Ford Anglia 105E
Ford Anglia е британски автомобил, проектиран и произведен от Ford в Обединеното кралство. Тя е свързана с Ford Prefect и по-късно Ford Popular. Името Ford Anglia е било приложено за четири модела на колата между 1939 г. и 1967 г. Патриотично наречените първи Ford Anglia, стартират скоро след като Великобритания обявява война на Германия в началото на септември 1939 г.
Произведени са общо 1 594 486 бройки от него, преди той бе заменен от новия Ford Escort.
Anglia 105E се пуска в периода 1959-1968 г. в 1 004 737 единици, като седан с 2 врати, комби с 3 и фургон с 2. Двигателят е от 997 куб. см. I4. Междуосието на малката кола е немалко – 2311 мм, при обща дължина на каросерията 3912 мм, ширина – 1422 мм и височина също толкова. Собственото тегло е 737 кг (седан).
Окончателният модел Anglia 105E е въведен през 1959 г. Американски повлияният стил включва наклонена линия на носа, наклонена хромирана решетка по пълната ширина и фарове „очи“. Предната част прилича на 1950 Studebaker (или дори началото на Ford Thunderbird), тъй като е ползван и аеродинамичен тунел тестване и оптимизиране. Както Lincoln от края на 50-те години, и Mercury и Citroën Ami във Франция, колата има обратно наклонен заден прозорец (така че да остане незасегнат при дъжд, според съвременни маркетинговите твърдения тогава). В действителност, този вид е бил внесен от Lincoln Continental от 1958 г., където задното стъкло е било с електрическо отваряне. Използва се от Ford на Consul Classic, също се копира от Bond, Reliant и Invacar. Едно комби се присъединява към салона в линията през септември 1961 г. Арматурното табло е с червена светлина за генератора и зелена за налягането на маслото.
Скоростната кутия е с четири степени, ръчна, със синхронизатор на първите три, заменена от изцяло синхронизирана през 1962 г. По-късно чистачките стават с електромотор и се усъвършенстват. Окачването отпред е Макферсън, независимо.
През октомври 1962 г., братята близнаци Тони и Майкъл Брукс с Anglia 105e, на Montlhery Autodrome близо до Париж, поставят рекорд от 134,33 км в час за непрекъснато каране на 15 000 и 20 000 км. Това доказва издръжливостта на автомобила, като се е налагало само смяна на гуми.
Търговският успех на автомобила е впоследствие засенчен от още по-големите продажби на Cortina. Anglia Super се появява през септември 1962 г. , като споделя 1198-кубиковия двигател на нововъведената Ford Cortina. Отличава се с боядисана в контрастен цвят отстрани ивица. Новият седан Anglia, тестван от британското списание Motor през 1959 г., има максимална скорост от 118,8 км в час и може да ускорява от 0-97 км в час за 26,9 сек. Разходът на гориво е 6.86 л/100 км.