Buick Y-Job 1938
Buick Y-Job е първата концепция на автомобилната индустрия, произведена от Buick (подразделение на General Motors), през 1938 г. Проектиран от Харли Ърл, автомобилът има електрически задвижвани скрити фаровете, скрит електрически задвиижван покрив, качулка украшение, електрически прозорци, обгръщащи брони, дръжки на вратите, и вертикална решетка с дизайн на водопад – все още се използва от Buick днес.
Концептуалният автомобил е открито купе с 2 врати, има 5.2 л двигател, редови 8-цилиндров Buick 141 к.с., междуосие от 3200 мм при обща дължина 5301 мм.
Самата кола е всъщност управлявана за няколко години от Харли Ърл, докато не го заменя с модел 1951 автомобил. По някое време след това, колата е възстановена в Хенри Форд музей, до 1993 г., когато тя се връща в GM Design Center.
Защо Y? Всички експериментални автомобили са били наричани „X“, така Ърл просто отива на следващата буква в азбуката. „Y“ наименование е избрано от Ърл, защото буквата е била използвана широко в авиационната индустрия, обозначаваща най-напредналите прототипи. Колата е създадена единствено за изпитание на нови идеи, а не за производство.
Трудно е да си представим времето, когато концептуални автомобили не са съществували. Те днсес са станали нещо обичайно, както и електричеството и вътрешния водопровод. Но през 1938 г., идеята за създаване на коли, които да изследват нови светове на дизайна и технологията изглежда като нереален, като космически полет. General Motors е първият производител, който предприема тази стъпка – и резултатът е Buick Y- Job, една кола, която е широко призната като първия концептуален автомобил на промишлеността.
Колоритен, харизматичен и упорит, Ърл оставя отпечатък върху поколения генетично модифицирани продукти. Той дава вдъхновението, Джордж Снайдер извежда линиите върху хартия и главният инженер на Buick Чарли Чейн контролира измененията на производството на шасито, което става основа на новаторския концептуален автомобил на GM.
Y- Job е с дълъг, нисък профил, с 13-цолови джанти, който оставя впечатлението, че това е машина на времето от бъдещето. Той въвежда теми, които ще отекват в цялата автомобилна индустрия през 60-те.
Някои функции на 1937/1938 Buick Y- Job идват в серийни модели през следващите две десетилетия. Въпреки това, първото производство на автомобили с електрически управлявани скрити фаровете е 1937 Cord, така Ърл може да е бил вдъхновен от радикалния дизайн на този автомобил. Следващото автоматично производство с такива фарове е 1942 DeSoto. Механизираният гюрук, скрит в метална обувка с панти се копира по-късно от Ford.