Архив

ZAZ 965/968

„Запорожец“ е марка произвеждани в съветска и постсъветска Украйна малолитражни автомобили от 1960Saporoshez_ZAZ_965_A до 1994 г.

Производството на „Запорожец“ започва в Завод „Комунар“, гр. Запорожие, по-късно преименуван в Запорожки автомобилен завод (ЗАЗ), който от 1990 до 1994 год. е базовият завод в Производственото обединение „Авто ЗАЗ“. Малолитражният евтин автомобил е без претенции за лукс и пригоден за пътуване в условията на СССР. Произвеждани са автомобили в модификация за инвалиди, което го прави особено популярен.

С марката „Запорожец“ и инициалите ЗАЗ основно са произвеждани 2 модела с модификации и подобрение в процеса на производство. От 1960 до 1969 г. се произвеждат автомобилите ЗАЗ-965 и ЗАЗ-965А. От 1966 до 1994 г. моделите ЗАЗ-966В, ЗАЗ-966, ЗАЗ-968, ЗАЗ-968А и ЗАЗ-968М.

ZAZ_965_DashboardВ сътрудничество с инженери от ЗАЗ и проектанти от института в Москва МАМИ и инженери от колектива на МЗМА (завод „Москвич“) е разработен модел ЗАЗ 965. След неудачните опити да се използва мотоциклетният двигател МД-65 и боксер двигателите на Citroën 2CV и BMW 600 е разработен през 1959 година оригинален V-образен двигател 746 cm3. Унифицирането на двигателя с този за армейски амфибиен всъдеход води окончателно до серийно производство на V-образен 4-цилиндров карбураторен двигател с работен обем 887 cm3 и с въздушно охлаждане. Моделът на двигателя МеМЗ-965 има мощност 26 к.с.. В ЗАЗ 965А мощността е повишена до 27 к.с..

„Запорожец ЗАЗ-965“ се произвежда от 1960 до 1963 г. Моделът ЗАЗ-965А се произвежда от 1962 до 1969 г. Вратите са 2, местата – 4. Двигателен мост е задният. Двигателят е 4 цилиндров, карбураторен, V-образен с възд. охлаждане, с работен обем 746 куб. см. Дължината на автомобилчето е 3330 мм, при база 2023 мм, ширина 1395 мм и височина – 1450 мм, маса празен – 650 кг. Максимална скорост – 80 км в час, разход на гориво – 6.1 л/100 км.

„Запорожец ЗАЗ-966“ се произвежда от 1967 до 1974 г., моделът ЗАЗ-968А от 1972 до 1978 г. и моделът ЗАЗ-968М от 1972 до 1994 г. Вратите са 2, но може да се поберат вътре и петима пътника.

1280px-Putin_with_his_1972_ZaporozhetsДвигателят при ЗАЗ-968 е 4 цилиндров, карбураторен, V- образен с възд. Охлаждане. Мощност максимална – МеМЗ-968З – 41 к.с.; МеМЗ-968ГЕ – 45 к.с.; МеМЗ-968БЕ – 50 к.с., с работен обем 1197 куб. см. Колата е дълга 3765 мм, при ширина 1490 мм и височина 1400 мм, клирънс – 185 мм, маса празен 750 кг, маса с максимален товар 1200 кг. Ускоряване 0-100 км в час – 32 сек. Разход на гориво – 6.5 л ( при 90 км в час ).

Автомобилът ЗАЗ-968 е изпълнен като 3-обемен седан с 2 врати. Багажникът е в предната част на автомобила, а двигателят е задно разположен в добре изолиран от купето моторен отсек. Оборудван е със седалки за превоз на 4 пътника. Предният мост е изпълнен с торсионно окачване, както при популярния VW 1200 (костенурката).

Двигателят е 4-цилиндров, карбураторен, V-образен, надлъжно поставен и директно свързан и блока скоростна кутия-диференциал. Разпределителният вал е разположен в блока и задействането на кобилиците на клапаните в цилиндровата глава става с алуминиеви пръти-повдигачи. Двигателят е с въздушно охлаждане, осигурявано от турбина с ремъчно задвижване. За двигателя на моделите ЗАЗ-965 не е предвидено достатъчно въздухоподаване, поради което се проявява и основния недостатък на този автомобил – прегрява при експлоатация при български условия. Това е отстранено при моделите ЗАЗ-968.ZAZ-968_heck

Скоростната кутия е 4-степенна, механична, ръчно управляема, издържаща високи натоварвания; нейната изключителна здравина е успех за производителя. Разположена е пред двигателя по посока на движението в предела на колесната база и е съвместена с диференциала. Задвижването на задните двигателни колела се осъществява чрез полуоски. Такова конструктивно решение намалява дължината на автомобила и опростява трансмисията му.

Задният мост е реализиран от 2 независимо окачени колела с пружини и амортисьори. Използвани са колела с по-голям размер от влаганите в европейските модели. 13-цоловите джанти увеличават проходимостта на автомобила и спомагат за движението му по пътища и без настилка.