Архив

NSU

800px-ZweiRadMuseumNSU_Zeichennsu_logo_5NSU_LogoЛогото на NSU е абревиатура от Neckarsulmer, което е в  Neckarsulmer Fahrradwerke A.G. – немско название на „Некарсулмско предприятие за велосипеди”  – на английски Neckarsulmian Bicycle Ltd.

Прародителят на NSU е създаден от Кристиан Шмит и Хайнрих Стол през 1873 г. Ако се погледне хронологически, това е най-старата марка, включила се в общия конгломерат от автомобилни производители в  Audi и преди това – в Auto Union. И дори възниква въпросът не трябва ли заради нея кръговете на емблемата на тази марка да бъдат пет. Очевидно във връзка с изчезването на NSU се решава проблемът с броя на кръговете.

Началото на мотоциклетното производство на NSU е от 1901 г., а автомобили по лиценз на белгийската фирма Pipe първоначално се правят от 1906 г. В 1914 г. фабриката наброява 1200 работници и произвежда 2500 мотоциклета и 400 автомобила. До края на 1918 г. влизат в производство единадесет разновидности превозни средства на две колела. В периода 1919 – 1945 г. NSU прави четири- и шестцилиндрови автомобили с мощност на мотора от 25 до 54 к.с.

Част от компанията е продадена на FIAT през 1929 г. и произвежда автомобили FIAT по лиценз, известни като NSU-FIAT.

Името NSU се появява отново през 1958 г. От този период е известно NSU Prinz, което е много успешно. Има въздушно охлаждан двуцилиндров мотор, монтиран отзад и тласкащ колата. Той контрастира на фона на другите немски малки коли от това време с 4-тактовия си двигател. Работният обем е 583 куб. см, но тъй като клапаните се задвижват от горен разпределителен вал мощността е 20 к.с. Каросерията е четириместна и тежи само 476 кг. Мощността се качва на 30 к.с.

След уголемяване на каросерията се ражда NSU Prinz IV, който напомня на Chevrolet Corvair от разстояние. Автомобилът достига максимално 100 км в час. От 1964 г. има вече дискови спирачки отпред.

Последната кола от този модел се появява през 1965 г. Тя е във версиите 1000 ТТ и TTS и е като вълк в овча кожа. Двигателят вече достига кубатура 1177 куб. см, а мощността е до 70 к.с. Има четириместни варианти и версия Sport, която е двуместна.

Феликс Ванкел конструира за тази кола роторен двигател през 1964 г. Така се появява Wankel Spider, който е първият по рода си. По-късно е обявен по-големият автомобил Ro80, отново с ванкелов двигател. Той има модерна концепция с предно задвижване и става „Автомобил на годината”.

NSU Motorwerke AG се обединява с Audi за известен период през 1977 г., марката се нарича Audi NSU Auto Union Gmbh и след това NSU изчезва като самостоятелна марка.