Архив

GAZ 12 ZIM

ГАЗ-12 ЗИМ е представителен съветски 6-7 местен автомобил, предназначен да служи на среднатаGAZ_12_ZIM_by_SLAVAKOR номенклатура най-много до министър. Също така много коли се ползват като таксита и линейки. В София преди години имаше таксита ЗИМ на стоянката на Орлов мост също. Това е единственият автомобил в Съветския съюз от висш клас, който е достъпен и за частна собственост.

В периода 1950-1960 г. са произведени общо 21 527 коли. Освен седаните има версии фаетон и линейка. Двигателят е отпред, задвижващи са задните колела. Двигателят е от 3480 куб. см 90 к. с. 6-цилиндров линеен модернизиран ГАЗ-11 с алуминиева глава, повишена степен на сгъстяване, нов колектор и двукамерен карбуратор. Предаването е с 3-степенна механична скоростна кутия с хидродинамичен съединител с течност, със синхронизатор на втора и трета предавка и лост, разположен на кормилната колонка. Гъвкавостта на двигателя на трета предавка е просто невероятна.

1950-12-zim-17Междуосието на колата е 3200 мм, при дължина на каросерията от 5530 мм, ширина 1900 мм и височина 1660 мм. Собственото тегло е 1700-1900 кг. Дизайнер е Андрей Липгарт, който прави и ГАЗ-20 „Победа“ и ГАЗ-21 „Волга“, ЗИЛ-111 и „Чайка“ ГАЗ-13. Автомобилът се е сглобявал в Горки, СССР, сега – Нижни Новгород, Русия. Сходни модели са Cadillac Fleetwood 1948 61 и от 1947 Buick Super. Отделено е внимание на детайла и линиите, има доста хром, каросерията е в американски стил. На каросерията, полирана на ръка, са нанесени седем слоя боя.

Интериорът с хромиран метал, обзаведен в имитация на дърво и слонова кост, с дебели килими, в приглушени цветове – сиво, бежово, светло зелено, лилаво, дава чувство за лукс от високо ниво по онова време. Има трибандов приемник с висока чувствителност за времето си. Отзад има пет места – две със сгъваеми седалки, тапицерията е изкуствена кожа. Задните врати се отварят с лице.autowp.ru_gaz-12_zim_faeton_opytnyj_1

Въпреки това колата не копира чужд модел и дори казва нещо ново в бранша. Отличава се с изключителен вътрешен простор на купето като при най-висок клас и е първият автомобил от класа си с монокок. Предното независимо окачване почти изцяло повтаря това на ГАЗ М-20 и е подобно на Opel модел Kapitän 1938. Задното е на лостове с амортисьори.

Прототипите на модела са били показани на 10 май 1949 г. в Кремъл и са били добре посрещнати от критиката. През октомври 1950 г. започва първото производство, като правителството прави изпитания на първата малка серия в продължение на 21 072 км пробег.

Съкращението ЗИМ означава Завод имени Молотова (руски: Завод кръстен на Молотов). Преди 1957 г. фабриката ГАЗ е официално обявена за Горкиевский автомобильный завод имени ВМ Молотова, или на Вячеслав Молотов – в чест на съветския външен министър. Всички модели завършват на представката M. С надпис ЗИМ са украсени тасовете, решетката на радиатора, капака, бутона на волана. След като кариерата на външния министър внезапно завършва през май 1957 г., поради неразбирателство с Никита Хрушчов, автомобилът е бил прекръстен на ГАЗ-12 и всички надписи сменени с новия. Чак до перестройката колата се етикира като ГАЗ-12, въпреки че неофициално се нарича ЗИМ.

zim_rw_i2Клирънсът на каросерията е 200 мм Радиусът на завой – 7,4 м. Максималната скорост е 125 км в час. Резервоарът побира 80 л бензин. Разходът на гориво е 15,5 л на 100 км при скорост 50-60 км в час. Ускорение от 0 до 100 км в час за 37 сек.

Цената на колата преди реформата през 1961 г. е 40 000 рубли, докато „Победа“ е на стойност 16 000 рубли, а „Москвич-400“ – 9000 рубли. Колите ЗИМ бяха  изнасяни главно за страните от социалистическия лагер, както и в редица капиталистически страни, като Финландия, Швеция и др.