BMW 02
Междинният клас BMW 02 Тип 114, E6, E10 и E20 е с производствен период 1966-1977 г. Двигателите са бензинови 1.6-2.0 литра (55-125 кВт).
Дължината на моделите е 4220-4230 мм, при ширина 1590-1620 мм и височина 1360-1410 мм, с междуосие 2500 мм и празно тегло 940-1080 кг.
Предшественик няма. Наследник е BMW E21.
Оригиналният 114 серия е известен също като серия 02, съставена от средни автомобили, произведени от BMW в периода между април 1966 г. и юли 1977. 02-серия BMW закръгля програмата най-отдолу. Тя се извлича от модела 1600 нов клас, но автомобилите са били само с две врати.
Имаше само четирицилиндрови модели (тип двигател M10) с наименованията 1502, 1600-2, 1602, 1600 TI, 1802 и 2002, 2002 TI, 2002 TII и 2002 турбо. Първите две цифри показват, в изключение на 1502, литрите на обема на двигателите. Развитието на кодове са тип 114 за модели 1502-1802, E6 за моделите на Touring, E10 за вкл. TI 2002 и TII, и E20 за турбото 2002.
Серията бе заменен от първата BMW Серия 3 (серия E21) през август 1975 г., като малкият модел 1502 все още е в производство до юли 1977 г.
1600-2 беше представен март 1966 г. по време на автомобилното изложение в Женева. Неговото име с неофициална наставка „-2“ трябва на 1600 модела просто да маркира новия две врати BMW и ще помогне да се разграничи от по-големия седан с четири врати.
С фейслифта през февруари 1971 г., моделът бе наречен 1602. Всички автомобили са получили повече обгръщащи брони с гумена подложка и кръгла броня лента. Двете части на арматурното табло са изцяло в черно, а също и фитингите са се променили.
Към края на август 1973 г., колата получи черна пластмасова решетка, по-плоски бъбреци и – с изключение на Touring – квадратни задни светлини.
През 1975 г. става „Спасяването на модела“, проектиран с опростено оборудване 1502. Той имаше двигател от 1602, сега с другите бутала и по-ниска компресия, докато е по-малък с 10 к.с. максимална мощност от 1602, но може да се управлява с редовен бензин.
Символът Turismo Internazionale или „Tii“ (Turismo Internazionale Iniezione или „инжектиране“) означава по-мощни версии на 02 Имаше три варианта:
първият модел се появи през лятото на 1967 г., за 1600 Ti, който се прави до края на 1968 г. Двигателят е 1.6-литров и произвежда 105 к.с.
от 2002 TI имаше 120 к.с. двигател с два литра работен обем. Той се появи в средата на 1968 г. и остава до пролетта на 1972 г. в програмата.
последният етап на еволюцията е въведен през пролетта на 1971 г. с 2002 TII. Неговият двигател е разработен от два литра и има 130 к.с.
На Ti-моделите има 40s Solex двойни карбуратори, 2002 TII и 2002 Turbo използват двигател с механична топка Fischer-впръскване на бензин, която е била използвана по това време дори и с Peugeot или в състезания, но обикновено във връзка с плосък слайд система вместо стандарт на газта.
Развитието с кода E20 – BMW 2002 Turbo е 170 к.с. (преди Porsche 911 Turbo) – първият германски автомобил в серийно производство с турбокомпресор.
Автомобилът беше представен през есента на 1973 по време на първата петролна криза и веднага разкритикуван заради високата консумация на гориво.
За всички двигатели, с изключение на 1502 и турбото 2002 от пролетта на 1971 г. има хечбек варианти с името BMW Touring през 1600 и 1800, до 2000 и като топ модел 2000 TII .
С фейслифта през август 1973 г. се променя името на модела, който е вече с представка и обозначаването на типа вече с приложените „2“, 1800 става 1802 Touring , 2000 – 2002 Touring и от 2000 Tii – 2002 TII Touring. В началото на 1972 г., на базовия модел е свален 1.6 литровия двигател с 63 кВт и 1600 вече е бил заличен.
