НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

FIAT 500

Това е най-масовият автомобил на италианската марка, който бележи началото на масовата моторизация на италианците. Негов scharping03предшественик е Fiat 500 Topollino, а наследник – Fiat 126. Произвежда се в периода 1957 г. – 1975 г., като седан с две врати, комби с три и фургон с три. Сменя три двигателя – 479 куб. см, 499 куб. см и 594 куб. см. Предаването е с 4-степенна ръчна скоростна кутия.
Автомобилчето е дълго само 2,97 м при междуосие от 1,84 м. Ширината е 1,32 м, а височината – 1,32 също. Собственото тегло е само 499 кг. Дизайнер е Данте Джиакоза. Произведени са 3 893 294 бройки.
Това е евтин и практичен автомобил, който предефинира понятието „кола“. Той е един от първите, предназначени за града. Охлаждането е въздушно. През годините са правят съответно моделите:
– Nuova (New) (1957-1960 г.)
– D (1960-1965 г.)
– К или Giardiniera (1960-1977 г.) – комби
– F или Berlina (1965-1973 г.)
– L или Lusso (1968-1972 г.)
– R или Rinnovata (1972-1975 г.)
1971_fiat_500-pic-11837Измененията включват Fiat 500 Jolly Ghia и Fiat Vignale Gamine. Спортните модели са произведени от Abarth, както и от Джанини. Австрийският вариант е произведен от Steyr-Daimler-Puch – 1957-1973 Steyr-Puch 500. Fiat 500 има коефициент на аеродинамично съпротивление (Cx) 0,38.
Nuova (New) (1957-1960 г.) има по-малък двуцилиндров двигател от всички по-нови модели и произвежда 13 к.с.. Този модел разполага с платнен покрив, който се сгъва по целия път обратно към задната част на превозното средство, като този на Ситроен 2CV.
D изглежда много подобен на Nuova, но има две основни разлики. Един от тях е обема на двигателя (D се отличава с подобрен 499 куб.см. двигател с мощност 17 к.с., като стандартно този двигател се използва точно през до края на L през 1973 г.), а другата е покривът, който е плътен.
Комби- версията на Fiat 500 е най-дълго продължилият модел. Двигателят е поставен под пода на багажника, за да се създаде равна повърхност за товарене. През 1966 г. производството на Giardiniera е било прехвърлено на дъщерното дружество Autobianchi. Общо са произведени 327 000 коли от модела.Fiat_500_Giardinetta_1
През 1936 г. Fiat излиза на пазара с модела 500 Topolino (мишле). Това е първият автомобил на знаменития конструктор Данте Джиакоза. Моделът става известен, благодарение на изключителната си икономичност – 5,3 л на 100 км път. Двигателят е поставен пред радиатора. Fiat 500 B е с мотор по-мощен с 3,5 к. с. и излиза на пазара след Втората световна война. През 1955 г. Topolino се сменя от модела 600.
Първият 500 C произлиза от рестилизираното Topolino от 1936 г. По-късно идва и версията Station Wagon в два варианта – единият с дървен обков, специално за Америка. В перода 1935 г. – 1940 г. са произведени 80 000 Topolino.
През 1957 г., след успеха на модела 600, идва и Nuova 500, също по дизайн на Данте Джиакоза – супер икономичен Fiat, с извънредно ниска цена. С лицензиите от него са произведени над 8 млн. броя. През 1959 г. моделът печели наградата Golden Compass.
В най-ново време последният Fiat 500, носещ чертите на предшественика си, е възроден и става „Автомобил на годината за Европа” за 2009 г. Обявена беше и версия на електричество, представена за пръв път на Детройт 2010.