НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

Barkas B1000

Barkas е източно германски производител на малките ванове  и микробуси за доставка под името B1000.IMG_5417_upload

Микробусът, който е построен в нов завод в Кемниц (тогава известен като Карл Маркс Щадт ), е на място, където по-рано се реализират плановете за колата Framo – екипировката на старата Framo фабрика е  била поставена в контейнери и изпратена в Съветския съюз като част от по-голям пакет репарации в края на 1940 г. Бизнесът впоследствие е национализиран от правителството на ГДР.

Производството на B1000 започва през 1961 г. и продължава до 1991 г. Първоначално B1000 се захранва от 45 к. с. трицилиндров, двутактов двигател, получен от DKW, който са поставя на Wartburg . Малко преди прекратяване на производството моделът е променен на B1000/1, и старият двигател е заменен с четиритактов двигател 1.3, произведен по лиценз на Volkswagen. Белгийски вносител започва инсталирането на 1.8 л (Endura -D) Ford дизелов двигател през 1980 г., който вече не конкурентен.

1280px-Stasi_Barkas_B1000B1000 е забележителен ван с необичайно висока товароносимост, двутактов двигател, предно предаване и с окачване от полу-надлъжни лостове се различава от по-традиционно изградените микробуси на Запад. Предлагат се много bodystyles – бордови, с фургон, пътнически превозвач на хора, кутия микробус и линейка.

Сравненията с Volkswagen ван от началото на 1960 г. са неизбежни. Предният двигател, монтиран в Barkas, го прави лесен за ползване, с място за до 8 пътнически места. Превозните средства се произвеждат най-вече за приложения за публични услуги,  за доставка на частни клиенти и ванът често достига възраст между 10 и 40 години.Barkas_B1000_Pritsche

Може би най-скандалното използване на B1000 по времето на ГДР е от страховитите Щази държавни сили за сигурност,  като скрит автомобилен  транспорт за затворници, където до 5 затворници могат да бъдат държани в малки клетки с прозорци в задната част на автомобила. Фургоните са използвани често просто да се грабнат граждани от улицата и да се откарат нанякъде, или за доставка на храна. Микробусите се ползват и в затвора Hohenschönhausen за поддържане на политически затворници.

Общо са построени 175 740 от модела B1000 и  1961 от B1000/1 до края на производството.