Monthly Archives: октомври 2025
Бъдещето на Skoda: Главният изпълнителен директор говори за нови автомобили и как е победил BMW
Все още не сме достигнали пика на Skoda – флагмански електрически SUV и малък хечбек скоро ще разширят гамата, обяснява главният изпълнителен директор Клаус Целмер в дълъг разговор с Auto Express.
Skoda изпревари BMW, за да се превърне в третата най-продавана автомобилна марка в Европа, и ще продължи да настоява за новия си продукт с два нови електрически автомобила, фейслифт за базовите си модели и нова концепция Octavia.
Продажбите на чешката марка в Европа нараснаха с 10% през първата половина на годината, като регистрациите във Великобритания се увеличиха с над 16%. Четири пети от 509 400 бройки на компанията отидоха за европейски клиенти, докато стратегията ѝ за диверсификация осигурява растеж и в Индия.
Как Skoda се изкачи на подиума на европейските продажби на автомобили за първи път? Като предлага нарастващо портфолио от модели и силови агрегати, които отговарят на изискванията на всеки клиент, като предлага конкурентни електрически автомобили, осигурява добро качество на достъпни цени и използва разцъфтяващата сила на марката Skoda. Това каза шефът на компанията Клаус Целмер пред Auto Express по време на завладяващ 90-минутен разговор в Лондон.
Целмер, чийто договор като главен изпълнителен директор наскоро беше удължен с още три години, вярва, че дизайнът на Skoda е един от факторите за привличане на клиенти. Той постига деликатен баланс между достатъчно високотехнологичен външен вид със своята осветена решетка Tech-Deck и съчетава успокояващо солидни, изчистени повърхности на каросерията, които няма да изплашат никого, като изглеждат твърде дръзки.
„Повратната точка в нашия дизайнерски език е въвеждането на Elroq, след което ще се появят и електрическите автомобили – Epiq и флагманският SUV следващата година. Това е седемместен автомобил с работно заглавие „SpaceBEV“. Този автомобил напълно възприема новия дизайнерски език и нашия стремеж за флагман на Skoda, който е все още много функционален, но и напълно вечен.“ Продължение
Leapmotor достигна производството на 1 милион електромобила
Leapmotor официално обяви, че е произвела своя едномилионен електромобил, с което стана вторият стартъп играч в китайската автомобилна индустрия, преминал този праг. Постижението отбеляза не само важен етап от развитието на компанията, но е и потвърждение за стабилния ѝ растеж. Марката достигна нови измерения.
Ключов момент в развитието ѝ е скоростта, с което то се случва: изминали са само 343 дни между производството на 500-хилядния ѝ електромобил и едномилионния – рекордно време сред „младите“ китайски автомобилни производители. Това е доказателство за високия организационен капацитет, мащаба и пазарното признание на компанията. Leapmotor уверено преминава отвъд стартовата фаза към етап на по-мащабно и уверено разгръщане.
„Феноменът Leap“ – успех, базиран на глобални собствени разработки и достъпни технологии
Зад постижението „1 милион произведени електромобила“ е стратегията на Leapmotor за собствени глобални разработки и визията за достъпни технологии. Именно този устойчив успех е „феноменът Leap“. Със своите над 320 000 доставки само за първите осем месеца на 2025 г., Leapmotor продължава да е лидер сред новите китайски електромобилни марки, като шест поредни месеца вече е начело по продажби в сегмента си. Едновременно с това ще бъде включена в класациите Fortune China 500, Топ 500 на частните предприятия в Китай и Топ 500 на китайските производители за 2025 г. Признанията ѝ в различни сфери – научно-развойни разработки, пазарно представяне, управление и оперативна дейност, потвърждават способностите на Leapmotor като вече утвърдена, голяма компания.
Leapmotor достигна един милион произведени електромобила по пътя на устойчивото развитие: изграждане на стабилна основа и ускорено надграждане. На церемонията по повод постижението Джу Дзянмин, основател, председател и главен изпълнителен директор на компанията, заяви: „За да стигнем от първия произведен Leapmotor до 500-хилядния, ни бяха нужни пет години. Сега, по-малко от година по-късно, отбелязваме вече едномилионния. Това е ясен знак, че темпото на нашето развитие се ускорява. Вярваме, че през следващата година ще можем да отпразнуваме следващия си милион автомобили.“ Продължение
DS Automobiles и L’Aventure DS подкрепят Club Paris в отбелязването на 70-годишнината на DS
На 18 и 19 октомври 2025 г. Club ParIDS ще отбележи 70-годишнината на легендарния DS с Платинен юбилей в Parc André Citroën (15-и район) и по улиците на Париж.
