Citroen SM Presidential
Специалните Citroen SM Presidential са построени от френския каросеростроител Chapron за президента Жорж Помпиду.
През 1971 г. френският президент Жорж Помпиду, поръчва на Chapron изграждане на две и четири врати Drophead автомобили, базирани на модела SM.
Те първо са били използвани по повод държавното посещение през 1972 г. до Франция на кралицата на Обединеното кралство – Елизабет II.
И двете коли са били дълги 5,6 м и с маса 1 890 кг и въпреки значително увеличеното тегло са били снабдени със стандартния SM V6 двигател.
Направени са промени в крайната предавка, за да позволи на колите да се движат бавно в церемониални шествия.
Citroën подава няколко предложения за Елисейския дворец, състоящи се от Landaulet; салон с метален покрив, включващ отвор панел; и кабриолет. Решено било да се изгради последната колата и Chapron изготвя специални два автомобила.
Citroën SM е купе с висока мощност, произвеждано от френския производител между 1970 и 1975 г. SM е поставен на трето място в конкурса 1971 Европейски автомобил на годината, зад гърба му остава Citroën GS, печели и 1972 Автомобил на годината в САЩ на Motor Trend.
През 1961 г., Citroën започва работа по „Проект S“ – спортен вариант на революционния Citroën DS. Както е обичайно за фирмата, са разработени много концептуални автомобили, все по-сложни и по-луксозни от DS – в който в крайна сметка се превръща в превозно средство ореол за марката. Citroën закупува Maserati през 1968 г. с намерение да овладее високите технологии на работата на двигателя на Maserati и да произвежда истински Gran Turismo автомобил, съчетаващ изискаността на окачването на Citroën с двигател Maserati V6.
Резултатът е Citroën SM (Sport Maserati) – показва се първо на автомобилното изложение в Женева през март 1970 г. Той започва да се продава във Франция през септември същата година. Всички произведени са с ляв волан, въпреки че някои RHD реализации са били извършени в Обединеното кралство.
SM става водещ автомобил на марката, който да се конкурира с други GT на времето от производители като Jaguar, Lotus и Porsche. Това е и начин за доказване на това колко много мощност и ефективност могат да бъдат настанени в дизайна на предното задвижване на Citroën.
SM предлага комбинация от комфорт, прецизно управление и високо качество на изпълнение на разположение като като при никоя друга кола в момента. Popular Science отбелязва, че SM има най-кратък спирачен път в сравнение с другите автомобили, които са тествани.
За съжаление, SM не намери достатъчно клиенти на европейския пазар на GT, но голяма част от технологията на SM бе пренесена на успешния Citroën CX, стартирал през 1974 г.
Външният вид на колата е доста различен. Проектиран е от главния дизайнер на Citroën Робърт Oпрон. Погледнат от горе, SM прилича на сълза, с много по-широка следа отпред.
SM беше необичайно аеродинамичен за своята епоха, с много нисък коефициент на челно съпротивление. Европейските критици су дивяха на получената възможност да пътуват с часове при 200 км в час (120 mph) в комфорт.
SM комбинира много необичайни функции – светлини, които се завъртаха с кормилното управление (с изключение на САЩ, където това е незаконно), а механизмът за чистачките, е „чувствителен“ към дъжд, има и много други функции, които сега са често срещано явление в автомобилите на деня.
SM е бил продаван с три много сходни, малки, леки двигатели, всички произлизащи от съвременното Maserati V8, монтирано на Quattroporte.
Двигателите на SM винаги са били монтирани зад предната ос:
– 2.7 L V6 с Weber 42 DCNF карбуратор, „C114-1“ (170 к.с.) (1970-1972)
– 2.7 L V6 с Bosch D-Jetronic инжекция, „C114-03“ (178 к.с.) (1973-1975 г. – не се предлага в САЩ)
– 3.0 L V6 с Weber 42 DCNF карбуратор, „C114-11“ (180 к.с.) (1973-1975 г.)