Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

Ford Zephyr Mark IV

Моделът е в производство през 1966-1972 г. с 102 417 направени.1280px-Ford_Zephyr_3008E_front

Каросерията е 4 врати седан или 5 врати комби. Двигателите са 1996 куб.см. V4 или 2495 куб.см. V6. Междуосовото разстояние е 2921мм при дължина  4699 мм, ширина 1810 мм и височина 1486 мм. Собственото тегло е 1232 кг (Zephyr 4) и 1308 кг (Zephyr 6).

През 1961 г. Ford започна пълен редизайн на Zephyr, под надслов „Проект Panda“. Като използва за колата новите V-серия двигатели, след традиционната концепция на дълъг преден капак се създава проблем, тъй като дизайн-инженерът Харли Коп изисква колата да е едновременно по-голяма и да има повече вътрешно пространство, и идва с идеята за поставяне на резервното колело напред на радиатора под ъгъл. Резултатът е автомобил с подобни размери на North American Ford Fairlane.

1280px-Ford_Zodiac_Mk_IV_estate_Reg_April_1971Гамата Mk IV стартира не на Motorshow октомври, а  през пролетта на 1966 г.  с нови двигатели, V формат на 4 имащи 1996 куб.см. V4 и 6 за 2495 куб.см. V6 агрегати. Независимата суспензия е подпомогната от сервомеханични дискови спирачки на всички колела.

През ноември 1966 г. производителите обяват план за въвеждане на „износ специална“  версия на Zephyr Mk IV с комбиниране на 3-литровия двигател на Zodiac с други характеристики до голяма степен след тези на съществуващата Zephyr. Този 3-литров Zephyr не се предлага от Ford на вътрешния (UK) пазар.

Този трилитров модел е бързо приет от Ford New Zealand, които първоначално стартира Mk IV Zephyr сглобени на място, с комплекти с 2.5 -литров V6 (№ 4 Zephyr този път ) и са получили оплаквания, че е малко мощен за страна, където тегленето на лодки и каравани е общо. Ford New Zealand също въвежда алтернатива на стандартна смяна на скоростите от колоната и пейка на предната седалка, и голям брой Zephyr са били построени в този си вид, с други модификации, за пътната полиция в Нова Зеландия.Ford Zephyr 3008E

Zodiac е също отново сглобяван в Нова Зеландия с пейка, както и с разделни предни седалки. Автоматичната скоростна кутия е по избор и със Zephyr, и със Zodiac. Местната Mark IV линия не включва версията Zephyr Deluxe на разположение в Обединеното кралство, не е толкова популярна, колкото на Mark III и е по продажби под много по-широко локално построения Australian Falcon диапазон.

Критика на обработката на ранните екземпляри във Великобритания довежда до монтирането като стандарт на радиалните гуми на версия с по-голям двигател на мястото на по-конвенционалните (във Великобритания по това време) крос-гуми, с които всички версии са обути в стартирането от 1966 г.

Размерът на капака е подчертан от квадратното сечение и стайлинга на крилата. A практическо това води до използване на място на допълнително пространство в предната част на водача. Резервното колело е било съхранявано отпред на двигателя, под предния капак, освобождавайки пространство на другия край на колата за повече багаж.

Въпреки, че е голяма, колата, поне в своята Zephyr форма, не е особено луксозна. Индивидуалните предните седалки са на разположение срещу допълнително заплащане, но стандартната предна пейка е предназначена за хора, не по-високи от 1.72 м.

Една версия комби на Zephyr Mark IV е обявено точно навреме за London Motor Show през октомври 1966 г., макар че доставките са започнали едва през януари 1967 г. Както при по-ранните Zephyr, обемите не оправдават инструменталната екипировка за производство на комбитата в Дагенхем, а колите, вместо да са построени от ED Abbott Ltd на Фарнъм, въз основа на част завършени салони, получени от Ford Mark IV Zephyr комби (като техните по-скъпи Zodiac братя и сестри) идват с черен винил покрит покрив, модерна отличителна черта на луксозни автомобили в момента.

Ford Zephyr 6 MkIV Abbott EstateОт Ford Zodiac Mark IV, в производство през 1966-1972 г., са направени  48 846. Zodiac Mark IV има четири фарове и подобрен 2994 куб.см. V6 двигател. Заявената изходна мощност е 136 к.с. при  4750 об./мин. с 246.1 Нм  въртящ момент при 3000 об. Автомобилът има алтернатор вместо динамо, регулируема кормилна колона, резервно колело в отделението на двигателя, нагревател и Aeroflow вентилация, електрически прозорци, чистачките с две скорости, запалка, оборотомер, часовник, амперметър, и фар за заден ход като стандарт.

Zephyr/Zodiac Mark МСО, с тяхното сложно независимо задно окачване, представляват значителна стъпка напред в сравнение с големите Mark III, които те заменят. Ford също така е твърдо решен да разшири разликата в цените между Zephyr и Zodiac версия. През януари 1967 г., по-малко от една година след въвеждането на колата, е обявено, че производството на Mark МСО е порязано обратно в отговор на слабите продажби. Съобщението е придружено от няколко парчета от по-оптимистични новини за продажбите на Cortina, и се подчертава, че работниците съкратени  от производство на Zephyr/Zodiac всички ще бъдат преразпределени по производствените линии на Cortina.Ford Zodiac MkIV

Executive е луксозен вариант и имаше най-високите спецификации, предложени от Ford за клиенти от Великобритания през 1960 г. Автоматичната  скоростна кутия (ръчна четири степенна кутия с ускоряваща също е на разположение като опция), заедно с кормилното управление и люк са стандартно оборудване. Включени са и други стандартни функции, напълно легнали предни седалки, Walnut фасции, пълен инструментариум, килими навсякъде, обръщане светлини, фарове за мъгла, предни инерционни макари на коланите, и радио. Executive е различима от други модели с външни декоративни елементи и табелки с имената на предната и задната част.

Автоматична трансмисия Ford Executive е тестван от британското списание Autocar през 1967 г. Тя има максимална скорост от 160 км в час, може да се ускори до 97 км в час за 13,1 сек. и има разход на гориво от 16.4 л/100 км.