Архив

Д. Кенеди и Lincoln Continental SS-100-Х

SS-100-X е кодовото име на американската тайна служба за президентската лимузина, първоначално използвана от

Снимка на президента Кенеди в лимузината в Далас, Тексас, на главната улица, минути преди убийството. Също в президентската лимузина са Джаки Кенеди, губернаторът на Тексас Джон Коннали и съпругата му Нели.

Снимка на президента Кенеди в лимузината в Далас, Тексас, на главната улица, минути преди убийството. Също в президентската лимузина са Джаки Кенеди, губернаторът на Тексас Джон Коннали и съпругата му Нели.

35-ия президент на САЩ Джон Ф. Кенеди. Лимузината е колата, в която Кенеди и първата лейди Жаклин Кенеди са пътници, когато президентът е бил убит в Далас, Тексас на 22 ноември 1963 г.

След убийството на Кенеди автомобилът получава значително брониране, а твърдият покрив, защитен срещу куршуми, и външно е боядисан в черно. Той възобновява ролята си на президентска лимузина за президента Линдън Б. Джонсън до 1967 г., а по-късно остава в служба до 1978 г., когато е изпратен в музея „Хенри Форд“ в Дарърборн, Мичиган.

SS-100-X е първоначално стандартна концепция от 1961 Lincoln Continental с четири врати (модел 74A), построена от Ford Motor Company и сглобена в завод Wixom, Michigan. Тя има цена на дребно от $ 7347 (равна на $ 58 882, от 2016 г.).

Колата е преместена във Ford Proving Grounds, където са добавени още 41 инча между предните и задните врати и точно зад задните врати. Рамката на автомобила е подсилена, за да се побере допълнителната дължина и тегло. Тя е боядисана в специален цвят на морскосиньо и е отведен до Hess & Eisenhardt в Синсинати, Охайо за ретуширане и допълнителни модификации на спецификациите на тайните служби. По време на ремонта колата не е имала добавки, които да я правят устойчива на куршуми. Предното стъкло остава стандартното двуслойно безопасно, което лесно може да бъде заменено от всяка дилърска фирма.

1961_Lincoln_model_74A kenedyПървоначално автомобилът  е доставен в Белия дом на 15 юни 1961 г. и е с дължина 6,5 м, има междуосие от 4,0 м. Теглото му е 3500 килограма, колата е задвижвана от ръчно изработен двигател Ford MEL с мощност 350 к.с. (7000 см3).

Отворена кола, Lincoln-ът е снабден с асортимент от покривала, включващ върха на покрива, черен капак за него, официална задна част и предна секция от неръждаема стомана (никой от които не е брониран). Той също така включва двупосочни радио телефони и прибиращи се стъпала и дръжки за тайните служби. Към каросерията не е добавена броня, но са били подсилени каросерията и всички компоненти на окачването. Била е поставена хидравлично повдигната задна седалка.

Лимузината имала специален радиус на къс завой – 18,9 м. Общите разходи за модификации били приблизително 200 000 долара (равностойни на 3,74 млн. долара през 2016 г.). Лимузината е регистрирана във Ford Motor Company и е отдадена под наем на тайните служби за номинална такса от на година еквивалентна на $ 4007 през 2016 г.

Лимузината е носила регистрационния номер на окръг Колумбия GG 300. През ноември 2015 г. регистрационните табели са били продадени на търг за $ 100 000.

На 21 ноември 1963 г. SS-100-X е натоварен на доставчик на Fairchild C-123, управляван от капитан Томасън от 76-та ескадрила на въздушния транспорт, и е прелетял в Сан Антонио, а след това и в Далас Фийлд, където е бил складиран в подземен паркинг.

Автомобилът възобновява след това ролята си на президентска лимузина и за президента Линдън Б. Джонсън до 1967 г.,

Автомобилът възобновява след това ролята си на президентска лимузина и за президента Линдън Б. Джонсън до 1967 г.,

След заснемането на президента Кенеди и губернатора Коннали в около 12.30 ч., SS-100-X е отведен до болница Паркленд Мемориал. След това са прикрепени горната част  и  капакът . По-късно този следобед в 15.30 ч. CST лимузината  се качва на C-130 и полита към военновъздушната база „Андрюс“, Вашингтон, пристигайки в 20:00 ч. След пристигането си в Andrews AFB, лимузината е доставена в гаража на Белия дом. Тайните служби и по-късно ФБР правят снимки на интериора на лимузината за търсене на доказателства, преди да бъде почистена и обработена колата.

В края на декември 1963 г. лимузината е изпратена обратно до Hess & Eisenhardt, за да бъде модифицирана по-нататък и е възстановена отгоре. За защита, Lincoln получава титаново брониране, стъкло, устойчиво на куршуми и непрекъснат покрив. В гумите са поставени и твърди алуминиеви джанти, които ги правят плоски. Лимузината остава в експлоатация за още осем години, регистрирайки 50 000 мили на земята.

Превозното средство е оборудвано с килими от моутън и пълна комуникационна система, включваща радиовръзка в Белия дом. Автомобилът е заменен през 1967 г. и остава в служба, като извършва по-малко важни задължения до 1978 г., когато е пенсиониран в музея „Хенри Форд“. Завършена първоначално в морско синьо, колата е пребоядисана в черно след убийството, след това отново пребоядисана.]