НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508
НОВИЯТ СЕДАН PEUGEOT 508

Opel Rekord P1

Opel Rekord P1 (първоначално Opel Olympia Rekord P) е модел кола от горната средна класа, въведена през лятото на 1957 като наследник на Opel 25479298Olympia Rekord. Най-характерната черта на този модел са панорамните прозорци, за които е Р в името на модела.

Наследник на този много успешен модел е през лятото на 1960 г. Opel Rekord P2.

Каросерията е седан и комби, с двигатели бензин 1.2-1.7 литра (29-40 кВт). Дължината е  4433 мм, ширината – 1616 мм и височината 1490 мм, при междуосие от 2541 мм. Празното тегло е  910-975 кг.

На 13 август 1957 г. Едвард Зденек, главен изпълнителен директор на Adam Opel AG, се изправя в градската зала на Рюселсхайм до Opel Olympia Rekord „P“ („P“ – за Panorama, колата е по-късно позната като „P1“) и е нов модел в средната класа като наследник на предишния Opel Olympia Rekord. Оборудвана с модерна каросерия, новата кола веднага е добре приета на пазара – в двуцветна боя и в два цвята плат украсен интериор на модела.

opel-rekord-olympia-caravan-07Много подробности – включително по-специално изготвените големи панорамни прозорци в предната и задната част,  бронята и стоповете – са копирани от моделите Special и Roadmaster на Buick – марка на GM. Главният дизайнер Ханс Мершеймиер е имал в ума по-специално и европейската компактна версия на Chevrolet Bel Air 1955.

Новият дизайн на предното окачване и различна дължина на двойните носачи с посредничеството с нова напълно синхронизирана тристепенна трансмисия със смяна от колоната и 45 к.с. двигател с обем 1.5 литра (предшественикът Olympia Rekord има 40 к.с.), дават ново преживяване зад волана.

Автомобилът е седан с две или четири врати, от началото на 1958 г. като комби (каравана) или – ван (Caravan без задни странични стъкла). Американците казват: „Това е кола и ван“, кола и микробус. Караваната е купена основно от занаятчии, защото тя предлага оптимална комбинация, съчетавайки качествата на частните коли с автомобили на предприятието със съответно висок полезен товар. Това е и причината, поради която само няколко от тези варианти са се запазили и до днес.1280px-Opel_Olympia_Rekord_P1_(1959)_p2

Има по-нататъшни иновации през пролетта на 1958 г. със седан с четири врати и Opel 1200 (известен също като Opel P1200) като нова базова версия. 1200 имаше 40 к.с. от 1.2 литра на обем, като на страната се поставя при предните калници думата „1200“. На този модел също е липсвало като на предишния базов модел и Olympic каравана и микробуси думата „Rekord“ на предните калници. 1200 заменя Olympia като базов модел, неговото оборудване не е било чак толкова спартанско като в Olympia.

През лятото на 1959 г., е въведен нов 1.5-литров двигател, който сега прави вместо предишните 45 к.с. – вече 50 к.с. Това увеличаване на ефективността се дължи основно на промени в колектора, главата на цилиндъра и изпускателния колектор.

1280px-Opel_Rekord_1700_P1_Heck_(2008-06-14)_retВ последната моделна година 1959/1960 има Olympia Rekord P1 при поискване с „Olymat“, автоматичен съединител на Fichtel & Sachs (подобно на  Saxomat), но средно популярен. Системата – полу-автоматична скоростна кутия, се състои от центробежен съединител за началото и втори съединител за смяна на предавките, вкарването на педала на съединителя е пропуснато. Задействан от двигателя вакуум на втория съединител се активира при включване на електрически контакт на скоростния лост. В допълнение, се добавя по- мощна версия на 1.7-литров двигател с 55 к.с. към програмата в този модел година.

При поискване, има купе и конвертируеми реализации от магазина с  тяло Autenrieth в Дармщат, но те винаги остават рядкост. Като цяло, само 25 кабриолети са направени, от които четири все още са известни днес. От само три изградени купетата са останали  2.Oldtimer_Show_2007_-_067_-_Opel_Rekord_P1_Cabrio

В допълнение, в края на 1959 г., за да бъде още по-специален се появява модел, който е произведен в GM Suisse в Биел в по-малки количества и наличен само в Швейцария. Това е Opel Ascona Rekord, кръстен на град Аскона в Тичино при Великото езеро или езеро Маджоре (Лаго Маджоре). Той  е само с 1.7-литров двигател с 55 к.с. и има два тона боя с винаги бял покрив, двуцветен интериор с кожена тапицерия, хромирана лайстна на 45° ъгъл на предната броня с на две нюанси разделени под талията и „Ascona“ букви на задните странични панели в задната част. От този рядък специален модел трябва да съществуват само 10 парчета.

Rekord P1 е строен (както и по-късно неговият наследник) също в GM South Africa, но тук като десен волан. Друга специална версия на Rekord P1, която е била строена в Порт Елизабет в Южна Африка за вътрешния пазар, е пикап версия. Тази техника я има в много малки числа като ляв волан в Европа.

1280px-00-opel-rekord-P1Rekord P1 е огромен успех с продажби, както на вътрешния пазар, така  и за износ. Opel продава от тази моделна серия в периода между август 1957 г. и юли 1960 г. 509 110 копия , от които 394 692 седани, 109 282 комбита и 15 136 микробуси. В допълнение има 67 952 единици на Opel 1200.

Olympia Rekord P1 бе заменен през август 1960 г. от Rekord P2. Основната версия 1200 остана непроменена до края на декември 1962 г.

Между август 1967 г. и юли 1970 г., имаше и Opel Olympia A, но за разлика от стария Opel Olympia P1 (без запис букви) не е друга допълнителна версия, а луксозно обновен вариант на Opel Kadett B.