НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

FIAT 1800-2100-2300

Fiat 1800 и 2100 е семейство шестицилиндрови седани от италиянския автопроизводител Fiat. Пускат се от 1959 г. до 1968 г. От 1963 г. 1959Fiat2100DeLuxeсе пуска четирицилиндровата версия 1500L. Широко се използвали в качеството на такси (особено 1500L). Версията 1500L по лицензия се правела в Испания под марката SEAT.

През втората половина на петдесетте години в Торино започва разработването на нов голям автомобил, който да заеме мястото на Fiat 1400 и 1900 на пазара от 1950 г. насам. Като се има предвид модата, за новия флагман е било избрано тяло, което да напомня американските. Изоставяйки закръглеността на предишния модел, новата каросерия има изчистени линии, големи перки и хром в изобилие.

От техническа гледна точка, обаче, по-голямата новина е идваща от двигателите (всички 6-цилиндров редови с разпределителен вал страни) и независимото предно окачване с напречен ресор и  барове срещу усукване.  Запазват се задното задвижване, задната твърда ос с надлъжни листови ресори,  барабанните спирачки на всички четири колела и ръчната, 4-степенна скоростна кутия с лост на волана.fiat-2300-01

Няколко месеца след представянето на версията седан с четири врати (Geneva Motor Show 1959), във версии 1800 (1795 куб. см, 75 к.с.) и 2100 (2054 куб.см., 82 к.с.), гамата се обогатява вариант комби. Джани Аниели, няколко години по-късно, използва 2300 Luxury Familiare, еволюция на 2100 Familiare, за да ходи с колата на голф.

Fiat 1800/2100/1500L започва като Fiat 2100 Berlina 1959, пуска се в периода до 1968 г. Негов наследник е 2300, който се различава по двигателите и в някои външни промени, включително по четирите фара, и който също ще разгледаме.

Автомобилът се прави като седан с четири врати или комби с пет. Първоначално има линеен 6-цилиндрови двигатели от 1795 куб. см и от 2054 куб. см, а през 1963 г. се появява и 4-цилиндров 1481 куб см. при 1500L.
Базата е 2,65 м – 2,73 за Speciale, дължината на каросерията – 4,75 м за салона и 4,62 м за версията купе, ширината – 1,62 м и височината – 1,47 м, 1,38 за купето. Собственото тегло за първите три модела е от 1250 кг. до 1350 кг. Дизайнер е Данте Джиакоза. Той доближавва стайлинга до този на Peugeot 404 и BMC семейните автомобили от същия период.

1280px-Fiat_2300Fiat 1800 се пуска от 1959 г. и има двигател от 1795 куб.см. и мощност от 75 к.с.,  доставени през 4-степенна скоростна кутия. Максималната му скорост, в зависимост от версията, е 137 – 142 км в час. При дошлия по-късно 1800 B мощността е 81 к.с., а максималната скорост – между 143-146 км в час.

2100 (1959-1961 г.) е версия с по-голям шестцилиндров двигател – 2054 куб. см. Скарата е променена при  Speciale, като има и  с удължена база. Speciale се използва от дипломати.

Fiat използва каросерията на Fiat 1800/2100 за създаване на нов по-евтин модел – Fiat 1500L, въведен през 1963 г. За да се разграничи от моделите 1300/1500, чието име се използва вече,  обозначението е 1500L (Лунга = дълъг). Колата споделя с по-малките си братя и сестри Fiat четири цилиндъра с 1481 куб.см. двигател от 72 к.с., които от 1964 г. се увеличават до 75. Автомобилът се ползва най-много като такси, поради своята икономичност.Fiat_2300_estate_ca_1968

Тази версия се произвежда в Испания просто като SEAT 1500 и от нея са пуснати там около 200 000. Смята се, че общото производство на Fiat 1800/2100 в Италия е 150 000.

В периода 1961-1969 г. се произвежда и Fiat 2300. Той е по дизайн на Pininfarina и първият достъпен модел на марката с напълно автоматична скоростна кутия – Borg Warner. Предлага се и 4-степенна напълно синхронизирана ръчна. Като екстра има от 1966 г. и Saxomat. Произведен е в ограничени бройки, с 2.3-литров линеен 6-цилиндров двигател.

Данните за размерите са малко по различни – дължина на каросерията 4485 мм, при ширина 1620 мм и височина 1470 мм, с междуосие 2730 мм и тегло 1285-1345 кг.