Архив

BMW

30.bmw231.BMW_120130313044934573BMW (Bayerischе Motoren Werke AG – „Баварски моторни заводи” Акционерно дружество) е немска автомобилна фирма за производство на леки, спортни, с висока проходимост автомобили и мотоциклети. Компанията участва и във Формула 1.

Карл Рап и Густав Ото – синът на изобретателя на двигателя с вътрешно горене Николаус Август Ото, създават през 1913 г. в покрайнините на Мюнхен, две малки авиомоторни фирми.

През 1917 г. вече се регистрира компания под името Bayerische Motoren Werke — BMW. Генерален директор на предприятието става Франц-Йозеф Поп, който наема на работа младия инженер на авиационни двигатели Макс Фриц. Именно на Фриц принадлежи създаването на знаменитите мотоциклети BMW. От тогава цялата продукция на компанията носи емблема, символизираща въртящ се пропелер.

Пилотът Франц Зено Димер през 1919 г. поставя на самолет с двигател BMW IV световен рекорд по височина на полета при открита кабина без кислородна маска. Височината на полета е 9670 метра.

Споменатият млад инженер Макс Фриц през 1923 г. за невероятен срок – три седмици, създава първия мотоциклет BMW R32 и го пуска в производство. На Парижкия автосалон двуколесното е наречено “техническа сензация”. Мотоциклетът има боксерен двигател и карданно предаване, принципът на което се използва и до ден днешен  при мотоциклетите BMW.

През 1983 г. BMW става шампион във Формула 1. От четирицилиндровия двигател с обем само 1,5 литра групата от специалисти, оглавявана от Паул Роше, създава удивителен агрегат с мощност 800 к.с. Той е поставен на болид на Brabham, като до 1987 г. фирмата спечелва девет Гран При.

След 25 години прекъсване BMW отново се обръща към авиационното моторостроене. Съвместното предприятие BMW Rolls-Royce GmbH произвежда семейството двигатели BR 700 за ново поколение комерсиални и регионални самолети.

През 1994 г. Rover Group става собственост на BMW. Производствената програма на Rover допълва гамата на баварците. Roverи Mini застават в нишата под трета серия, а Land Rover влиза в класа на пълнозадвижваните автомобили.

Сделката с Rover излиза неуспешна и довежда до загуби, предизвикали разтрогване на този „неравностоен брак”. Наложи се управляващият директор Бернд Пишецридер – племеник на Исигонис, конструирал Mini Cooper, да напусне BMW и той премина във Volkswagen Group.

Land Rover стана собственост на Ford, по-късно отиде в индийската Tata, а Rover стана собственост на китайски компании. Mini, след чувствителното влияние на Мюнхенския концерн, вече е притежание на BMW, но не е масов автомобил, за разлика от предишния „бестселър” от по-нисък клас.

В момента мюнхенци правят най-добрите спортни лимузини от първа, трета, пета, шеста и седма серии, вече – и четвърта, превъзходни „роудстъри” от серията Z и автомобили с висока проходимост от висша категория от серията Х. Марката определено е лидер в най-високия луксозен клас за представителни цели и предлага едни от най-добрите мотоциклети, незаменими в правителствените екскорти. Джоинт венчърът за авиационни двигатели с RollsRoyce произвежда моторите на Boing. Фирмата има запазената марка на колите с фигурката на богинята на екстаза – Емили – RollsRoyce, чиито нови модели вече са факт.

Компанията внедри най-добрата система 4х4 – xDrive, при която, при необходимост, въртящият момент се прехвърля от едната ос на другата, а от скоро и от колелото от едната страна, на това – от другата.

У нас висшите държавни органи ползват лимузини от най-луксозните версии на марката, а правителственият ни ескорт е от незаменимите мотоциклети с пропелер на емблемата.

В последните години компанията показа на световните автосалони хибридни и електрически версии, а екотехнологията й е една от водещите в света. През 2010 г. BMW Group произведе, заедно с брандовете си MINI RollsRoyce,1 481 253 автомобила и 112 271 мотоциклета. Амбициите й са през 2020 г. производството да надхвърли 2 млн.