Архив

Батиста Фарина

Пикасо на дизайна

Джовани Батиста „Пинин” Фарина е италиански дизайнер, основател на Carrozzeria Pininfarina. Името му се свързва с много от спортните автомобили – главно от италианската марка Ferrari. Неговият племенник – Нино Фарина, е първият Световен шампион във Формула 1.

Батиста Фарина е роден на 2 ноември 1893 г. в Торино. Той е десетото от единадесетте деца в семейството, като поради дребния му ръст е наричан „пинин“ (което на пиендмондски език означава „дребен“, „малък“). Постъпва на работа  едва 12-годишен в автоработилницата на един от братята си. Така започва стратта му към автомобилите.

Фирмата Pininfarina води началото си от 1930 г. Тя е създадена от Пинин, и се развива като водеща по отношение на дизайна, технологиите и инженеринга. Оттогава  синята буква S и емблемата FIAT са едни от основните символи на Made in Italy. За Pininfarina тази връзка се предава от поколение на поколение, от баща на син.

Когато през 1998 г. Серджо Фарина получава наградата Тrofeo Du Desighn на френския автомобилен месечник L”Automobile Magazine, почетният президент на FIAT Джани Аниели (който почива на 81 г. на 24 януари 2003 г.), заявява: „Пинин Фарина? Този италиански дизайнер спечели сърцата ни. Аз познавам Серджо, познавах баща му, познавам и младото им поколение. Те са най-добрите!”

Сътрудничеството между FIAT и Pininfarina фактически започва много преди създаването през 1930 г. на Caroceria Аnonima Pinnin Farina.

Пинин започва да работи като момче за всичко във фирмата Stabiliimenti Farina, собственост на неговия брат, в продължение на 10 години, изучавайки до съвършенство автомобилните каросерии. В тези години започва работа върху първия си собствен автомобил. Фирмата е  поканена да се кооперира с FIAT от сенатор Джовани Аниели. В момента, когато FIAT Company започнала да работи, тя се съсредоточила върху новия автомобил Zero („Нула”), който дал живот на фирмата производител. По това време – през 1911 г., Пинин вече развива своя талант и усещането за значението на пропорциите и хармонията на компонентите на автомобила. Той e поканен да направи дизайна на една част от колата – радиатора. Пинин, който обикновено смучи тосканска цигара и говори на диалект, се харесва на сенатора…

До финала достигат два проекта – единият на FIAT, другият – на Пинин. Сенатор Аниели се обръща към самия Пинин с въпроса: „Кой радиатор е по-добър?” Младият дизайнер намира в себе си сили да изрази собствените си чувства и казва: „Харесвам своя проект, защото съм го направил сам.” Сенаторът се втренчва в него и казва: „Правилно, нека бъде той.” По-късно Пинин разказва тази история в спомените си…

Вероятно това e първият успех на Пинин, но след радиатора се родил и самият автомобил FIAT Zero. Пинин става шеф на дизайнерския и инженерен тим на Stabilimenti Farina, докато през 1930 г. създава своя собствена компания. Тогава започва с капитал от 1 млн. лири и 90 човека, произвеждайки 42 коли през своята първа година.

През 40-те години компанията прави дизайна и произвежда специални каросерии за клиенти с високи естетически и технически изисквания в малки серии. Едва през 50-те години започват по-тиражни разработки за автомобилни производители в Италия и извън нея.

Повече от 140 „салона”, „купета”, „спайдери”, „кабриолети” и прототипи са родени от кооперацията на FIAT с Pininfarina след 30-е години, когато дизайнерската фирма започва да доработва модели, произлизащи от FIAT и предназначени за клиенти, които искат да се отличават от тълпата. Първата рожба изцяло на тази кооперация е FIAT 525 SS от 1931 г. Този автомобил е едно от най-забележителните постижения на италианската автомобилна индустрия.

През 40-те години следват модели като FIAT GC 1500 Кабриолет 1947 г. със същата елегантност и 1949 FIAT 1100 S Berlineta Sport (първият „фиат”, правен в малка серия от Pinninfarina). През 1953 г. 1100 TV е демонстриран като прототип на Парижкия автосалон. След това, масово произвеждан от Пинин Фарина, той се продава от независими дилъри в периода 1954-1957 г. Това е един от първите големи успехи. Лучано Чолфи печели с колата Италианския туристически шампионат, а самият Умберто Аниели побеждава в няколко състезания с нея.

Също от 50-те години са 110/103 TV Break („комби”), първият модерен екземпляр от GT Giardiineta Grandisimo, който излиза през 1955 г. и 1200 Купе, както и Sport Wagon (спортно „комби”) от 1957 г.

От 1960 г. връзките между двете компании стават още по-здрави. Фарина официално променя фамилията си на Пининфарина през 1961 г. Промяната е одобрена от президента на Италия и министъра на правосъдието. Тогава е дебютът на 1200, 1500 и Cabriolet Coupe – Pininfarina произвежда 20 000 бройки от тях до 1966 г. Моделът 1500 Coupe се продава от собствена мрежа на Pininfarina. Тогавашният генерален мениджър на FIAT – Винченцо Боно, заявява: “Вие правете малкото серийно производство, а ние ще се съсредоточим в едросерийното.”

През 1963 г. на Торинския автосалон Пинин Фарина показва един от най-елегантните си модели – FIAT 2300 Lozana, който обаче не влиза в серийното производство. Две години по-късно, пак в Торино, дебютира с голям успех FIAT Dino Spider („дино” е спиртно питие, а „спайдър” – паяк) и FIAT 124 Sport Spider. Първият е на основа на FIAT с модернизиран 6-цилиндров мотор Ferrari и типичните задни светлини на марката, които се появяват през 80-те години. А 124 е голямата серия на Pininfarina, която се тиражирала в 200 000 екземпляра, 180 000 от които продени в САЩ. С Dino започват преговорите между Енцо Ферари и FIAT, които завършват със споразумение.

Последният проект на Батиста е „иконата“ в автомобилизма – Аlfa Romeo 1600 Duetto. Колата е показана на автомобилното изложение в Женева, през март 1966 г. Батиста почива на 3 април
в Лозана, Швейцария.