НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

Velorex

Velorex – това е малък триколесен автомобил, произвеждан от 1950-те до 1971 г. в гр. Солнице, Чехословакия.1024px-Velorex

В разорената от Втората световна война Европа е било тежко да се намерят суровини за производство на автомобили, а и купувачите на скъпи за производство „пълноценни“ машини не били много. Затова сред  автопроизводителите и конструкторите станали популярни прости и евтини триколесни машини BMW Isetta, Messerschmitt – са само малко от известните триколесни от този период.  Двутактовият мотор по същата причина бил фаворит по онова време.

При тази ситуация и намерили своята отдавнашна идея чехите – братята Франтишек (1914-1954  г.) и Моймир (1924-2011г.) Странски за производство на „народен“ триколесен екипаж. „Екипаж“, доколкото даденото превозно средство, получило мотор от мотоциклет, колела и простота на изпълнение, по броя на колелата и равнище на комфорт, приближаващ се към автомобила, и обикновено го наричат „трицикъл“.

През 1943 г., братята Странски създали первия прототип на своята „триколка“, наречена от тях OSKAR. Тя имала пространствена тръбчата рама, обграждаща водача от всички страни, върху която били опънати тънки алуминиеви листа. Подобни конструкции са по-характерни за самолетостроенето и състезателните автомобили и се наричат „усилен монокок“. Предните колела били две и ги съединявала кормилна рейка. Приводът от двутактовия мотоциклетен двигател се осъществувал с верига на задното колело.

http://www.autogaleria.hu -

http://www.autogaleria.hu –

Серийното производство на OSKAR’ите започнало през 1950 г. в Hradec Králové (ЧССР) в работилницата на производствения кооператив  VELO, от 1952 г. преименуван във Velorex. В отличие от прототипа, алуминиевите листа, дефицитни в следвоенното време, били заменени с непромокаема тъкан — дерматин. В такъв вид, с 250-кубиков мотор JAWA, двуместният Oskar-54 започнал да се предлага на инвалидите. От 1951 г. производството било пренесено в Солници в Орлицките планини. През същата година били пуснати 120 машиин Oskar-54, През следващата година – 180, а в 1954 г.  80 работници изготвяли по 40 машини в месец.

На 21 януари 1954г Франтишек Странский загинал при изпитание на прототип. Неговият брат Моймир се отказал от членство в Коммунистическата партия на ЧССР, и бил уволнен. От 1956 г. трицикълът започнал да се нарича Oskar-Velorex, по-късно  – Velorex. През 1959 г. производството достигнало обем 120 машини за месец. През 1961 г. влязъл в строя нов завод в Rychnově nad Kněžnou. От година на година ставала постепенна модерницаия на превозното средство. То получило по-мощен двигател, подобрено окачване.

Към названието прибавили цифрово индекс, първата цифра означала размера на колелата в дюймове, втората — обемът на двигателя. Произвеждали се модели: Velorex 16/250, 16/175, 16/350. Сериозни модернизации били появата на динамостартер от 1963 г. и хидроспирачки през 1968 г., което много улеснило управлението на Velorex.

Производството на триколесни Velorex било прекратено през 1971 г., когато започва пускането на четириколесниvelorex-02 машини за инвалиди (с мотор JAWA 350) Velorex 435-0. Четириколесният Velorex не бил успешен. Производството спряло през 1973 г., защото не удържал на конкуренцията с такива машини като Trabant. Опитът да се премине към производство на FIAT-500 не бил успешен.

Всичко били произведени повече от 15 000 Oskar и Velorex.

Почти половината производство – 7540, били изнесени и продадени в България, Унгария, ГДР, Полша. В ЧССР реализацията на Velorex основно се ставала черз организацията за социални грижи за инвалиди.  В зависимост от степента на инвалидност, трицикълът можел да се получи безплатно или срещу малка сума.

Невероятната издръжливост, простотата на обслужване и лесното ремонтиране направили Velorex истинска легенда. С днешна дата в ръцете на фенове почти половината произведени коли са в строя.

Техническите данни на най-разпространения модел Velorex 16/350 са дължина 3100 мм, ширина 1400 мм, височина 1240 мм.  Снаряжената маса е 310 кг, полезното натоварване – 190 кг, пълната маса – 500 кг. Максималната скорост е 85 км в час, крейсерска скорост 60 км в час. Двигателят е  двутактов, двуцилиндров, бензинов, с въздушно охлаждане тип Jawa 350-572. Спирачките са барабанни, с механичен привод, приводът на ръчната спирачка е на предните колела.