200 модела DS ще бъдат събрани за този повод, повече от 70% от които ще пристигнат в столицата от различни европейски държави.
DS Automobiles и L’Aventure DS подкрепят Club ParIDS, като ще представят концептуалния автомобил – DS E-TENSE PERFORMANCE, както и своите най-нови творения – DS N°8 и DS N°4, заедно с редица исторически модели DS с изключителна стойност и забележителна история.
70 години след представянето си под стъкления купол на Grand Palais, DS остава икона на автомобилния дизайн и иновациите. Истинска френска легенда, той ще бъде честван на 18 и 19 октомври на самото място, където е роден – Parc André Citroën, в 15-и район на Париж. Именно във фабриката на Quai de Javel, където днес се намира паркът, DS е произвеждан основно в периода от 1955 г. до 24 април 1975 г. Тогава от производствената линия слиза последният, 1 330 755-и автомобил – DS 23 Pallas Electronic Injection в цвят Delta Blue. В периода 1955 – 1975 г. там са произведени общо 1 456 115 екземпляра DS и ID.
Организирано от Club ParIDS с подкрепата на DS Automobiles и L’Aventure DS, DS Platinum Jubilee ще бъде изпълнено с множество акценти около повече от 200 автомобила, всички от които ще пристигнат по пътищата на Европа. Публиката ще може да се наслади както на автомобили от колекционерите, присъстващи на събитието, така и на селекция от редки модели, които ще бъдат изложени в големите оранжерии на Parc André Citroën.
“В духа на големите събития, организирани през 2005 г. за 50-ата годишнина и през 2015 г. за 60-ата годишнина, нашият клуб ParIDS е отдаден на честването на 70-ата годишнина на DS през 2025 г. – вечния символ на автомобилното изкуство и технологии. Фактът, че повече от 200 внимателно подбрани автомобила DS ще бъдат събрани в Parc André Citroën, мястото, където DS е роден и произвеждан в някогашните фабрики на Javel, е нещо изключително вълнуващо. Ние изградихме нашата програма в сърцето на това емблематично място и с нетърпение очакваме тези два дни, които ще останат в историята на нашия клуб.“ заяви Дидие Паржадис, Президент на Club ParIDS.
DS Automobiles и L’Aventure DS подкрепят Club ParIDS
DS Automobiles и L’Aventure DS, отговорни за управлението на наследството на DS и SM, подкрепят Club ParIDS в организирането на този исторически уикенд, като предоставят за събитието няколко специални модела.
„Юбилеят по случай 70-ата годишнина на DS: едно забележително събиране на нашите исторически модели, концептуален автомобил и най-новите DS N°8 и DS N°4. Автомобилното наследство, устремено към бъдещето, винаги в подкрепа на френското съвършенство!“, каза Ксавие Пежо, Изпълнителен директор на DS Automobiles. Продължение
Илон Мъск току-що стана първият човек, чието състояние достигна 500 милиарда долара
Мъск вече е на половината път към това да стане първият трилионер.
forbes.com/sites
Илон Мъск постигна още един важен етап, превръщайки се в първия човек, чието състояние достигна половин трилион долара. Най-богатият човек на планетата вече е на стойност 500 милиарда долара, към 15:30 ч. източно време в сряда, според системата за проследяване на милиардери в реално време на Forbes. Мъск, който стана първият човек, чието състояние достигна 400 милиарда долара или повече през декември, е със 150 милиарда долара пред подгласника Лари Елисън и е на половината път към това да стане първият трилионер в света.
Акциите на Tesla се покачиха с близо 4% към 15:30 ч. източно време в сряда, добавяйки приблизително 9,3 милиарда долара към състоянието на Мъск, тъй като инвеститорите продължават да празнуват перспективата за префокусиран Мъск. Цената на акциите на производителя на електромобили почти се е удвоила, откакто Мъск за първи път обяви на априлската конференция за приходите на компанията, че ще се оттегли от поста си на ръководител на Департамента за ефективност на правителството (DOGE) на президента Тръмп, за да отдели повече време за Tesla.
С пазарната капитализация на Tesla отново в рамките на 10% от историческия връх, достигнат през декември, 12%-ният дял на Мъск в компанията вече струва 191 милиарда долара.
И това е без опциите върху акции на Tesla, базирани на резултати, от пакета за компенсации на главния изпълнителен директор на Мъск за 2018 г., които биха стрували 133 милиарда долара днес, ако наградата не беше анулирана от съдия от Делауеър през януари 2024 г.
