Архив

Chrysler

44.chrysler2Уолтър Крайслер прави първите си автомобили през 1923 г., когато те не са още серийни. Това не му позволява да ги покаже на изложението в Ню Йорк, същата година. Но той намира разрешение, като ги представя във фоайето на хотел „Комодор”, интересът е много голям и се получават първите поръчки.       

Първите модели  са с 6-цилиндрови редови двигатели, алуминиеви бутала и висока степен на сгъстяване. Наред с това агрегатите имат маслен и въздушен филтър, а спирачната система е хидравлична и на четирите колела. За времето си автомобилите Chrysler са предлагали наистина много технически иновации за средния клас. По-късно те са допълнително усъвършенствани от Фред Зедър, Оуен Шелтън и Карл Бриър – трио от инженери, които дълго  работят за фирмата.

През първата година на производство са произведени повече от 32 000 автомобила. Те са сглобени в заводите на Chalmers&Maxwell, а не от Chrysler Corporation, тъй като компанията започва съществуването си  от 26 юни 1925 г.

1955 г. е година на големи промени във фирмата. Chrysler започва да работи здраво върху дизайна на своите автомобили начело с талантливия Върджил Екснър. Imperial става отделна дивизия на корпорацията, а не модел на Chrysler, както до този момент. За първи път всички представители на марката се задвижват само с V-образни 8-цилиндрови двигатели, като за базовия модел Windsor е разработен 5000-кубиков. Същата година е и премиерата на легендарния мощен Chrysler 300, който днес е сред най-ценените от колекционерите.

В края на 70-те години цялата корпорация Chrysler е пред фалит. От „Голямата тройка” тя е фирмата, която най-бавно реагира на настъпващите пазарни промени. Рязко се засилва присъствието в Америка на конкурентните японски и европейски автомобили. Лии Якока е човекът, който чрез умели управленски решения успява да измъкне Chrysler от затрудненото положение.

От 1993 г. дизайнът на цялата гама се променя и пространството в каросерията се увеличава. Тогава е и премиерата на аеродинамичния модел Concorde. На следващата година започва производството на новия New Yorker, който е по-красив от всякога, както и на LHS, а през 1995 г. дебютира футуристичният Cirrus. Най-интересното събитие за 1999 г. е представянето на новия модел 300.

Обединението с DaimlerBenz определено заздравява компанията финансово, но истинските любители и маниаци на марката са против него. Добре е, че моделите, които се появяват след него, все още запазват американския си стил и съхраняват традициите на компанията.

Емблемите на марката се менят през годините. Оригиналното лого на Chrysler се появява през 1954 г. за моделите 1955-1956 Windsor, C300 и 300B с механична трансмисия, и се възвръща през 1994 г. „Светкавицата” под името не е нищо друго освен Z – от името на шефинженера Зедър по времето, когато Крайслер работи за Maxwell. От 1955 г. до 80-те години емблема става фамилният кръст на Крайслер. Лъвове се появяват през 1955  – 1961 г., когато идва ред на модели като Golden Lion 413. Сменят ги корони – на автомобилите като  Royal, Windsor и Imperial.

Днес, след автомобилната криза през 2008 г., компанията е собственост над 61% на италианския FIAT, от когото взаимства икономични двигатели и технологии, въпреки че запазва част от моделната си гама, а му предоставя пазара и търговската си мрежа, както и някои свои заводи, които се реорганизираха за компактни икономични производства.