НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

Alfa Romeo BAT 1955

Alfa Romeo BAT е италианска концепция кола. Тя е възникнала в съвместен проект на сътрудничествотоAlfa_Romeo_BAT_7 между Alfa Romeo и италианската дизайнерска  къща Bertone, който започва през 1953 г. От успешния проект идват три коли: Bat 5 през 1953 г., BAT 7 през 1954 г., и най-накрая – BAT 9 през 1955 г. И трите коли са проектирани от Франко Скалионе.

Alfa Romeo влиза в контакт с Джузепе „Нучо“ Бертоне от къща Bertone дизайн, с цел да възложи три концептуални автомобили с широки научни изследвания за ефектите на плъзгане на автомобила. Идеята е да се създадат превозни средства с възможно най-нисък драг коефициент. Автомобилите са наречени BAT за „Berlinetta Aerodinamica Tecnica“.  

Всички автомобили имат като черта големи задни брони и извити перки, наистина уникален дизайн. Те са построени върху Alfa Romeo 1900 шасито. Всяка година между 1953 г. и 1955 г. на автомобилното изложение в Торино, Bertone и Alfa Romeo представят BAT концепциите BAT 5, 7 и 9.

54-Alfa_BAT-7_Bertone_DV-07-MB_04Автомобилите са били успешни в целта си, най-доброто постигане на драг коефициентът е 0.19 – постижение дори и по днешните стандарти. За всяка от колите, Alfa Romeo предоставя петстепенна скоростна кутия и мощен четирицилиндров двигател, който произвежда повече от 90 к. с., достатъчно добър за задвижване на автомобила да развива максимална скорост от 201 км в час.

Всички три оригинални добри налични машини са били възстановени и са на дългосрочна изложба в музей в Blackhawk Blackhawk, Калифорния от 2005 г. насам. Те отбелязват също така изяви в годишното  Concorso Italiano в Монтерей, Калифорния.

BAT 5 е първият от Bertone-Alfa Romeo BAT проекти. За първи път е показан на автомобилното изложение в Торино през 1953 г. Дизайнът на модела е на базата на изследване на аеродинамиката. Формата на предната част всъщност има за цел да елиминира проблема прекъсване на въздушния поток при високи скорости. Проектът цели също така да се премахне всяко допълнително съпротивление, генерирано от колелата при завой, както и постигането на структура, която да се създаде възможно най-малко завихряния на въздуха. На практика тези строги критерии ще позволят на колата да достигне 200 км в час със 100 к.с. двигател монтиран като стандарт. 1955 Alfa Romeo BAT 9

Дизайнът на Bertone отбелязва хрумването  за изключително лека кола (1100 кг), със странични прозорци при ъгъл от 45 градуса спрямо тялото на колата и голямо предно стъкло, което се съчетава перфектно с почти плосък покрив. Най-изненадващата част на колата е на опашката, с дълго задно стъкло, разделено от тънък стълб, и двете перки заострени нагоре и леко навътре, за силно естетическо покритие. Колата е незабавен хит на аеродинамиката и отбелязва стабилност при високи скорости.

Вторият BAT е показан на автомобилното изложение в Торино, този път през 1954 г., една година след BAT 5. BAT 7 вдига стайлинга на предишния модел и е обработен до краен предел. За този дизайн 1954 г., както и за другите модели, макар и не толкова очевидно, Bertone добавя някои елементи от неговия опит, работещи по профили в авиационната промишленост. Резултатът е преувеличена форма на големите, извити опашни перки.

Носът е по-нисък от BAT 5, а издатините, където фаровете нормално се намират, са протегнати още повече. Фаровете са разположени в непосредствена близост до носа и се преместват да сочат надолу, когато се използват. При експеримент в аеротунела на колата се показва  Cd = 0.19.

Alfa_Romeo_BAT_9Третият и последен BAT, който  се прави и е показан на автомобилното изложение в Торино, е BAT 9. Той е направен да изглежда повече като сегашните модели Alfa Romeo в сравнение с другите.

BAT 9 премахва  крилата в полза на по-чиста, по-трезвена линия. Задните перки, които в другите два модела, 5 и 7, имат крило-подобен изглед, много приличат вече на опашките в производството на Америка и някои европейски автомобили от онова време. Bertone премахва  крайностите на другите проекти.

След повече от 50 години, има нов модел BAT. BAT 11 направи своя дебют в Женева, по време на Auto 2008, макар и не в самото шоу. Новият BAT 11, на базата на Alfa Romeo 8C Competizione, е в стила на  класическите  автомобили на 50-те години.