Архив

Borgward Isabella

Названието на този модел идва от името на съпругата на собственика на фирмата-производител – Елизабета.Borgward_Isabella_rot2 Производител на автомобила е Carl F. W. Borgward GmbH, пуска се в периода юни 1954-1962 г. в завод в Бремен, като седан с 2 врати, комби, кабриолет и  купе. Двигателят е от  1493 куб. см. – първоначално 60 к. с., при следващи версии – кабриолет и купе – 75 к. с. Предаването е 4-степенно, с ръчна скоростна кутия. Междуосието на колата е 2600 мм, а дължината 4390 мм, при ширина 1705 мм и височина на каросерията 1480 мм. Собственото тегло е 1010 кг.

11 150 Isabella са произведени през 1954 г., ранен индикатор, че това ще бъде най-успешният Borgward от всякога. Първите автомобили ползват ентусиазиран прием на пазара. Обявената цена е по-висока от тази на конкурентните седани от семействата на Opel и Ford, но значително по-малко от Mercedes Benz 180. С оглед на просторното купе на колата и впечатляващо представяне, ценообразуването се възприема като много конкурентно.

Borgward_Isabella_rot1Пътно изпитание, при пускането на пазара, отчита максимална скорост от 130 км в час и разход на гориво от 8.4 л/100 км. Особено се харесва широката кабина с големи прозорци. Спирачките са ефективни. Включването в обзавеждането на запалка и часовник също допринася за добрия прием на модела. За разлика от Mercedes 180 обаче (и за разлика от своя предшественик) моделът се доставя само с две врати.

Isabella е построена без отделно шаси, прилагайки монокок техника, borgward-isabella-estate-wagon-01която през 1950 г. се превръща в норма. Подобно на своя предшественик, автомобилът е проектиран с модерен понтон, триобемна кутия дизайн, но линията е по-закръглена от тази на първия Hansa, и се използват повече хромирани части.

Моделът е с винтови пружини на четирите колела.  Съединителят е хидравличен, а четирите скорости – синхронизирани. Смяна на предавките се извършва с помощта на лост, монтиран на колонката.

Една година след представянето на седана, Borgward представя комби Isabella версия. През 1955 г. идва и кабриолет, известен като Isabella TS и характеризиращ се с по-мощен 75 к.с. двигател. За производство на кабриолета е сключен договор с фирма Karl Deutsch в Кьолн: превръщане на монокок дизайна налага значителна промяна и за да се постигне необходимата структурна устойчивост това се отразява и на цената, която е много по-висока.

borgward-isabella-cabrio-07Началните обеми на продажбите не се поддържат. В отговор на спада на продажбите на почти една трета през 1955 г. и 1956 г., Carl Borgward решава да създаде по-красива Isabella със съкратена линията на покрива. Borgward Isabella Coupé е разработен и четири ръчно построени прототипи са приети добре от пресата.

По време на фалита на Borgward през 1961 г., фирмата има запас от непродадени Isabella. Въпреки това, производството на модела в завода в Бремен продължава до 1962 г. До края на производството  202 862 автомобила Isabella се изтърколват от производствената линия на Borgward. Затова колата се смята, че е най-доходоносният модел на фирмата.

В Аржентина, Isabella е произвеждана през 1960-1963 г. от Dinborg, местен филиал на Borgward. 999 автомобила от модела са направени в Буенос Айрес.