Архив

По следите на писаното – Stellantis, Uber и Nvidia обявяват партньорство за роботакси

Миналата седмица се разпространиха слухове, че производителят на чипове Nvidia се готви да стартира голям проект за роботакси. Сега стана ясно, че това няма да бъде самостоятелно начинание, а сътрудничество с доставчика на услуги за споделено пътуване Uber и автомобилната група Stellantis. Успоредно с това Mercedes-Benz и Lucid планират да използват технологията на Nvidia, за да въведат автономност от ниво 4 в луксозните автомобили.

nvidia.com, stellantis.com, uber.com, lucidmotors.com

29.10.2025 – 10:59

Новото партньорство между Nvidia, Uber и Stellantis е структурирано на няколко етапа. Uber планира да започне разширяване на глобалния си автопарк от автономни превозни средства stellantis-zusammenarbeit-mit-nvidia-uber-und-foxconn-1400x788-1през 2027 г., като се стреми към 100 000 превозни средства от множество производители. Автопаркът ще бъде поддържан от споделена инфраструктура с изкуствен интелект, базирана на платформата Cosmos на Nvidia.

Освен това Uber, Nvidia, Stellantis и производителят по договор Foxconn съвместно ще разработват и произвеждат автономни превозни средства от ниво 4 (напълно автоматизирани, без шофьор и ограничени до специфични оперативни зони) за използване в услугите за роботакси.

Фокусирайки се върху частта от споразумението, включваща Stellantis, компаниите се стремят да комбинират съответните си силни страни – експертизата на Stellantis в разработването и производството на превозни средства, софтуера на Nvidia за автономно шофиране и изчисления с изкуствен интелект, уменията на Foxconn в електрониката и системната интеграция и лидерството на Uber в споделеното пътуване – за да развият сътрудничеството по отношение на автономните превозни средства от ниво Като част от инициативата, Stellantis ще бъде един от първите производители на оригинално оборудване (OEM), които ще доставят поне 5000 превозни средства от ниво 4 на Uber за роботизирани таксиметрови операции на американския и международния пазар от 2028 г. Тези превозни средства ще използват решението Nvidia Drive и ще бъдат изградени на новата платформа STLA Small на Stellantis за компактни автомобили и платформата K0 за средно големи микробуси.

Комбинирането на тази информация с едва видимите концептуални превозни средства, показани на изображението за пресата, предполага, че компактните SUV-ове, като Jeep Avenger или Peugeot e-2008, биха могли да се използват за пътувания с няколко пътници, докато микробуси като Peugeot e-Traveller биха могли да обслужват операции за споделено пътуване, които комбинират пътувания от множество пътници. Очаква се превозни средства, базирани на платформата K0, да бъдат използвани и в отделното сътрудничество на Stellantis с Pony.ai за роботизирани таксита.

Stellantis съвместно работи с nvidia uber и foxconn

„Автономната мобилност отваря вратата към нови, по-достъпни транспортни възможности за клиентите“, каза Антонио Филоса, главен изпълнителен директор на Stellantis. „Изградихме AV-Ready платформи, за да отговорим на нарастващото търсене, и като си партнираме с лидери в областта на изкуствения интелект, електрониката и услугите за мобилност, се стремим да създадем мащабируемо решение, което осигурява по-интелигентна, по-безопасна и по-ефективна мобилност за всички.“

В рамките на партньорството Uber ще управлява пълната експлоатация на автопарка, включително дистанционна поддръжка, зареждане, почистване, сервизно обслужване и поддръжка на клиенти.

„Роботакситата бележат началото на глобална трансформация в мобилността – правейки транспорта по-безопасен, по-чист и по-ефективен“, каза Дженсен Хуанг, основател и главен изпълнителен директор на NVIDIA. „Заедно с Uber създаваме рамка за цялата индустрия за внедряване на автономни автопаркове в голям мащаб, задвижвани от инфраструктура на NVIDIA AI. Това, което някога беше научна фантастика, бързо се превръща в ежедневна реалност.“

Mercedes планира автономна S-класа от ниво 4

Наред с обявяването на сътрудничеството си с Uber, Nvidia потвърди и партньорства с Mercedes-Benz и Lucid в областта на автономното шофиране. Тези проекти са отделни от инициативата на Uber.

Според Nvidia, Mercedes-Benz ще проучи бъдещо сътрудничество с водещи в индустрията партньори, използвайки собствената си операционна система MB.OS и платформата Drive AGX Hyperion на Nvidia. S-класата от следващо поколение ще предлага шофьорско изживяване от ниво 4, съчетаващо лукс, безопасност и най-съвременна автономност. Mercedes-Benz в момента остава единственият производител на автомобили, предлагащ високо автоматизирано шофиране от ниво 3 както в Германия, така и в Съединените щати. При работа от ниво 3 водачите могат да свалят ръцете си от волана и поглед от пътя при определени условия, но трябва да са готови да поемат отново контрола в рамките на десет секунди.

Lucid ще предлага автономност от ниво 4 в обикновени леки автомобили

Nvidia Uber robotaxi

Nvidia Uber robotaxi

Калифорнийският производител на луксозни електрически автомобили Lucid разработва автономни възможности от ниво 4 за своите леки автомобили от следващо поколение. Компанията ще използва платформата Drive Hyperion на Nvidia за предстоящите си модели за САЩ. Lucid подчерта, че се стреми да бъде сред първите производители на автомобили в света, които предлагат автономност от ниво 4 на частни клиенти.

„Предприемаме следващата стъпка, като комбинираме авангарден изкуствен интелект с инженерните постижения на Lucid, за да предоставим най-умните и безопасни автономни превозни средства на пътя. В партньорство с NVIDIA, ние се гордеем, че продължаваме да подкрепяме американското лидерство в иновациите в глобалното търсене на автономна мобилност“, каза Марк Винтерхоф, временен изпълнителен директор на Lucid.

За да постигне функционалност от ниво 4, Lucid планира да внедри мултисензорната архитектура на Nvidia, комбинираща камери, радар и лидар. Компанията възнамерява да интегрира два компютъра Nvidia Drive AGX Thor, работещи с сертифицираната за безопасност Nvidia DriveOS, в предстоящата си моделна линия от среден клас.

Само миналата седмица се появиха спекулации, че Nvidia се готви да стартира многомилиарден проект за роботизирани автомобили и може да го разкрие скоро. Основният въпрос беше дали самата Nvidia планира да стане оператор на роботизирани автомобили. Последното съобщение показва вместо това, че Nvidia се стреми да стимулира напредъка в сектора на роботизираните автомобили чрез стратегически партньорства.