Forbes е намалил стойността на тези опции с 50% в очакване на резултата от продължаващото обжалване на решението от страна на Мъск пред Върховния съд на Делауеър. Междувременно, през септември, бордът на директорите на Tesla предложи нов, рекорден пакет за заплащане, който би могъл да даде на Мъск допълнителни акции на стойност до 1 трилион долара (преди данъци и разходите за отключване на ограничените акции), ако Tesla постигне „изстрели на Марс“ като увеличаване на пазарната си капитализация повече от осем пъти през 10-годишния срок на наградата. Продължение
Zeekr стартира в Румъния, Словения, Хърватия и България
Zeekr разширява присъствието си в Югоизточна Европа и навлиза в Румъния, Словения, Хърватия и България. Дъщерното дружество на Geely сключи партньорство със SEEAG, вносител с опит в региона, за дистрибуцията и сервиза на моделите 001, X и 7X. Zeekr ще започне с шоурум в Любляна, като ще последват и други градове.
electrive.com, 02.10.2025 – 17:00 ч.
Дъщерното дружество на Geely, Zeekr, разширява присъствието си в Европа. Досега премиум марката на китайската група се фокусираше предимно върху Централна Европа и скандинавските страни. Моделите на производителя се предлагат в Холандия, Белгия, Швейцария, Швеция, Дания и Норвегия. През 2023 г. беше обявено пускане на пазара в Германия, но плановете за местния пазар все още не са финализирани. Моделите на производителя се предлагат в Холандия, Белгия, Швейцария, Швеция, Дания и Норвегия. През 2023 г. беше обявено пускане на пазара в Германия, но плановете за местния пазар все още не са финализирани.
За тази цел Zeekr сега предприема решителни действия в Югоизточна Европа. Компанията продава електрически автомобили в Гърция от лятото. Сега се добавят пазарите в Румъния, Словения, Хърватия и България. Поръчките са планирани да започнат през октомври, а първите автомобили се очаква да бъдат доставени до края на годината.
SEEAG работи с Geely от известно време
Производителят е подписал договор със SEEAG (South East Europe Automotive Group) за дистрибуцията и сервиза на двата SUV модела Zeekr X и 7X, както и на луксозния Zeekr 001. Вносителят има три десетилетия опит в региона и е добре запознат както с продажбата на премиум автомобили, така и с електрическата мобилност. Търговецът на дребно работи от известно време и с марките Geely Volvo и Lynk & Co. Продължение
70 години Saab 93: Икона на иновациите и спорта
Компактен, иновативен и безпогрешен, той не е само заместник на 92, но и изискан автомобил, който определя ера както на пътя, така и в състезанията.
quattroruote.it/01/10/2025
Saab 93 е пуснат на пазара на 1 декември 1955 г. като еволюция на 92, с цел да предложи по-модерен, високопроизводителен и надежден компактен автомобил. Дизайнерът Сикстен Сасон отново играе ключова роля в определянето на формата на новодошлия: 93 се отличава с преработени предни калници, нов преден капак и актуализирани брони. Направени са множество малки, но впечатляващи промени, предназначени да не се нарушава отличителният и ефикасен дизайн на модела 92.
Еволюция без нарушаване
Сред актуализациите най-очевидната е новата предна решетка, сега вертикална и оградена отстрани от два хоризонтални въздухозаборника, украсени с хромирани елементи; нов имидж, който се превърна в отличителен белег на модела в продължение на много години. Елегантната каросерия и заострената задна врата останаха по същество непроменени. Интериорът остана компактен, но функционален, без излишества, напълно в съответствие със скандинавския дух и в приемственост с 92. Продължение
Месечните продажби на Tesla се покачват във Франция и Дания за първи път през 2025 г.
ЛОНДОН (Reuters) – Продажбите на Tesla се увеличиха във Франция и Дания миналия месец за първи път тази година, показаха последните местни данни за индустрията, като обновеният Model Y на американския производител на електрически автомобили се очертава като най-продаван модел в Дания.
Продажбите на компанията продължиха да растат в Норвегия, където електрическите автомобили доминират на пазара, а Tesla отдавна е една от най-продаваните в страната. Но в Швеция регистрациите на нови автомобили – показател за продажбите – показаха девети пореден месечен спад за Tesla.
Tesla се затруднява в Европа тази година, тъй като малката ѝ, застаряваща гама от модели се сблъсква с нарастваща конкуренция от електрически автомобили, пуснати на пазара от европейски и китайски конкуренти.
Американската компания не е пускала нов модел за масовия пазар от пускането на Model Y през 2020 г.
