НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

Buick Y-Job 1938

Buick Y-Job е първата концепция на автомобилната индустрия, произведена от Buick (подразделение на 1024px-BuickY-Job(1938)1General Motors), през 1938 г. Проектиран от Харли Ърл, автомобилът има електрически задвижвани скрити фаровете, скрит електрически задвиижван покрив, качулка украшение, електрически прозорци, обгръщащи брони, дръжки на вратите, и вертикална решетка с дизайн на водопад – все още се използва от Buick днес.

Концептуалният автомобил е открито купе с 2 врати, има 5.2 л двигател, редови 8-цилиндров Buick 141 к.с., междуосие от 3200 мм при обща дължина 5301 мм.

Самата кола е всъщност управлявана за няколко години от Харли Ърл, докато не го заменя с модел 1951 автомобил. По някое време след това, колата е възстановена в Хенри Форд музей, до 1993 г., когато тя се връща в GM Design Center.

Защо Y? Всички експериментални автомобили са били наричани „X“, така Ърл просто отива на следващата буква в азбуката. „Y“ наименование е избрано от Ърл, защото буквата е била използвана широко в авиационната индустрия, обозначаваща най-напредналите прототипи. Колата е създадена единствено за изпитание на нови идеи, а не за производство.

1938_y_job_7HRТрудно е да си представим времето, когато концептуални автомобили  не са съществували. Те днсес са станали нещо обичайно, както и електричеството и вътрешния водопровод. Но през 1938 г., идеята за създаване на коли, които да изследват нови светове на дизайна и технологията изглежда като нереален, като космически полет. General Motors е първият производител, който предприема тази стъпка – и резултатът е Buick Y- Job, една кола, която е широко призната като първия концептуален автомобил на промишлеността.

Колоритен, харизматичен и упорит, Ърл оставя отпечатък върху поколения генетично модифицирани продукти. Той дава вдъхновението, Джордж Снайдер извежда линиите върху хартия и главният инженер на Buick Чарли Чейн контролира измененията на производството на шасито, което става основа на новаторския концептуален автомобил на GM.

Y- Job е с дълъг, нисък профил, с 13-цолови джанти, който оставя впечатлението, че това е машина на времето от бъдещето. Той въвежда теми, които ще отекват в цялата автомобилна индустрия през 60-те.

Някои функции на 1937/1938 Buick Y- Job идват в серийни модели през следващите две десетилетия. Въпреки това, първото производство на автомобили с електрически управлявани скрити фаровете е 1937 Cord, така Ърл може да е бил вдъхновен от радикалния дизайн на този автомобил. Следващото автоматично производство с такива фарове е 1942 DeSoto. Механизираният гюрук, скрит в метална обувка с панти се копира по-късно от Ford.