Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

Ford Escort I

Ford Escort (Europe) се произвежда през 1968-2002 г. Негов предшественик е Ford Anglia, наследник – Ford 1280px-Ford_Escort_Mk_I_4_door_ca_1970Focus. Това е малък семеен автомобил, с който са свързани Ford Capri и Ford Orion.

Пуска се в шест поколения: първо (1968-1974 г.), второ (1975-1980 г.), трето (1980-1986 г.), четвърто (1986-1990 г.), пето поколение (1990-1995 г.) с Facelift и шесто поколение (1995-2000 г.).

Тук разглеждаме първото поколение Escort Mark I (1968-1974 г.). Сглобява се в Хейлууд, Англия, Саарлуис, Германия, Назарет, Израел, Хоумбуш, Австралия, Нова Зеландия, Тайван и Генк, Белгия, като седан с 2 или 4 врати, комби с 3, фургон с 2. Двигателите са  939 куб.см. Crossflow I4 (бензин), 1098 куб.см. Crossflow I4 (бензин), 1298 куб.см. Crossflow I4 (бензин), 1558 куб.см. Lotus I4 (бензин) и 1994 куб.см. Pinto TL20H I4 (бензин). Автомобилът е с дължина 4045 мм, при междуосие 2400 мм, с ширина 1570 мм и височина 1486 мм. Теглото е 767 кг.

Mark I Ford Escort прави дебюта си на автомобилното изложение в Брюксел през януари 1968 г. С ляв волан почва да се прави в Генк през 1968 г. В началото на 1970 г., континенталното европейско производство е прехвърлено в Саарлуис, Западна Германия.

Ford_Escort_MkI_Station_Wagon,_rear_croppedEscort е търговски успех в някои части на Западна Европа, но никъде така, както във Великобритания, където е национален бестселър на 1960 г. През юни 1974 г., шест години след въвеждането на колата, е произведен вторият милион от нея, като 60% от автомобилите са направени в UK. В Германия производството на модела е по-малко и е притесненно на пазара от конкуренцията на  Opel Kadett, Fiat 128 и Renault 12.

Escort има конвенционално задвижване на задните колела и четиристепенна ръчна скоростна кутия, или 3-степенна автоматична. Окачването отпред е MacPherson и на жива задна ос на листови ресори. Escort е първият малък Ford , който ползва рейка и пиньон.

Има 1300GT версия, с настроен 1.3 L Kent (OHV) двигател с карбуратор Weber и подобрено окачване. Тази версия е с тахометър, индикатор за заряд  на батерията и манометър за налягането на маслото. A по-висока версия за състезание е Escort Twin Cam, построена за Група 2 на международните ралита. Тя е с два разпределителни вала в главата, монтирани на L 1.5, който има по-големи диаметри на цилиндрите. Производство на Twin Cam първоначално е в Хейлууд, докато се пуска RS1600.1280px-Ford_Escort_RS1600_-_Race_Retro_2008_03

Mark I Escorts е един от най-успешните рали автомобили на всички времена. Ford е практически непобедим в края на 1960/началото на 1970-те години. RS1600 е разработен с 16 клапана цилиндровата глава Cosworth. Прави се в Aveley завода в Южен Есекс. Както и с по-високи двигателни характеристики и спортно окачване, тези модели имат засилени каросерии, което ги прави добри за ралитата. Ford също произвежда RS2000 с 2.0 L Pinto (OHC) двигател.

Ford of Britain (официално  Ford Motor Company Limited) е Британска субсидария на Ford of  Europe. Ford е най-продавана марка на Острова цели 45 последователни години, като Ford of Europe се създава през 1967 г. от сливането на Ford Motor Company Limited и Ford-Werke GmbH. Някои известни модели на британския Ford през годините са: Ford Model T (1913–1927 г.), Ford Anglia (1939–1967 г.), Ford Prefect (1939–1961 г.), Ford Consul (1950–1962 г.), Ford Zephyr (1951–1972 г.), Ford Zodiac (1954–1972 г.), Ford Escort/Squire (1955–1961 г.), Ford Capri (1961–1964 г.), Ford Cortina (1962–1982 г.), Ford Corsair (1963–1970 г.), Ford Escort (1968–2000 г.), Ford Capri (1969–1986 г.), Ford Granada (1972–1994 г.) и Ford Fiesta (1976– до сега).