Конкурентните проблеми на Tesla се утежняват от негативната реакция на някои потребители срещу главния изпълнителен директор Илон Мъск, който помогна за финансирането на победата на Доналд Тръмп на президентските избори в САЩ миналата година и подкрепяше европейските крайнодесни партии.
Tesla твърди, че обновеният ѝ Model Y, който започна да доставя на много европейски пазари през юни, ще доведе до възстановяване на европейските продажби.
За периода януари-август продажбите на Tesla са намалели с 42,9% на годишна база в Европейския съюз и с 32,6% в Европа като цяло. Продължение
Honda пренася своята технология за електрически превозни средства на Луната
Регенеративните горивни клетки на компанията може скоро да захранват лунните мисии на НАСА, заедно със слънчевите панели на Astrobotic.
1 октомври 2025 г.
Сн. лунна захранваща система на Honda
Honda обяви споразумение за съвместно разработване с базираната в Питсбърг Astrobotic, за да проучи как технологията ѝ за регенеративни горивни клетки може да помогне за поддържането на човешкия живот на Луната.
В основата на проекта е затворената система за горивни клетки на Honda, подобна по дизайн на системата, която бихте видели в автомобил с горивни клетки Honda Clarity. Зареждането с гориво обаче се различава.
Ето лунната технология на Honda
Работата ще зависи изцяло от слънцето: По време на двуседмичния лунен ден слънчевите панели ще разделят водата на водород и кислород. През нощта – когато температурите падат и слънчевата светлина изчезва за още две седмици – съхраненият водород се връща през горивните клетки, за да генерира електричество, като водата е единственият страничен продукт. След това тази вода се рециклира, създавайки самоподдържащ се енергиен цикъл.
Astrobotic предоставя системата за подаване на енергия – своята технология за вертикални слънчеви панели (VSAT), част от по-голямата концепция на компанията LunaGrid – за захранване на инсталацията. VSAT панелите са проектирани да се разгръщат, самонивелират и проследяват слънцето за максимална ефективност. Продължение
Електромобилите в България
Към края на март 2018 г. в България са били официално регистрирани 560 електрически мотоциклета и 520 електрически автомобила. Към началото на 2020 г. общият брой на електрическите автомобили в България се оценява на поне 1100.
Продажбите на нови електрически превозни средства с батерии (BEV) са се увеличили от 21 през 2015 г. на 194 през 2018 г., като през 2016 г. са били продадени само 6. През първата половина на 2019 г. са продадени 141 нови BEV, което представлява 0,7% от общите продажби.
Правителството не предоставя субсидии за закупуване на електрически автомобили, но поне не налага пътен данък върху тях. Паркирането на електрически превозни средства в централните градски зони за паркиране също е безплатно.
През 2012 г. в София бяха пуснати в експлоатация хибридни таксита „зелени таксита“. През 2017 г. тестови електрически автобуси се присъединиха към автопарка на обществения транспорт на София, а през 2018 и 2019 г. влязоха в експлоатация 35 нови електрически автобуса. Смята се, че до 2021 г. 20% от автобусния парк на София вече е електрически. Други градове и населени места като Пловдив, Перник и Хасково също поръчват електрически автобуси. Продължение
Данъчният кредит за електрически превозни средства в САЩ приключва
Дойде последният ден за закупуване на електрическо превозно средство преди изтичането на федералния данъчен кредит.
Дори и без тези федерални данъчни кредити, щатските лидери казват, че все още искат хората да инвестират в бъдещето, което според тях е електрическо.
Щатските служители казват, че ще използват други средства, за да промотират чистата енергия и да увеличат броя на зарядните станции в целия Вашингтон.
Федералният данъчен кредит беше приет от администрацията на Байдън през 2022 г.
Стимулът е 7500 долара за нови електрически превозни средства и 4000 долара за употребявани.
Не всяко електрическо превозно средство отговаря на условията за стимула. Някои електрически Jeep-ове, Rivian-и, Chevy-и и други са изключени.
Експертите казват, че без данъчния кредит търсенето на електрически превозни средства ще намалее. Те ни казват, че това може да забави производството и в крайна сметка да направи електрическите автомобили по-скъпи.
Вашингтон се отърва от освобождаването от щатски данъци по-рано тази година, но властите казват, че ще продължат да се стремят към по-малко замърсяване, като използват средства от „Закона за климатични ангажименти“ за чиста енергия и разширяване на зарядните станции.
Проучване на Cox Automotive показва, че 65% от хората, които планират да купят електромобил през следващите две години, все още планират да го направят дори без данъчния кредит. Продължение