Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

Chrysler

44.chrysler2Уолтър Крайслер прави първите си автомобили през 1923 г., когато те не са още серийни. Това не му позволява да ги покаже на изложението в Ню Йорк, същата година. Но той намира разрешение, като ги представя във фоайето на хотел „Комодор”, интересът е много голям и се получават първите поръчки.       

Първите модели  са с 6-цилиндрови редови двигатели, алуминиеви бутала и висока степен на сгъстяване. Наред с това агрегатите имат маслен и въздушен филтър, а спирачната система е хидравлична и на четирите колела. За времето си автомобилите Chrysler са предлагали наистина много технически иновации за средния клас. По-късно те са допълнително усъвършенствани от Фред Зедър, Оуен Шелтън и Карл Бриър – трио от инженери, които дълго  работят за фирмата.

През първата година на производство са произведени повече от 32 000 автомобила. Те са сглобени в заводите на Chalmers&Maxwell, а не от Chrysler Corporation, тъй като компанията започва съществуването си  от 26 юни 1925 г.

1955 г. е година на големи промени във фирмата. Chrysler започва да работи здраво върху дизайна на своите автомобили начело с талантливия Върджил Екснър. Imperial става отделна дивизия на корпорацията, а не модел на Chrysler, както до този момент. За първи път всички представители на марката се задвижват само с V-образни 8-цилиндрови двигатели, като за базовия модел Windsor е разработен 5000-кубиков. Същата година е и премиерата на легендарния мощен Chrysler 300, който днес е сред най-ценените от колекционерите.

В края на 70-те години цялата корпорация Chrysler е пред фалит. От „Голямата тройка” тя е фирмата, която най-бавно реагира на настъпващите пазарни промени. Рязко се засилва присъствието в Америка на конкурентните японски и европейски автомобили. Лии Якока е човекът, който чрез умели управленски решения успява да измъкне Chrysler от затрудненото положение.

От 1993 г. дизайнът на цялата гама се променя и пространството в каросерията се увеличава. Тогава е и премиерата на аеродинамичния модел Concorde. На следващата година започва производството на новия New Yorker, който е по-красив от всякога, както и на LHS, а през 1995 г. дебютира футуристичният Cirrus. Най-интересното събитие за 1999 г. е представянето на новия модел 300.

Обединението с DaimlerBenz определено заздравява компанията финансово, но истинските любители и маниаци на марката са против него. Добре е, че моделите, които се появяват след него, все още запазват американския си стил и съхраняват традициите на компанията.

Емблемите на марката се менят през годините. Оригиналното лого на Chrysler се появява през 1954 г. за моделите 1955-1956 Windsor, C300 и 300B с механична трансмисия, и се възвръща през 1994 г. „Светкавицата” под името не е нищо друго освен Z – от името на шефинженера Зедър по времето, когато Крайслер работи за Maxwell. От 1955 г. до 80-те години емблема става фамилният кръст на Крайслер. Лъвове се появяват през 1955  – 1961 г., когато идва ред на модели като Golden Lion 413. Сменят ги корони – на автомобилите като  Royal, Windsor и Imperial.

Днес, след автомобилната криза през 2008 г., компанията е собственост над 61% на италианския FIAT, от когото взаимства икономични двигатели и технологии, въпреки че запазва част от моделната си гама, а му предоставя пазара и търговската си мрежа, както и някои свои заводи, които се реорганизираха за компактни икономични производства.