Моделът не е пазарен успех, защото се произвеждат само 25 827 копия от пролетта на 1971 г. до лятото на 1974 г. Двайсет години по-късно, BMW предлага с 3 Series Compact – друг хечбек.
Отвореното BMW 1600 (тип BMW 114C) Convertible е проектирано от Baur в Щутгарт за BMW и строено от началото на 1968 г. до есента на 1971 г. Има две конвертируеми версии на 02: пълно конвертируема и Cabriolet с щанга, известен също като Targa. Кабриолетът е на разположение като 1600-2 с 1.6 литра 85 к.с. и двулитров двигател 2002 и 100 к.с.
Кабриолетът с щанга или Targa обаче, имаше само за 2002 и е на разположение от есента на 1971 г. до лятото на 1975 г.
Много рядко вариант е така наречената 02 Diana. Състезателят Херберт Хан по повод на брака си с Диана Кьорнер, в известен смисъл като сватбен подарък, възстановява дванадесет 2002 TI с двойни фарове на BMW 2800 CS, кожен салон, специални италиански алуминиеви джанти. Всеки един от дванадесетте екземплярите е боядисан в различен цвят. В момента има четири известни Diana.
BMW създава електрически 1602 за Летните олимпийски игри през 1972 г. Развитието започва през 1969 г. с две тестови автомобили. Системата за съхранение на енергия се състои от 350-килограмов пакет с дванадесет оловни стартерни батерии под капака. Така че можеш да караш около 60 км при постоянни 50 км в час в градския трафик, а на Олимпиадата разстоянията бяха само на около 30 км. Максималната скорост е 100 км в час, ускорението от 0 до 50 км в час отнема 8 сек.
BMW 1502 се прави в периода 1975-1977 г., двигателят е 1573 cm3, с компресия 8:1, мощност 75 к.с. при 5800 об./мин, макс. въртящ момент е 118 Nm при 3700 об./мин, теглото 980 кг и макс. скорост – 155 км в час. Пуснати са 71 564 бр
BMW 1600, BMW 1602, BMW 1602 TI се прави в периода 1966-1971 г., 1971–1975 г., ti: 1967–1968 г. и има обем на двигателите 1573 cm3 със степен на компресия 8,6:1, за TI: 9,5:1, мощност 85 к.с. при 5700 об./мин., за ti: 105 к.с. при 6000 об./мин, маокс. Въртящ момент 124 Nm при 3000 об./мин, за TI: 132 Nm при 4500 об./мин, тегло 940 кг, за ti: 962 кг, макс. скорост 160 км в час, за ti: 175 км в час, от 1600(-2) са пуснати: 210 451, от 1602: 56 351, от ti: 8670 бр.
BMW 1802 се прави в периода 1971–1975 г. с двигател с обем 1766 cm3, компресия 8,6:1, мощност 90 к.с. при 5250 об./мин, макс. въртящ момент 143 Nm при 3000 об./мин, с тегло 970 кг и макс. скорост 165 км в час, с пуснати 83 351 бр.
BMW 2002, BMW 2002 ti, BMW 2002 tii се правят в периода 1968–1975 г., за ti: 1968–1972 г., за tii: 1971–1975 г., с обем на двигателите 1990 cm3, компресия 8,5:1, за ti: 9,3:1, за tii: 10:1, мощности съответно 100 к.с. при 5500 об./мин, за ti: 120 к.с. при 5500 об./мин, за tii: 130 к.с. при 5800 об./мин, с макс. въртящ момент 157 Nm при 3000 об./мин, за ti: 167 Nm при 3600 об./мин, за tii: 177 Nm при 4000-4700 об./мин, с тегло 1035 кг, за ti: 990 кг, за tii: 1035 кг, с макс. скорост 180 км в час, за ti: 185 км в час, за tii: 190 км в час, с произведени 336 907, Automatic: 36 663, ti: 16 448, tii: 38 703 бр.
BMW 2002 turbo се пуска в периода 1973–1974 г., кубатурата е същата, но компресията е 6,9:1, мощността 170 к.с. при 5800 об./мин с макс. въртящ момент 240 Nm при 4000 об./мин , тегло 1080 кг и макси. Скорост 212 км в час, с произведени 1672 бр.