Архив

Соичиро Хонда

По свой пътsoichiro-honda-profile-picture

Соичиро Хонда (1906 – 1991 г.) е японски инженер и предприемач, основател на Honda Motor Company. Той е състезател, бизнесмен и производител. Но преди всичко е мечтател. Мечтае да даде на хората навсякъде икономична форма на транспорт, а също и обича да се състезава.

Започва работа от 15 години като механик в Токио, а вече след 6 години открива свой бизнес – ремонтна работилница. След известно време конструира първия си състезателен автомобил.

Соичиро Хонда патентова около 100 изобретения. Особено успешна в търговски смисъл е конструкцията на бутални колелца, с производството на което се заема основаната от него фирма Tokai Seiki. Тази компания се занимава също с производство на двигатели за японските военновъздушни сили и флота.

През 1945 г. работата е продадена на Toyota Motors, а Хонда основава свой Институт за технически изследвания. Соичиро  прави 50-кубиков двутактов двигател през март 1947 г. През 1948 г. институтът се реформира в  Honda Motor. В началото фирмата произвежда само двигатели за велосипеди. Първият мотоциклет Honda – наречен не случайно  Dream („Мечта”), се появява на пазара на следващата година. Той е екипиран със забележителен за времето си двутактов двигател, позволяващ му да достигне скорост от 72 км в час. Тогава дневно от фабриката излизат от него по 130 бройки.

soichiro-honda2Хонда скоро започва да произвежда изцяло леки мотоциклети. След войната в Япония се чувства остра нужда от превозни средства. Присъединилият се към фирмата Такео Фуджисава увеличава капитала и организира нова структура на търговия. Находчивият Соичиро Хонда оборудва фабриките си с най-модерна техника от САЩ и Западна Германия.

През 1954 г. за пръв път отбор на компанията участва в мотоциклетното състезание в Сао Паоло, Бразилия. В състезателния екип влиза самият Соичиро. За три години Honda печели пет места в двата класа – 125 и 250 куб. см.

Компанията бързо се нарежда сред лидерите в производството на мотоциклети, заемайки през 1959 г. първо място в света в този бранш.

В организацията на работата Хонда в много области се отдалечава от японските стандарти на управление, провъзгласявайки своя „път на Хонда”, поощрявайки инициативата на работниците и мениджърите. Критично е отношението му към опитите на японското правителство да ограничи броя на местните национални автомобилни компании. civic_pho_02

През 1964-1965 г. продуктите на  Honda разширяват гамата си с леки камиони, компактни автомобили, извънбордови двигатели, мощни генератори и цяла плеяда от мотоциклети, мото байкове и скутери. Нараства износът им. Honda N 360 е първият автомобил в света с напречно предно разположен двигател.

От 1963 г. компанията пристъпва към пускане на автомобили, влизайки през 1980 г. в тройката на водещите японски автопроизводители.

Дори след своята формална оставка от поста президент през 1973 г., Хонда се стреми лично да изпита всеки нов модел автомобил и мотоциклет. През годините марката внася в света на автомобилите десетки иновативни решения и напредничави технологии, пуска екологично чисти превозни средства, които отговарят дори на най-строгите Калифорнийски стандарти.

С Айертън Сена и Ален Прост, когато двамата са шампиони в МакКларън Хонда

С Айертън Сена и Ален Прост, когато двамата са шампиони в МакКларън Хонда

Соичиро Хонда е представен в „Автомобилния хол на славата” през 1989 г. „Старият човек”, както е известен, получава полагащото му се внимание за огромните си дългогодишни усилия в мотоциклетната и автомобилната индустрия.

През 2004 г. производството на коли на марката надхвърля 1 млн., а на мотоциклетите – 10 млн. Тогава са продадени над 20 млн. продукта с марката Honda.

През 2006 г. сензация във Формула 1 беше тимът BAR-Honda. Днес Honda продължава да прави революционни нови машини, които завладяват представите и сърцата на своите почитатели. Японската марка е несъмнен лидер в световните автомобилни технологии и е предпочитана от милиони клиенти по цял свят.