Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

Talbot Tagora

Talbot Tagora е представителен автомобил, разработен от Chrysler Europe и произвеждан от Peugeot Sociététalbot-tagora-(france)-epoquauto-lyon-2010--071-5566 Anonyme (PSA). Tagora се предлага на пазара под марката Talbot, след като PSA поема  европейските операции на Chrysler през 1979 г. PSA представя първото производство на превозното средство през 1980 г. и го пуска в търговската мрежа през 1981 г. Продажбите на  Tagora са под  очакванията, PSA отменя  модела само две години по-късно. По-малко от 20 000 са пуснати, всички от бивша фабрика за Simca в Поаси, близо до Париж, Франция. Въпреки репутацията си като неуспешна кола, тя се е превърнала днес  в култ.

Производството е в периода  1980-83 г., дизайнер е Рой Аксе, това е седан с 4 врати. Двигателите 2.2 L I4 180, XD2S 2.3 L турбодизелов I4 и 2.7 L PRV V6 ( 2.6 ) са разположени отпред, двигателни са задните колела. Базата е 2808 мм при дължина 4828 мм, ширина – 1810 мм и височина – 1444 мм, собственото тегло е 1255-1345 кг. Предшественик е Chrysler 180/2 liter.

6852990984_40aca50d8b_oChrysler Europe започва развитието на модела през 1976 г. под кодовото име C9, с цел замяна на неуспешни Chrysler 180 серия. Следвайки същия модел на развитие, отговорността за техническото развитие на Talbot Tagora остава във Франция, а стайлингът, който  е  разработен  в дизайнерския център на Chrysler, е в Обединеното кралство. Едно  ранно предложение за името на колата е Simca 2000.

Оригиналът C9 прототип е седан в модерен стил с нисък  корпус и големи размери на интериора, благодарение на дългата база. Британският отбор за дизайн първоначално предлага  някои стилови особености , вдъхновени от Citroën SM, включително преден стъклен панел между фаровете за вписване номерата  на колата, кръгли калници отпред и отзад – гети. Въпреки това, управлението на  Chrysler в Съединените щати счита  синтеза за прекалено екстравагантен, така че дизайнът на C9 става повече конвенционален: предните  и задни калници са квадрат,  регистрационният номер е пуснат на предната броня, както се вижда на повечето коли . За по-добро балансиране на висок силует, който повдига отстрани корпуса, в хода на развитие, C9 загубва своите вертикални стопове в полза на по-модерните  хоризонтални. 1981_Talbot_Tagora_GLS_rear_right

Основните конкуренти на пазара за представителни превозни средства предлагат по-големи двигатели от най-големия двулитров редови 4-цилиндров, използван от Chrysler Europe, както и 6-цилиндрови двигатели, които дават повече мощност. Вследствие на това дружеството            трябва да търси нов двигател за Talbot Tagora. Един от кандидатите е бил редови 6-цилиндров, произвеждан от Mitsubishi, но се оказва неподходящ за автомобил от този клас. Другото предложение е  Douvrin V6 двигател, съвместна разработка на PSA , Renault и Volvo. Тъй като моделът ще бъде в пряка конкуренция с модели на PSA, става малко вероятно Chrysler да  даде жизнеспособен двигател.

Chrysler Corporation одобрява разработването на модела и  прави предположение Chrysler Europe да продаде 60 000 от C9 модела на година, което означава в прогнози  5 на сто дял на представителния  автомобилен пазар. Тази прогноза изглежда постижима, защото Chrysler има 7 на сто пазарен дял в Европа като цяло. Планираните продажби биха покрила разходите за  инструментална екипировка на колата, с разходите за развойна дейност.

По време на разработването на C9, Chrysler Corporation е застрашена от несъстоятелност и решава да се освободи от европейските операции. Купувачът  – френската група PSA, създадена през 1976 г., след като Peugeot поема и Citroen, окончателно финализира сделката през 1978 г.   Докато C9 проекта е в напреднала фаза, PSA вече има един претъпкан сегмент, включително легендарния Citroën CX, бавното продаваните Peugeot 604 и наскоро стартиралото  Peugeot 505. Независимо от това, PSA решава да премести напред проекта C9 , като прави няколко значителни промени и си позволявава употребата на собствените си части. Двойните триъгълни носачи напр. от  Simca на предното окачване дават  път на MacPherson подпори, приети от Peugeot 505 и 604, и задният мост е заменен с този от 505, много по-тесен, отколкото е първоначално планирано, тъй като е създаден по отношение на ширината на  тялото на 505. След преименуването на моделите Chrysler Европа към марката Talbot, C9  се прекръства на Talbot Tagora, и първата партида от автомобили стартира в бившия завод Simca в Поаси през 1980 г.

1280px-Tagora_sx_intérieurПрез същата година, PSA Tagora е представен на Salon De L’ Automobile в Париж, колата започва да се продава във Франция през април и май 1981 г. в Обединеното кралство. Цената на Tagora се припокрива с висок клас и нисък клас Peugeot 505 модели Citroen CX, докато е под Peugeot 604 ценово, което е сравнимо с  Renault 20/30 и Ford Granada. Продажбите се оказват недостатъчни дори и за това ниво на производство  и производството продължава да спада рязко през 1982 г. ​​и 1983 г., с което предизвика PSA  да се откаже от модела. По времето, когато Talbot Tagora е прекратен, само около 20 000 са били построени. За сравнение, са били направени над  116 000 Peugeot  505 и 74 000 Citroën  CX през 1981 г. само.

Както и при повечето големи коли на своето време, Talbot Tagora е превозно средство със задно задвижване, с надлъжно разположен двигател. Има избор от три двигателя, куплирани с четири-  или  пет степенна механична скоростна трансмисии или по избор – 3-степенна автоматична за четирицилиндровите двигатели . 1280px-Talbot_Tagora_reg_may_1981_2156_cc

Наличните модели Talbot Tagora започват с  2,2 литра (2155 куб. см) Type 180 OHC I4 , двойнокамерен Solex карбуратор , 115 к.с.  Базовият двигател е по-стара версия на Type Simca 180 2.0 литра с по-голяма денивелация, така както е изработен за Matra Murena. Може би той не е свързан с американската Chrysler K или PSA Douvrin 2.2 литра двигатели. Възможните нива са определени на GL и GLS. Следващият  2,3 литра (2304 куб. см) OHV XD2S турбодизелов I4 е с мощност  80 к.с. и 188 Нм –  използва се  предимно в Peugeot 505 и 604. Дизеловият вариант е означен с DT.

Следва 2.7 л (2664 куб.см) PRV V6 OHC, с три  двукамерни  карбуратора Weber, 166  к. с., 234 Нм. Моделът V6 влиза в топ SX ниво на оборудване, зареден е с екстри, като не се предлага с автоматична скоростна кутия. Това е  най-мощният френски автомобил за времето си. Въпреки това, са направени само 1083 модели Talbot Tagora V6.