НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

Икономията на гориво

Начинът на каране на автомобила и ползването на различните системи по него забележимо влияят на разхода на гориво.

Ако сте решили да икономисвате, първото нещо, което трябва да направите, е да проверите въздушния си филтър. Мръсният въздушен филтър ограничава потока на въздух в двигателя, което оказва отрицателно влияние на неговата работа, а значи – и на разхода на гориво. Да се провери и замени въздушния филтър е работа за няколко минути. Свалете го и го погледнете на светлината – ако не минава светлина, струва си да го замените. Погледнете и в бележките, които си водите за поддръжката на колата си, кога за последно сте го сменяли.

Малцина съзнават, че отворените стъкла и шибидах увеличават аеродинамичното съпротивление и това оказва въздействие върху икономичността. Установено е, че когато ги отворим проветряването по този начин увеличава разхода с 0,2-0,5 литра. Този разход рязко нараства с увеличение на скоростта. Включването на главното осветление и фаровете за мъгла изискват 300 г. бензин или нафта в повече.

Допълнително количество гориво „гълтат” и всички елементи, който нарушават аеродинамиката на автомобила. Това са широкопрофилните гуми, декоративните спойлери и другите глезотии. Те се отразяват също на кесията на собственика на всяка кола. Модните джанти са нещо забележимо, но колкото са по-широки, толкова по-високо аеродинамично съпротивление оказват. Това увеличава разхода на гориво. Пстарайте се да не променяте серийните джанти, особено ако става дума за дълго пътуване.

Също така следва да се свали багажника от покрива, ако имате такъв и не го ползвате в момента – той оказва много високо аеродинамично съпротивление, а това увеличава и разхода на гориво.

Включването на допълнителни консуматори на енергия и вентилацията също са пари. Например пуснатата вентилация увеличава разхода с 1 литър. Ако искате да икономисате – изключете климатика. Той гори от 5 до 20% от разхода на гориво. Може така да е по-горещо и мръсно, но затова пък ще стигнете до първата бензиностанция, когато това е нужно. А ако се боите да не се изпотите, просто носете със себе си резервна тениска или риза.

През студените месеци губим време и за загряването на двигателя до работна температура. Затова при студен старт се препоръчва тръгването веднага.

При потегляне, педалът на газта не трябва да се натиска до дупка. Достатъчно е да го държите натиснат на ¼. Резкият старт е сигурно, но напразно увеличение на разхода, доколкото при рязко натискане на педала на газта в цилиндрите се подават по-големи порции гориво. Препоръчва се и бързо превключване на по-висока предавка.

Забравета за високите обороти. Съвременните мотори, както и дизелите, работят на 4-5 предавка още при 50 км в час. Освен това, ако имате оборотомер,  следва да се вкарва двигателят в обороти, за да съответстват те на максималния въртящ момент. Следва да се избягват и резките спирания, особено при карбураторните коли, където чрез жигльорите за празен ход се впръсква излишно количество гориво. Затова внимателно следете обстановката на пътя, за да намалите скоростта в подходящия момент. Самият начин на каране може да облегчи портмонето ви. Пътната обстановка следва да се наблюдава и да се избягва карането по типа „газ – спирачка”. Не ускорявайте рязко при тръгване от светофар. Натискането след това на спирачката също е разход.

По-рядко използвайте спирачките. Натрупаната инерция може да се поддържа, а не да се набира отново. Намаляването на броя на ускоряванията и спиранията, особено в градски условия, гарантира нормален разход на гориво.

Преди тръгване на път трябва да се огледат гумите. Проверката на налягането се прави когато те са студени, тъй като движението ги нагрява  и увеличава налягането. В някои случаи може да се пробва да се увеличи налягането с 0,3 бара над нормата. Особено важно, както споменахме, е при по-топло време. Това ще намали и съпротивлението на клатенето, и въпреки че на детайлите на окачването и каросерията ще се предват повече ударите от натоварването, това пътниците практически няма да забележат. Когато гумите са напомпани по-малко от предписаното двигателят гълта повече, а когато са препомпани автомобилът става по-нестабилен. За това, впрочем, отчасти, писахме вече.

При спиране за известно време се препоръчва да се спре и двигателят. Престоят на място със запален мотор е пари.

Също така в името на икономиите е по-добре да  използвате за двигателя «леки» моторни масла на основата на синтетика и полусинтетика. Тези масла намаляват разхода на гориво в сравнение с традиционните минерални с повече от 6%. При използването на съвременни масла също се икономисва гориво. Освен това се препоръчва в колата да се качват повече пътници. Това прави пътуването по-евтино и рентабилно.

Грижливият шофьор редовно разчиства колата си. Колкото е по-тежък автомобилът, толкова повече гориво му трябва. Затова периодически трябва да се прави генерално разчистване в колата и да се изхвърлят ненужните вещи от салона, жабката и багажника.

И друго – карайте по-спокойно. Няма да спестите време и да пристигнете по-бързо, ако карате буйно. Старите хора казват, че е добре често да се ходи на гробищата, защото тогава разбирате за какво става дума. По-добре е да стигнете жив и да не причините някому нещастие.

И последният съвет, който позволява рязко да намалите разходите за бензин – не пътувайте. Колкото по-малко карате кола, толкова по-малко бензин плащате. Пътувайте, но с обществения транспорт – с автобус, влак, метро. Вече в услугите, предлагани напр., от столичното метро, влиза безплатен паркинг за определено време на закупуващите билет за пътуване, а и са осигурени места за това. Всеки път, когато седнете в колата и тръгнете за цигари или кафе – помислете. Необходимо ли е това?

Спазването на тези божи заповеди ще ви помогне по-рядко да посещавате бензиностанциите и да правите по-малки разходи при зареждане на резервоара.

 

Как да засечем разхода на гориво

 

Всички жертви биха били напразни, ако не засечем разхода си на гориво. Това става по известната формула – количеството гориво в литри, разделено на изминатите километри, се умножава по 100 и получаваме разхода в литри на 100 км път.

Най-лесният и най-евтин начин, но за жалост най-неточен, е да се зареди минимално количество гориво и да се кара, докато двигателят загасне. Калкулаторът ще покаже, че или колата гълта като змей, или че само „мирише” горивото.

Най-добрият вариант е да се напълни резервоарът догоре, въпреки че това е най-неизгодно финансово. Изминават се 300 или повече километра и се допълва отново догоре. Едва тогава се посяга към калкулатора. Колкото повече километри изминете, толкова повече грешката ще бъде сведена до минимум.