Архив

Карл Бенц

Първият патентован автомобил802792_1474659_800_1199_Carl_Benz_sw_800x1200

Немският изобретател Карл Бенц (1844-1929 г.) е една от личностите, играли много важна роля при конструирането на първите автомобили. През 1885 г. той създава моторизирана триколка, която става първата карета без коне, задвижвана от двигател с вътрешно горене, която е патентована. Бенц допринася за автомобилостроенето и с конструираните от него карбуратор и електрическа система за запалване. Други негови изобретения са управлението с рак и пиньон, и водното охлаждане. Изработеното от него моторно возило е сред първите пригодни за търговия и той изиграва по-нататък важна роля в създаването на фирмата, известна днес като  Mercedes-Benz.

Бенц е роден в Карлруе, Германия на 25 ноември 1844 г. Неговият баща е железопътен инженер, който умира, когато синът му е на три години. Парите, които получава майка му след смъртта на съпруга си, са малко и тя се надява да получи поддръжка от Карл, когато той порастне и това стане възможно. Въпреки момче Карл е запознат с технологиите и е способен с талантите си да печели добре. Първоначално момчето ремонтира часовници, а по-късно прави тъмна стая, в която изготвя снимки за туристите, които посещават близкия Black Forest.

100482970821Времето, в което живее Карл, е белязано от възникването на „новата технология”. Първата железопътна линия в Германия от Нюренберг до Вюрт е открита през 1835 г. Двадесет години по-късно настъпва ерата на технологиите с построяването на мрежа от десетки линии.

През 1853 г. Карл Бенц завършва реална гимназия. Познанията на Карл правят възможно той да работи като асистент на учителя си по физика в училище. Той продължава обучението си Политехниката на Карлсруе и след това започва да работи за производител на двигатели. Карл има много специфичен мотив да участва  в това производство – той мечтае да създаде карета без коне и иска да научи максимално за двигателите. След това през 1871 г. Бенц открива своя собствена фирма в Манхайм, заедно с Август Ритер. Но по този начин не печели много и малката фирма среща трудности. През 1872 г. компанията се преименува на Karl Benz Mannheim, Iron Foundary and Mechanical Workshop и конструкторът  се жени за Берта Рингер. От брака по-късно се раждат пет деца.

Тогава Бенц се заинтересува от двутактовия двигател на Льоноар, решавайки да го усъвършенства.  След двугодишна работа той е готов с първия си прототип срещу Нова година на 1879 г. Регистрира няколко патента с машината. bertha_Benz_Motorwagen

Карл Бенц има много успехи в манифактурата, продавайки доста мотори и придобивайки славата на откривател. С чужда финансова помощ открива Mannheim Gas Engine Manufacturing Company, която му доставя елементи за конструирането на безконен екипаж. Въпреки първоначалните му печалби инвеститорите не искат повече да влагат средства в откритията му и той само след три месеца напуска фирмата. Но бързо се съвзема и основава трети бизнес – Benz&Co, през октомври 1883 г. Компанията продава стационарни мотори. Но новите му инвеститори не желаят също да влагат пари в разработките му.

След две десетилетия на планиране на своя безконен екипаж  през 1885 г. дебютира неговата кола на три колела, революционно използваща двигател с вътрешно горене. Задвижващият агрегат е компактен и доста ефективен, което представлява хит на пазара. Поради това много критици смятат това превозно средство за първия автомобил в света.

benz_patent_motorwagen_1886_replicaДруга новост в агрегатите на превозното средство е електрическото запалване, ползващо батерия за пускане на двигателя. Изобретателят прави първите публични демонстрации в края на 1885 г. Първият седнал на демострациите зад волана на каретата без коне е неговата съпруга, която се явява и първата жена шофьор. Карайки колата Карл се блъска в купчина тухли и това е практически първата в света авто катастрофа. За щастие се отървават без усложнения. Обществото не приема много ентусиазирано откритието и едва на следващото лято се появява положителна статия за него в Neue Badische Landeszeitung.

Бенц усъвършенства колата си като конструира и втора предавка, по-мощен двигател от 3 к.с., здрави спирачки и пружини на окачването. На Мюнхенската имперска изложба през 1888 г. спечелва за своето изобретение златен медал. Това води до увеличаването на поръчките, затова работниците на фирмата стават 50 и скоро е създадена нова фабрика, когато е обявен четириколесен вариант през 1890 г. Автомобилът има нов по-добър дизайн. Бенц се оказва много консервативен и не желае да прави много промени в дизайна на колата. Когато през 1905 г. излиза нов модел, Карл предпочита за лично превозно средство да ползва по-стария.1280px-Benz-Patent-Motorwagen_Replica_Mannheim_rem_2

Едно от предизвикателствата на Бенц е конкуренцията при пускането на първия автомобил с младия Готлиб Даймлер. Последният патентова свой двигател с вътрешно горене пет месеца преди Бенц. Даймлер започва с велосипед на който монтира двигател – фактически първият мотоциклет. За да му отвърне Карл прави моторизираната си триколка. На 29 януари 1886 г. той защищава патент за нея и на 3 юли 1886 г. представя на света първия си автомобил – превозно средство с три колела и газов двигател. Всъщност, въпреки че се надпреварвали един друг, двамата откриватели никога не са се срещали очи в очи. През 1893 г. Карл прави и първата си кола с четири колела.

Компанията на Даймлер продължава да развива бизнеса и след смъртта на създателя си през 1900 г. През 1903 г. Карл Бенц се оттегля от активно участие във фирматта си.  На следващата година той е само член на борда на директорите на Benz&Cie. В периода 1904 г. – 1926 г. Бенц е хоноруван доктор в Карлсруйския университет.

448898_750451_2927_2088_548352ohne_titel-6-largeВойната създава трудности и на двете фирми и те стигат до споразумение за обединяване в Mercedes-Benz през 1926 г. Но Карл не се занимава от близко с бизнеса и както преди някои го славят като откривател. Карл Бенц става член на управляващия борд на Daimler-Benz AG, когато е открита новата компания – длъжност, на която е до смъртта си през 1929 г.

Автомобилите му се купуват от музеи и дори той е поздравен от специална процесия от стотици коли, която тръгва от Хайделберг и стига до негови дом в Ладенбург през 1929 г. Няколко дни по-късно, на 4 април  Карл Бенц умира в дома си. Той успява да доживее моторния бум.

Въпреки че години след това Хенри Форд се смята за човек допринесъл за превръщането на автомобила в масов продукт, Бенц се помни с гениалното си творение.

Личната резиденция на фамилията Бенц в Ладенбург сега е отворена за посещения. Фондацията Daimler-Benz, открита през 1986 г., има там регистрация.