Архив

Škoda VOS

Това е ценен правителствен чехословашки суперлуксозен седан в малка серия, с четири врати и пет места, сSkoda-vos-l предноразположен двигател и задни задвижващи колела. Двигателят е редови шестцилиндров с обем 5195 куб. см и мощност 120 к.с. при 3500 об./мин. Скоростната кутия е четиристепенна. Колесната база е 3100 мм, а теглото – 2700 кг.  Дължината на лимузината е  5700 мм, при ширина 1950 мм и височина 1750 мм. Максималната скорост е 130 км в час.

От 1948 г. до 1953 г. от Škoda е произведена за държавата партида коли от модела VOS (Vládny osobny Special  – правителствен личен особен). Пуска се също тежка версия L (плюс лека), която не е бронирана. Бронираните варианти имат междуосие от 3200 мм и тежант по 3900 кг. Компонентите се произвеждат в в завода Karosa Vysoké Mýto, двигателят доставя Praga, а окончателното сглобяване става в завода на Skoda в Млада-Болеслав. Всичко са произведени 107 автомобила, половината от тях – бронирани, куршумонепробиваеми. Производството се извършва в пълна секретност и техническите данни са конфиденциални.

Колата се пуска с каросерия седан и се разработва изключително за придвижване на високопоставени лица от държавната власт и правителството. Този модел се ползва изключително от първите президенти на Чехословашката република – А. Запотоцки и К. Готвалд. Други държавни ръководители, които ползват колата са Дзу Де и Мао Цзедун в Китай.

1945За началото на петдесетте годин автомобилът е наистина забележителен. На нивото на комфорта в него и днес могат да завиждат много съвременни автомобили. Напомня стила на американски коли в края на 1930-те.

Този модел на марката е един от първите автомобили в света, на който е монтиран серийно климатик. За този атрибут се наложило да бъде пожертвано извънредно много от налично пространство в багажното отделение.

Под капака на VOS двигателят бил снабден с  2 карбюратора Solex. Година след като първите седани виждат бял свят, излиза и бронираният вариант. Увеличава се междуосието и нараства теглото.  И макар и тежката лимузина да се управлявала трудно при скорост над 80 км в час, навремето тя е предпочитана от високопоставените персони. Тя никога не е била продавана на широката общественост.