Архив

Panhard PL 17

Производител на този рядко срещан с оригиналната си аеродинамична форма сега автомобил, главно намиращ се по чужди колекции, но познат в миналото и у нас, еPanhard_PL17_ca_1963 твърде отдавна основаната фирма Société dе Anciens Etablissements Panhard et Levassor. Има основание да се твърди, че това е първият производител на автомобили в света, заедно с Peugeot.

Автомобил на тази марка печели и първата автомобилна надпревара в света, оргазинизирана във Франция навремето.

Моделът се прави в периода 1959-1965 г., като седан с 4 врати, 4-местен кабриолет с 2 врати и комби с 5, с предно разположен двигател и предно задвижване.

Интересно за колекционерите е, че предните врати се отварят срещу посоката на движение, с изключение на тези, при кабриолетите, а капакът на двигателя отпред се повдига заедно с калниците.

В процеса на производство са се предлагали два двигателя – 848 и 851 куб. см, боксери с въздушно охлаждане. Междуосието на автомобила  е 2570 мм, при дължина на каросерията 4580 мм, ширина 1660 мм и височина – 1550 мм, със собствено тегло от 805-830 кг.

Автомобилът е представен на 29 юни 1959 г., като наследник на Panhard Dyna Z, но с още по-аеродинамично тяло от своя предшественик.

Името на модела „PL“ произлиза от „Panhard et Levassor“ (оригиналът пълно име на компанията), и „17“, идващ от сумата от 5 +6 +6, като 5 CV (фискални коне, в френската система за мощност) плюс 6 за шест места, плюс 6 л на 100 км разход на гориво.

От 1963 г. или 1964 г., буквите PL са отпаднали, това приблизително съвпада с поемането на част леките автомобил на компанията от Citroën.

Panhard_PL17_002Първоначално, колата продължава да използва двигателите на Dyna Z. Стандартът дава 42 к.с., а през юли 1963 г. се изкачва до 50 к.с. и 60 к.с. съответно.

Предните колела са задвижвани посредством четиристепенна скоростна кутия със смяна от кормилната колона и  синхронизатор на горните три предавки. Коефициентът на въздушно съпротивление е Cd 0.26, което дава възможност за максимална скорост от 130 км в час за стандартните седани и 145 км в час за по-мощната версия. Възможно е да се махне задната пейката за разширяване значително на багажното пространство до 527 л. Това пространство е на разположение от моделна година 1964 г., когато резервното колело е преместено от под багажното пространство под предния капак, където се вписва около въздушния филтър.

През 1962 г. има пет различни версии на PL 17 с 42 к.с. или 50 к.с. максимална мощност. Същият размер2668851728_ff1322bb73_o Simca Aronde е с мощности вариращи между 42 к.с. и 70 к.с. Panhard е малко по-дълъг и малко по-широк, принуждавайки търговците да обясняват  защо един 850 сс Panhard трябва да струва повече от 1300 куб.см. Simca. Намират се множество ценители на Panhard, включително сред собствениците на таксиметрови PL 17, които оценяват поведението му на пътя и ниския разход на гориво, както и допълнителното пространство, предоставено от по-голямата кабина и ширина на Panhard си.

През 1961 г. два Panhard PL 17 заемат второ и трето място на Рали Монте Карло – доказателства, че лек автомобил с 850 куб.см. двигател може да бъде повече и сред автомобили с повече мускули.

През 1955 г. Citroën е придобива 25% в Panhard, и десет години по-късно, през 1965 г., дивизията за коли на Panhard най-накрая се абсорбира от Citroën: дружеството прекратява производството на PL 17 през същата година. Със следващия модел  24 името на производителя просъществува  две години повече, и от тогава само военният транспорт с името Panhard – военната дивизия, не е  част от бизнеса и  не е собственост на Citroën.