Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

Wartburg

wartlogo6330453850_01925fd0b2wartburg53228289379_e4bef1f391_zwartburg-logoНемската марка наследява бивш завод на BMW, а до край на производството си се прави с двигател, произлизащ от DKW. Първият автомобил с марката Wartburg  се прави в Айзенах още през 1897 г. Колата носи името на намиращия се край града замък. Там  е композирал Йохан Себастиан Бах.

Моделът, правен през 1899 г. – 1900 г., е с 2-цилиндров 4-тактов двигател с водно охлаждане, с обем 764 куб. см и мощност 5 к. с. при 1000 об./мин. Максималната скорост е 40 км в час. Wartburg се прави по лиценз на френската фирма „Декавил” в завода на Хенрих Герхард, пускащ оръдейни лафайети. Немските „декавили” се отличават с добри качества и печелят много изложения. Първите три автомобила се пазят в музеите на Айзенах и във фирмата BMW. Wartburg се сглобява до 1904 г., когато марката се променя на Dixi.

Преди Втората световна война заводът в град Айзенах е собственост на BMW – купила работилниците Dixi, откъдето тръгва автомобилното производство на баварците през 1928 г. След войната той попада в източната окупационна зона на Германия под управлението на съветската военна администрация.

Съветското акционерно дружество „Автовело“ в град  Айзенах наследява производството на предвоенните BMW от типа 321, 326 и 327. Оцелелите матрици за купетата и друго оборудване позволяват в края на 1945 г. да се разгърне производството на „седани” с две врати, като се използва конструкцията на довоенния модел BMW 321. Тези автомобили са с марка BMW, но в 1949 г. мюнхенската  компания предявява претенции за незаконното използване на нейното име и емблема. Налага се   айзенахските автомобили и мотоциклети да бъдат преименовани на EMW съкратено от Eisenachen Motoren Werke („Айзенахски моторен завод”), а сините сектори на емблемата да бъдат сменени с червени.

През 1949 г. от съветската окупационна зона се създава Германската демократична република (ГДР), която по-късно става витрината на социализма. През есента на с. г. на мястото на EMW 321  започва  производството на ЕMW 340. Колите, произведени по-късно, носят означение IFA EMW 342\2. Освен седаните, в Айзенах  от 1947 г. до 1954 г. в неголеми количества  са произведени и спортни модели и кабриолети с две врати. Тези коли, носещи индекс ЕМW 327\2, имат броните от BMW 321, а двигателят, скоростната кутия и калниците са от ЕМW 340.

През 1952 г. съветската военна администрация предава управлението на заводите в Айзенах на правителството на ГДР, а през 1955 г. автомобилите среден клас от семейството ЕMW 340 отстъпват мястото си на по-евтините малолитражни автомобили IFA. Първоначално от 1949 г. IFA-F 9 се произвежда в бившия завод на Audi в Цвикау, а от 1953 г. до 1956 г. производството се премества в Айзенах. IFA се разшифрова като Industrie-Vereinigung Volkseigener Fahrzeugwerke, т.е. „Объединено народно предприятие за производство на автомобили”. F 9  е е фактически 1939 г. DKW, познато и като Auto Union, правено в Дюселдорф, но с различна радиаторна решетка.

От 1955 г. в айзенахското предприятие се възобновява след близо половин век прекъсване марката Wartburg. Тези колиносят индекс 311. По своята същност това е същата тази IFA/DKW-F 9 с нова каросерия и леко модернизиран мотор. Заедно със седана от 1957 г. – Wartburg-312, се пускат също „кабриолет” и спортно „купе” Wartburg 313-1 Sport през 1958 г. Лимузината 311/312 се прави и с къмпинг версия до 1963 г. Автомобилите са с предно задвижване и максимална скорост 115 км в час.

През 1966 г. се появява Wartburg-1000, а след него и 353 с нова, по-просторна богато остъклена и с по-квадратна форма каросерия. Купето е монтирано на заоблена рама, на която на носачи са колелата с независимо окачване, подобна на модел на Audi от това време. Предлага се и „комби” версия с голямо остъкляване. През 1988 г. на Wartburg се опитват да поставят фолксвагенови мотори 1.3 л. И този опит също завършва след присъединяването на ГДР към ФРГ. Последните партиди Wartburg, пускани през 1991 г., предприятието се опитва да продава в Източна Европа.

След това заводите в Айзенах преминават към General Motors  и в тях започва да се произвежда Opel. Те стават предприятие с най-висока производителност в Европа.