Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

През зимата

Грижи за автомобила през зимата

 

Автомобилът, както всяка машина, трябва да бъде гледан, за да служи безотказно и да ни помага, когато най-много разчитаме на него.

Най-големият враг на автомобила през зимата са влагата и студовете. Влагата предизвиква ръжда и гниене на каросерията и  нежелателно протичане на електричество между клемите на електрическата инсталация. Студът води до спадане на мощността на акумулатора и лошо палене, предизвиква проблеми в охлаждането на двигателя и гумените уплътнения, води до замърсяване, изпотяване и замръзване на стъклата, което нарушава и без това по-трудната управляемост и видимост.

Ръбовете, където има начало на ръжда намажете с добре проникваща смазка – най-добре с универсалното WD-40, и изтъркайте с вълнен парцал. Там където ръждата е проникнала под лака на каросерията и са се образували мехури – изчистете с фина шкурка, грундирайте и лакирайте. По калниците обикновено ламарината се засяга еднакво отвън и отвътре. Това може да се поправи само от професионален тенекеджия със заваряване на парче.

В сгъвките на вратите често влиза вода и ламарината цъфва. Там отстраняването на ръждата е почти невъзможно и е необходимо подмяна на вратата. Праговете са подложени на корозия главно от солта през зимата, с която се насипват заледените участъци. Там местата трябва да се обработят по същия начин, както другите, където има ръжда, но да се помни едно – там и по снадките не се китва. А често за момента само може да спрете ръждата и след минаване на зимата да се наложи заваряване на парче.

Обработката на ръждата става чрез излъскване на повредения участък с телена четка до метален блясък, нанасяне на качествен преобразовател, грундиране и след това нанасяне на защитен слой със съответен препарат. Всички тези продукти за обработка се предлагат в достатъчни разновидности от различните производители на автокозметика.

За освобождаване на затегнати съединения от корозия може да използвате и почистваща, смазващат и защищаваща паста – напр., 1299 WD Fluid. Тя прониква в цепнатините и освобождава влагата, като има и предпазващ ефект.

Особено важно е да поддържате пантите на вратите и закрепването на капаците на автомобила. За целта след почистване може да ги намажете със пасти, съдържащи силикон от рода на Silicon Spray на Valvoline. Тя образува незалепващ слой не само по метални, но и по стъклени и пластмасови елементи, предотвратя скърцането и предпазва от замръзване.

Грижейки се за каросирята, не трябва да забравяме и моторното сърце на автомобила. Замърсеният карбуратор може да доведе до харчене на излишно гориво, особено, ако в резервоара си имате малко бензин, а ви предстои път в снега по между градски пътища, където няма бензиностанция. Много фирми предлагат аерозоли за почистване на дюзите, но трябва да се избягват хлорираните разтворители. При високите температури на работа на двигателя те отделят силно отровни газове. В това отношение едно сравнително не скъпо решение е използването на Carburettor Cleaner, който е безопасен и за автомобили с катализатори и карбуратори с електронен контрол. Много производители предлагат добавки към горивото, особено за дизели, подпомагащи студения старт. А предварително трябва да сте заредили картера и с масло за зимна експлоатация със съответния вискозитет за ниски температури.

Вътрешността на купето също изисква известна грижа през влажния и студен сезон. Периодически сваляйте на сухо постелките под краката на пода и почиствайте от мръсотии и влага пода, за да не тръгне ръжда по него.

Мокренето и калянето на тапицерията и замръзването на петна по нея могат да доведат до повреди в текстила. Седалките могат да се чистят от замърсяване със съответни препарати, както споменахме вече, които предлага почти всяка уважаваща себе си автокозметична марка. Голям избор в това отношение предлагат Arexons  и Simoniz.

Студеният въздух, както и жегите през лятото увреждат и предизвикват и пропукване на арматурната тапицерия, която също изисква известна грижа. Тя също се поддържа със съответни препарати, които не са много скъпи.

