Citroën Dyane
Citroën Dyane е елегантна икономична кола – супермини, произвеждано от френския автомобилен производител Citroën през 1967-1983 г. Въз основа на Citroën 2CV, са произведени 1 444 583 коли. A фургон версията, наречена Acadiane, е на основата на Dyane.
Сглобяването става в Рен – Франция и в Сайпа – Иран. Наследници са Citroën Visa и Citroën Axel. Това е хечбек с 5 врати, с предноразположен двигател и предни задвижващи колела. Междуосието е 2400 мм, при дължина на колата 3899 мм, ширина 1499 мм, собственото тегло е 594 кг.
Dyane е развитието на Citroën 2CV, и е замислена като отговор на все по-популярните Renault 4, които след въвеждането им през 1961 г. са се отразявали негативно на продажбите на 2CV. Подобно на Renault 4, Dyane е проектиран от самото начало като хечбек с някои други разлики в стайлинга, като конвенционалните кръгли фарове са вградени в предните калници с квадратен пръстен от неръждаема стомана – за разлика от старомодните отделни единици на 2CV.
Често се смята, че Dyane е предназначена да замени 2CV, но тя е малко по-висока цел в обхвата Citroën – между 2CV и Ami – и привлича различна клиентела търсеща гъвкавост, предлагана от хечбека на Dyane.
По време на развитието на Dyane, проектантският отдел на Citroën е бил зает с актуализации на ключовите модели DS и Ami, затова дизайнът на Dyanе е първоначално възложен на проектантския отдел на Panhard, на невоенния бизнес на Panhard, който през 1965 г. е усвоен от Citroën.
Както и при 2CV, двигателят е с въздушно охлаждане, с полусферична горивна камера и гладки горни части на буталата. За първите няколко месеца се предлага само същият 425 куб. см двигател. През януари 1968 г. се предлага 602 куб. см M4 двигателя на Ami също. Малко по-късно 425 куб. см е заменен от по-добрия 435 куб. см двигател и след това през септември 1968 г. M4 е заменен от по-добър 602 куб. см двигател с участието на по-висока степен на сгъстяване и принудително пълнене, което дава малко повече мощност. Както и при 2CV, и Ami, въздушното охлаждане се отвежда директно към нагревателя, дава отлично подсушаване и отопление.
Моделът е базиран на същата платформа като шасито на Citroën 2CV, споделя напреднало независимо отпред взаимосвързано окачване. Ранните автомобили не са имали конвенционални амортисьори .
В Обединеното кралство един Citroën Dyane 6 е тестван от британския The Motor през юли 1969 г. и има максимална скорост от 110,4 км в час, ускорява от 0-97 км в час за 30,8 сек. Цялостният разход на гориво е 7,85 л/100 км.
Колата е похвалена за своята универсалност, простор и комфорт, както и за неочаквано добро пътно поведение и икономия на гориво. Ускорението и максималната скорост пада малко от средната класа, обаче. Освен Mini, в Обединеното кралство конкуренти на пазара са Hillman Imp, както и (в момента много популярни) Renault 4.
Версията Dyane (1967-1969 г.) е с 425 куб.см. плосък 2-цилиндров двигател с въздушно охлаждане, 21 к.с. при 5500 об. /мин, макс. скорост 65 Mph, Dyane 4 е с 435 куб.см. плосък 2-цилиндров двигател с въздушно охлаждане, 26 к.с. при 6750 об./мин, макс. скорост 68 Mph и Dyane 6 е с 602 куб.см. плосък 2-цилиндров двигател с въздушно охлаждане, 32 к.с. при 5750 об./мин, макс. скорост 75 Mph.
Citroën Acadiane е малко търговско превозно средство, получено от Dyane и само с ляв волан, произвеждано през 1977-1987 г. Производството възлиза на 253 393 бройки. C15 – ван базиран на Visa, в крайна сметка замени Acadiane.
Автомобилът има променено шаси, за да има по-голяма товароносимост – 500 кг. Прозорците са по-различни от тези на Dyane, които са хоризонтално плъзгащи се. Acadiane е наличен в търговската си версия (двуместен) или като Mixte, с плъзгащи се задни прозорци и подвижна задна седалка. Има висок просвет. Двигателят от 602 куб. см е от 32 к. с. Максималната скорост – 89 км в час.
Товарното пространство отзад е оребрено за подсилване.
Малко Acadianes са запазени до днес.