НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

Андре Ситроен

„Конструкторът на ХХ-и век”21..citroen

Прадядото на основателя на Citroen носи името Limoenman (в буквален превод – “човекът с малките лимони”) и е сезонен търговец в Амстердам. Той сменя името си от Lemoenman на по-сериозното Citron (френската дума за лимон). Когато неговият син Левис Бернард идва в Париж, той добавя „е” с две точки отгоре, за да осигури френското произнасяне на името – Citroen.

Андре Гюстав Ситроен е роден в Париж на 5 февруари 1878 г. и е най-малкият от петте деца на Левие Ситроен – търговец на диаманти от холандски произход, и Амалие Клейман, от полски род. Неговият баща умира трагично на 14 септември 1884 г. – случка, която оставя дълбок белег у сина, който тогава е на шест.

Майката на Андре умира през 1899 г., а брат му Бернард е убит през 1914 г. на фронта по време на Първата световна война. На 27 май 1914 г. Андре Ситроен се оженва за Жоржина Бинген, дъщеря на италианския банкер, преселил се в Париж, Гюстав Бинген. От брака се раждат четири деца – Жаклин, Бернард, Максим и Соланж.

Андре Гюстав получава образование в знаменитата Политехническа школа. Работил като инженер в различни неголеми фирми. Ситроен се занимава също с производство на артилерийски снаряди и  шевронови колела в своята компания, открита през 1901 г. През 1908 г. постъпва на работа в автомобилната фирма на братя Морс, довеждайки производството от 125 до 1200 автомобила годишно. Необходимостта от реорганизация на производството за военни нужди го довежда до мисълта да използва в Европа достиженията на Форд в организацията на промишленото производство. Ситроен използва и неговата идея за пускане на надежден не скъп автомобил, достъпен за много хора със средни доходи. По-късно стилизираните зъби на шевроновите колела стават емблема на неговите коли.

22.Andre_Citroen_st moritzОснованото от Андре Гюстав акционерно общество Societe anonime Andre Citroen пуска първия си автомобил през 1919 г. – това е модел А, за пръв път в Европа произвеждан на поточна линия. За половин година са произведени повече от 2800 от тези коли.  Автомобилът е с няколко версии купета, четириместен, с шаси и 4-цилиндров мотор с мощност 10 к.с. и работен обем 1327 куб см. Най-продаваната версия до 1921 г. е Torpedo. След модела 10 СV се появява 5 СV – икономичен автомобил без предни спирачки, с четвърт елиптични ресори отпред и отзад, лишен от претенции и способен да пътува по разбитите междуселищни пътища. По-късно концепциите С 3, С 6 Lignage и Pluriel, показани във Франкфурт, дълго са синоним на здрав автомобил. През 1927 г. дневното производство достига 400 коли. Бързо издигайки се сред големите автомобилни компании на Франция, фирмата произвежда през 1929 г. около 103 000 автомобили.

Ситроен придава голямо значение на рекламата. Всеки месец по това време на първите страници на големите парижки вестници стои неговото рекламно каре. Той и тук ползва американския опит. Започва издаването на собствен бюлетин и указания за дилърите.

Първите таксиметрови коли на марката се появяват през 1921 г., а през 1933 г. 90 на сто от такситата в Париж са Citroen. За целта през 1924 г. е създадена компанията Sociеteе Autonome de Taxis. Тогава е пусната в произвоство и първата изцяло стоманена каросерия, каквато си позволявали само големите американски производители. Започва новата ера с изоставянето на дървото като материал.23.citroen 1

Разразява се най-голямата икономическа криза през ХХ-и век – Голямата депресия. Андре Ситроен не съкращава производството. През май 1934 г. с решаващото участие на Ки Жавел създава новия модел 7  Traction Avant, известен още като “гангстерския ситроен” – един сред първите в Европа със самоносеща каросерия и първият масово произвеждан с предно задвижване, което било много революционно за времето. Двигателите са от 32, 35 и 46 к.с. с обем от 1303 до 1911 куб. см. Дизайнът е на Андре Лефебр.  Предното окачване е независимо на торсиони. Центърът на тежестта е много нисък за времето си. Сега по тази концепция се правят над 80 на сто от съвременните автомобили.

$ÕXНо през тази година Ситроен фактически претърпява банкрут и загубва контрол над фирмата си. На 21 декември търговският трибунал се произнася по въпроса. Непропорционалните за периода загуби за придвижването на този сполучлив автомобил, произвеждан в различни модификации чак до юли 1957 г., довеждат до попадане на компанията под контрола на Mishelin. Предприемчивият французин е изпълнителен директор на своята компания само 16 години. Андре Густав Ситроен почива на 3 юли 1935 г. в болницата на Жорж Бизе. Компанията е реорганизирана, запазвайки името си.

Интересите на Ситроен далеч не се изчерпват само с организацията на производство. Той финансира разнообразни научни експедиции, увлича се от автомобилните състезания. Световна известност получава организираният от него автопробег Бейрут – Пекин през 1931 – 1932 г. На своя роден Париж Андре подарява осветяване за Триумфалната арка и Площада на Съгласието, което светва тържествено на 4 юли 1925 г. по време на Международното изложение и продължава да напомня за своя създател няколко години.

За заслугите си в развитието на световното автомобилостроене в  края на миналото столетие Андре Ситроен е обявен за “Конструктор на ХХ-и век”.