Tatra 603
Tatra 603 се произвежда в Коприжвнице, Моравия, Чехословакия. Това е голяма луксозна кола със задно разположен двигател и задвижване на заните колела. Междуосието е от 2748 мм, дължината на каросерията – 5065 мм, при ширина 1910 мм и височина 1529 мм. Собственото тегло е 1400 кг.
Tatra е традиционен производител на най-съвременни луксозни автомобили в чешките земи. Австро-Унгарският император Карл I използва NW тип Т; чехословашкият президент Томаш Масарик кара 12-цилиндрова Tatra 80, а неговият наследник Едвард Бенеш – Tatra 87. Докато T87 е произвеждана през 1936-1950 г., следвоенната T600 може да се счита за първата кола на новия политически елит. Чехословакия има комунистическото правителство след 1948 г., и нейната икономика е по-късно предмет на известна регулация от Съвета за икономическа взаимопомощ (СИВ), състояща се от страни от Източна Европа. След като производството на T600 приключва през 1952 г., СИВ решава, че Tatra ще произвежда само товарни автомобили, а луксозните ще бъдат внасяни в Чехословакия от СССР.
Ентусиазираните дизайнери, обаче, продължава работата си по нова кола в тайна. Първата T603 е завършена през 1955 г. и прототипите – изпитани в аеротунел. Спират се на разработката на Франтишек Кардас, подобрена от Владимир Попелар и Жозеф Калупа. Между 1956 и 1975 г. се пускат три версии на модела – T603, 2-603 и 3-603.
T603-1 лесно се различава по нейните три фара, затворени под стъклен капак, като средният се върти с волана. По-късно фаровете са пак три, но с отделни стъкла. През 1962 г. стартира T 2-603, която вече има четири фара в рамките на дълга овална решетка и таблото е променено. Задната следа е увеличена с 55 мм, а двигателят е модернизиран. През 1966 г. колата има по-мощни спирачки, а през 1967 г. се прибавят други промени – например, предното стъкло на височина е разширена с 66 мм. Колата има вече и дискови спирачки на четирите колела, и е официално променена на петместна, тъй като от 1968 г. обезопасителните колани на предните седалки станаха задължителни. През 1973 г. T603 става първият чехословашки автомобил с безконтактно запалване тиристор.
Колата има голям багажник под предния капак, резервното колело е в отделен контейнер, който може да бъде отворен отдолу. За да се получи достатъчно пространство за пътниците в средата на предните седалки, скоростният лост е поставен под волана, а не на пода. Предните седалки могат да бъдат сгънати и се получава голямо легло за четирима. Зад задните има защитна стена, второ багажно отделение и друга защитна стена – за предпазване от шума, миризмата, топлината на двигателя, и т. н. Отзад колата е характерна с голям прозорец от две части.
Tatra 603 F е с мощност на двигателя 94 к. с. и въртящ момент от 158 Nm при 3000 об./мин. А при Tatra 603 G изходната мощност е 105 к. с. с въртящ момент 170 Nm при 4000 об./мин. Колата има разпределение на теглото 47/53 отпред/отзад при пълно натоварване. Двигателят е куплиран с 4 степенна плюс задна скорост механична скоростна кутия.
Моделът T603 се разпределя единствено на висши членове на политически организации и ръководители на промишлени предприятия. Около една трета от производството се изнася за страни от Централна и Източна Европа – съюзници на Чехословакия по онова време, както и в Куба и Китай. Продажбите на частни лица не са били възможни, въпреки че няколко T603 са частна собственост в Източна Германия. По време на 12-годишното производство на автомобила са били пуснати 20 422 коли, най-вече направени на ръка. На запад от Желязната завеса, колата не е неизвестна, макар че някои са били използвани от чехословашките посолства в западните столици. Първоначално СИВ издава разпоредба, която ограничава Чехословакия с производството на не повече от 300 луксозни коли на година. Tatra прави повече от тях, все пак. Бившият кубински президент Фидел Кастро притежаваше бял T603 с климатик.
T603 взема участие в 79 състезания (24 международни) през 1957-1967 г., което довежда до общо 60 първи, 56 втори и 49 трети места. По-късно се появяват и модифицирани версии.
Моделът T603 е заменен през 1974 г. от T613.