GAZ M13/M14 Chayka
„Чайка” е луксозен автомобил от Съветския съюз, правен от „ГАЗ”. Превозното средство е едно ниво под лимузината „ЗИЛ”.
Производството на „Чайка” търпи две поколения. Първото е „ГАЗ М 13” и се пуска от 1959 г. до 1981 г., то е по-известно и е произведено в най-много бройки – 3100 в продължение на 22 години. Визуално автомобилът е сходен с модния по онова време „крилат дизайн” на 1955 Packard Patrician и Mercury. М 13 е с двигател 5.5L V8 от 195 к. с. и автоматична трансмисия с бутони, сходна с тази на Chrysler – TourgeFlight. Автомобилът се ползва само от съветски държавници, партийни лидери и академици, ВИП-персони, не е достъпен за обикновените граждани на Съветския съюз. По-мощни версии се ползват и от КГБ. Никита Хрушчов, въпреки че е титулован за „ЗИЛ”, предпочита „Чайка” и ходи с такъв автомобил на лятната си дача. Максималната скорост е 158 км в час.
Проектът е одобрен от макетна комисия още през 1969 г. Дизайнер на серията прототипи е създателят на „ГАЗ 21 Волга” Лев Еремеев. През 1971 г. започва изпитанието на втората серия прототипи, при които базата е увеличена с 200 мм. Дизайнер на опитната партида е Станислав Волков – випусник на Художественото училище „В. Мухина”, който години по-късно работи над дизайна на „ГАЗель”.
През 1975 г. серийните прототипи минават изпитания при най-различни климатични условия на пътищата в Крим и в Кавказ. Първият образец, боядисан във вишнево-червено, напуска монтажната линия на 19 декември 1976 г., като подарък за рождения ден на Леонид Брежнев от трудовия колектив на „ГАЗ”.
Новият „ГАЗ М 14” на практика представлява сериозно модернизиран и запазва своята свежест до средата на 80-е, предлага напредничава електроника. Двигателят е модернизиран и вече достига 220 к. с. М14 е с 95 мм по-нисък от предшественика си. Запазена е Х-образната рама. При двигателя са изменени само фазите на газоразпределение, поставени са нови колектори. Той е с двукамерен карбуратор. Клапаните са с хидравлични повдигачи, което прави по-безшумна работата на мотора. Предавките вече се сменят не с бутони, чрез лост в централната конзола. Предното окачване е изцяло променено. Вместо шенкели, има сферични опори и гумено-метални шарнири. Предните спирачки отпред са вече с големи вентилирани дискове. Спирачната система има два контура. Всяка от тях действа на двете предни и на едно от задните, има хидро-вакуумен усилвател. Автомобилът изобилства с различни сервомеханизми. Има климатик. Страничните прозорци са задвижващи се автоматично. Страничните стъкла са тонирани в леко синьо-зелено. В автомобила са инсталирани общо 17 електродвигателя. Има мощна звукоизолация, като шумът в купето не превишава 73 децибела.
„ГАЗ 14 Чайка” се изработва изцяло на ръка от специална бригада за изработка на автомобили в малки серии. През 1988 г., във връзка с „борбата срещу привилегиите” на Горбачов, автомобилът е свален от производство. Унищожават се цялото обордване и документация. „Чайка ГАЗ М14” се произвежда от 1977 г. до 1988 г., когато брандът е закрит. От 16 декември 1976 г. до 24 декември 1988 г. са пуснати общо 1120 автомобила от модела, част от които, също както предишния модел, попадат и в България.
Максималната скорост при „ГАЗ 14 Чайка” е 175 км в час. Двигателят е с обем 5530 куб см, степента на компресия – 8,5. Оборотите, при които се достигат 220 к. с., са 4200. Ускорението до 100 км в час става за 15 сек. Разходът на гориво при скорост 90 км в час е 17,5 ли и 29 л при градско каране. Скоростната кутия е 3-степенна. Ако предното окачване е независимо на пружини с хидравлични амортисьори, задното зависимо е с надлъжни полуелиптични и хидравлични амортисьори. Теглото на автомобила е 2605 кг. Автомобилът е дълъг 6096 мм при база 3449 мм.
Двата модела се правят и във версии „кабриолет” с 4 врати, главно за ползване в паради. M13b се произвежда само през 1961-1962 г., а M14b – от 1982 г. до 1988 г. „Комбито” „M13A Универсал” се пуска няколко години след 1960 г.
Новият собственик на ОАО „ГАЗ” – милиардерът от алуминиевия бранш Олег Дерипаска, заяви, че иска да възроди бранда.