Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

FSO Warszawa 223

Когато първата Warszawa е представена в Полша през 1951 г., е било широко оповестено, че  лицензът заWarszawa_203 производството на този автомобил по подобие на ГАЗ М20 „Победа“, е подарен от братския съветски народ. В действителност, обаче, ситуацията изглежда по съвсем друг начин. Лицензът бил наистина безплатен, но  стойността на техническата документация струвала 130 млн. полски злоти. Конвейерното оборудвано погълнало още 250 млн. С това фактически се ликвидира едно споразумение от 31 юли 1948 г. с FIAT, по-късно възстановено с модела 125.

По това време новият завод, чиито две халета са завършени от FIAT, е наречен Fabryka  Samochodow  Osobowych – FSO. Първоначалните проекти включвали производство на 25 000 коли годишно, но до такива количества не се стигнало. Проектът бил свит до 12 000, но в първите години се пускали едва по 4000. Първоначално конструкцията на „Победа“ била олекотена с около 200 кг. До 1969 г. се стига до производство от 18 000 броя. В еволюцията на Warszawa, освен „Победа“, с която се стартира, има още три основни доработки на серийния модел.

Първата е моделът 201 от 1960 г. с около 200 подобрения. През 1962 г. следва 202 с по-мощен двигател. Последната по-радикална промяна е през 1964 г. с модела 223/224, първоначално лансиран като 203/204, но променен, заради означенията на Peugeot. От 1958 г. се пуска и пикап, линейка от 1962 г. и комби от 1965 г.

Моделът 223 от 1964 г. е със семпла радиаторна решетка и  чувствително по-големи мигачи от „победата“. Задната част е радикално променена, в сравнение с „гърбавия“ оригинал. Арматурното табло няма нищо общо с предшествениците, модерно е и на него не липсва нищо необходимо.

Шасито остава непроменено, затова пък двигателят е изцяло нов. Той е от 2120 куб. см с мощност 70 к.с. при 4000 об./мин., с висящи клапани и водно охлаждане.  Може да измине над 100 000 км без основен ремонт. 1280px-FSO_Warszawa_223_K_at_Muzeum_Inżynierii_Miejskiej_in_Kraków_(3)

Предавателната кутия е тристепенна ръчна. Съединителят е еднодисков, сух. Задвижването – задно. Окачването отпред е независимо на пружини и телескопични амортисьори, задното – зависимо, на полуелиптични ресори. Спирачките са хидравлични. Таксиметровият вариант, представен през 1965 г., се отличава с някои разлики, като преграда на мястото за шофьора от пътниците и сгъваема предна седалка. Заостренното торпедо отпред остава почти единствено за онова време сред автомобилите.

Автомобилът има дължина 4740 мм, при ширина 1695 мм и височина 1565 мм. Собственото тегло е 1320 кг. Допустимата маса – 1820 кг. Максималната скорост е 130 км в час, а средният разход на гориво – 12 л на 100 км.

Периода на производство на модела 223 е от 1964 г. до 1973 г., а от 1951 г. до 1973 г. са пуснати всичко 254 421 „варшави“.