И нещо също важно – винаги тръгвайте с добре зареден резервоар с качествено гориво, защото разреденото с вода може да ви създаде излишни грижи, а ако ремъкът ви е износен – винаги си носете резервен…

 

Металните части през зимата

 

Обикновено гаражите ни са студени – неотопляеми. За нашите автомобили трябва да положим определени усилия за да останат толкова привлекателни и след зимата. Никелираните елементи по всеки мотоциклет и автомобил са най-уязвими през студените и влажни дни. Разбира се, повечето по-нови модели нямат много никел, а броните и решетките на рвадиаторите им са от пластик, но все още се срещат тук-там метални лайстни и елементи по колите. Това се отнася до по-старите и по-ретро.

Най-старата и изпитана техника за предпазване на тези скъпи елементи е намазването им  с „асфалтова предпазна течност”. В  годините, когато автомобилите масово се произвеждаха с никелирани елементи, в железарските магазини се продаваше такава течност – „асфалт лак”. Днес не се намира подобен продукт. По-точно има един силиконов  шпрей, който е с  подобно предназначение, но за предпочитане е  „асфалтирането”.

Как можете да приготвите сам асфалтовия лак. Необходима е една малка бучка асфалт (колкото  1 или 2  кибритени кутий). Разтваря  се в 150 мл нафта/бензин – 1:1.  Разбърква се продължително. Може да се нагрее общата маса с цел по-бързо да се разтвори асфалта. За да стане по-бързо, преди  смесването асфалтовата бучка може да се раздроби на по-дребни парчета. Когато се получи  еднородната маса, течност(това може да се получи и след 24 часа), или се прецежда течността, или се отсипва само горният слои – 2/3 от  общото количество. Тази по-чиста течност може да се разреди с бензин, но не повече от 10-15 %.

Измитият и подсушен  автомобил или мотоциклет е готов за „асфалтиране”. С фина четка се намазват всички хромирани части, алуминиеви, които са полирани или изглеждат като хромирани. Дори да се изцапа боята, не е проблем. Изсъхването е бавно, зависи от температурата на въздуха. Пролетта тази тъмно кафява маска се сваля много лесно. С памучен парцал, накиснат с малко нафта се изтриват  частите. Окончателно може да се почисти още веднъж с бензин или спирт.

Останалото количество ”асфалт лак” запазете за следващите години.

 

Зимната експлоатация

 

На първо място, за да бъдете работоспособен при зимно кормуване следва да отоплите добре купето вътре.

Преди тръгване сменете течността в казанчето за миене на предното стъкло, както вече споменахме. Тя следва да е незамръзваща и да се контролира непрекъснато.

Когато ви предстои дълъг път заредете резервоара поне 2/3. Почиствайте редовно предното стъкло.

Хубаво е да се тръгне по-рано от необходимото. Така се избягва закъснението и свързаните с него изнервеност и неспокойствие и последиците от тях. Ако е възможно не предприемайте пътуване през нощта. Отложете го за следващия ден.

След връщане от път измийте колата, обръщайки по-голямо внимание на шасито. Алуминиевите части намажете с восък и проверете състоянието на електрическите проводници.

На някои тези съвети могат да се видят излишни, но добрият стопанин на автомобила си, се грижи за всичко. И с мерак.

Бъдете изключително внимателни при преминаване на планини, мостове и надлези. На тези места платното замръзва най-бързо от откритото течение. Падналият дъжд се смесва с прахта и маслените петна, намиращи се на пътната настилка, създавайки хлъзгав слой върху нея. Препоръчва се намаляване на скоростта и включване на фаровете. Добре е да имате и фарове за мъгла. Ако закъсате в сняг, изправете колелата и се опитайте бавно да потеглите. Посипете с пясък или сгурия под колелата и не въртете волана, тъй като това ще предизвика затъване.

И най-важното при потегляне винаги карайте по-бавно и избягвайте рязкото спиране.