите Škoda са много успешни – това са моделите Tudor, Popular, Superb, а по-късно – Octavia, Felicia, 1000 MB, 100, 110, 105 и 120, Favorit…
Чешката компания произвежда автомобили в течение на много години. Търговската марка на фирмата е летяща стрела, регистрирана е на 15 декември 1923 г. Преди това автомобилите на фирмата на Лаурин и Клемент, предхождащи Škoda носят емблема във формата на кръг с изписани вътре първите две букви на основателите – L&K.
Компанията има много успешна биография не само в миналото, но и днес. По последни данни увеличението на приходите е (2012 г.) $13,5 милиарда щатски долара, увеличението на печалбата (2012 г.) е $1,9 милиарда щатски долара. Общо активите са нараснали (2010 г.) $8,330 милиарда USD. Има 32 000 служители (2012 г.).
От 2010 г. , Škoda има няколко завода за производство и сглобяване, включително един в Сараево, Босна и Херцеговина. Škoda има и монтажен завод в западния индийски щат Махаращра, който е създадена през 2001 г. като Škoda India Private .
През 2006 г. Шкода представи своя чисто нов модел Roomster, малък MPV с уникален дизайн, който отразява бъдещите тенденции. В края на декември 2006 г. Škoda публикува първите официални снимки на новата Fabia, модел, който да замени Fabia през 2007 г.
По-късно през 2008 г.. Škoda пуснати първите снимки на новото лице на Octavia с нови фарове, предна решетка и броня, както и леко префасонирани задните светлини и интериор. Преразгледаната кола разполага с нов избор на двигатели, включително 1.4 TFSI и нови комънрейлови дизелови двигатели.
В Париж през септември 2006 г. беше представен компактен концептуален автомобил с три врати – Škoda Joyster .
През 2005 г. дружеството е произвело 494 637 превозни средства , и на 22 ноември 2006 г. произвежда 500 000-тото превозно средство – за първи път в дългата история на марката тази цифра е била достигната. До края на 2006 г. над 550 000 превозни средства са произведени.
Австралийският клон на Volkswagen Групата, Volkswagen Group Australia (VGA), съобщи, че връща на пазара Škoda, за последно продавана в Австралия през 1983 г., през октомври 2007 г. Считано от 2012 г., Fabia, Octavia, Roomster, Superb и Yeti са на разположение в Австралия.
Skoda започва производство в Китай през 2006 г. Нейните продажби в Китай през 2009 г. – от три модела Octavia и Fabia – са повече от два пъти от 2008 г., достигайки 123 000 превозни средства. Shanghai Volkswagen пуска Yeti SUV от 2011 г. През втората половина на 2010 г. Китай стана най-големият пазар на марката.
През 2009 г. Top Gear Magazine обяви Škoda Fabia за Луксозен автомобил на годината и Škoda Yeti – за Семеен автомобил на годината.
A нов дизайн лого за Skoda се появи от март 2011 г.
През 2011 г. Skoda продаде 875 000 коли, а производителят заяви, че иска да удвои продажбите си до 2018 г. , като част от плана на Volkswagen Group да стане най-големият производител на автомобили в света. Произведе рекордния брой от 939 200 коли през 2012 г.