Hillman Avenger
Hillman Avenger е със задно задвижване малък семеен автомобил, първоначално произвеждан под марката Hillman от Rootes Group от 1970-1976 г., и направен от Chrysler Европа от 1976-1981г. като Chrysler Avenger и накрая Talbot Avenger. Avenger са били пуснати на пазара в Северна Америка като Plymouth Cricket.
Avenger първоначално е произвеждан в завода на Rootes в Дънсмор, Англия, а по-късно – в Линууд – съоръжение на компанията в Глазгоу, Шотландия. Това е 4 или 2 врати седан, пуска се и като комби 5 врати от 1972 г.
Двигателите са 1248 куб.см. I4 (1970-1973 г.), 1295 куб.см. I4 (1973-1981 г.), 1498 куб.см. I4, 1598 куб.см. I4 (1973-1981 г.) и 1798 куб.см. I4 (Южна Америка). Предаването е с 4 -степенна, ръчна скоростна кутия или 3-степенна автоматична.
Междуосието е от 2500 мм, при дължина 4100 мм, ширина 1600 мм и височина 1300 мм.
Предшественик е Hillman Minx.
Въведен през февруари 1970 г., Avenger е първата и последната кола, разработена от Rootes след поглъщането от Chrysler през 1967 г. Стилово, Avenger е несъмнено много в унисон с времето си. Въпреки това, от инженерна гледна точка се използва 4-цилиндров изцяло желязен двигател с клапани и 1250 или 1500 капацитет , окачването има спирална пружина и жива ос на задните колела. За разлика от предишния дизайн на Rootes, не е имало инженерни събратя като Humber или Singer версии на пазара на Великобритания. Avenger веднага е високо оценен от медиите за добрите си характеристики за управление и като цяло добра компетентност на пътя и той е смятан за значително по-добра кола за шофиране от съперници като Morris Marina .
Първоначално Avenger е на разположение като седан с четири врати в DL, Super и GL нива на оборудване. Super DL може да се вземе с 1250- или 1500-кубикови двигатели, но GL е бил достъпен само с 1500 двигател. Тъй като DL е базов модел в диапазона, тя се отличава с малко повече от гумени постелки и много просто табло с лента скоростомер. Super е малко по-добре подготвен, с участието на килими, подлакътници, светлини за заден ход, въпреки че таблото е пренесено от DL. Върховият модел GL е с четири кръгли фарове (което е едно голямо подобрение през правоъгълните от Hillman Hunter, които са били използвани за DL и Super), две скорости на чистачките, найлон срещу надраскване на седалките (преди това никога не се използва на британските автомобили), накланящи се предни седалки, както и кръгли прибори табло с допълнително апаратура.
Не само по стил Avenger е напълно нов, но такива са и двигателят и предавателните единици, които въобще не са като тези, използвани в по-голямия Arrow серия Hunter. Друга новост за Avenger е използването на пластмасова решетка на радиатора – за пръв път във Великобритания. Avenger е стабилен през 1970 г., в конкуренция с Ford Escort и Vauxhall Viva . Chrysler искаше Avenger за „кола на света“, и предприе амбициозна стъпка на предлагане на Avenger като Cricket Plymouth в САЩ.
През октомври 1970 г., Avenger GT се добавя към диапазона. Той е с два карбуратора 1500-кубиковия двигател, четиристепенна механична или тристепенна автоматична скоростна кутия (също по избор на 1500 DL, Super и GL). GT има двойни кръгли фарове и ивици по протежение на страните на вратите.
През март 1972 г., с пет врати комби версии бяха въведени в DL (с 1250- или 1500-кубикови двигатели) и в общи линии същите спецификации като салон версия. Въпреки това, комбито има максимален капацитет на натоварване от 470 кг, в сравнение с 380 кг за седана.
Hillman Avenger Saloon с две врати версия се предлага от 1973 г.
Колата е много силно на пазара в континентална Европа, за първи път като Sunbeam. Тя е без Avenger име във Франция, където е била известна като Sunbeam 1250 и 1500; късно 1300 и 1600. Някои от северните европейски пазари получават колата като Sunbeam Avenger.
И двата двигателя са модернизирани през октомври 1973 г. 1250 става 1300, а 1500 става 1600 с почти всички същите предишни нива на оборудване, с изключение на основния Avenger.
В Северна Америка, Avenger е бил продаван като Cricket Plymouth чрез дилъри на Plymouth. Колата е по същество един пример за различно инженерство и Plymouth прави няколко промени в него. Само 4 врати седан и 5 врати варианти комби са предлагани някога. Той има предни дискови спирачки и задни барабани.
През септември 1976 г., Avenger е ребаджиран като Chrysler. Той също така придобива цялостен фейслифт, който включва нова предно звучене и ново табло. И двете са подобни на тези на Chrysler Alpine. Най-голямата промяна е в задната част, където задни фарове са отпаднали в полза на една права, а капачката на гориво е преместен от задната към дясната страна на колата.
Три нива на оборудване са на разположение – LS, GL (известни като Super на някои пазари ) и GLS – GLS са достъпни само с висока компресия 1,6 L форма.
Производството се прехвърля от Райтън в Линууд в Шотландия през 1976 г
През 1978 г. Chrysler Europe фалира и бе поет от Peugeot, които пребоядиса Chrysler моделите като Talbot. Avenger и Sunbeam оцеляха, ребаджирани отново с логото на Talbot, отличаващо се с буквата Т във вътрешността на кръг. Производството продължава до 1981 г., когато Peugeot затвори производството в Линууд и концентрира всички британски производства в завода в Райтън, която беше в експлоатация до края на 2006 г., през което време пуска Peugeot автомобили в продължение на 21 години.