Архив

Citroën H Van

Citroën H Van, Type H, H-Type или HY е лека кола (или ван за доставка), произвеждан от френския производител на автомобили Citroën 1280px-Citroën_Typ_H_1981_grey_vl_TCEмежду 1947 г. и през 1981 г. Двигателят, скоростна кутия и много по-малки части са добре познати от други модели на Citroën. Двигателя и скоростната кутия са почти идентични като в Traction Avant и по-късно на DS, монтирани само при работа на двигателя на предните колела. Фаровете и скоростомерът са идентични с 2CV в продължение на много години.

Изследвания за превозното средство, което в крайна сметка ще се превърне в Type H започват  през 1942 г. по нареждане на Андре Льофевр. Двигателят идва от CV 11, а скоростната кутия, окачването и интериорът са получени от тези монтирани на CV 15.

Спецификациите според желаните от Пиер Буланже (тогава директор на Citroën) са както следва: монокок с предни задвижващи колела, превозно средство, което ще отнеме елементи на Traction Avant и неговия двигател с четири цилиндъра, с по-добро задно окачване и по-специално с помощта на максимум съществуващите части от други модели на марката.990px-WikiHVan

Построен от по-твърд материал с формата на велпапе като известния Junkers Ju 52 самолет, тип Н е кубичен. Той е с работен обем от 7,3 м3, който да зареди 1200 кг стоки с ниска височина на товарене 35 сантиметра и вътрешна височина, за да устои. Безброй адаптации са били предложени от независими производители на каросерии . Някои дори са адаптирани за хидропневматично задно окачване.

citroen-tub-hy-des-equipements-la-ferte-alais-2010-2371Този практичен автомобил, здрав, селски и с добра работа, е дълъг успех въпреки високата консумация на бензиновия двигател и скромната скорост. Той е запомнен във Франция като превозното средство за амбулантни търговци и полицията, последният известен с прякора „полицейска кола“.

Необичайно, но H има различни междуосия от всяка страна. Екипът на Citroen работи по осем проекта и приема само последната разработка, която развива, придавайки й  име: „H“ Най-много от Type H са били продадени като фургони модел HY. Други модели включват H (ранни версии), HX (малка товароподемност), HZ, и HW (голяма товароносимост).

Отличителна черта са говрираните стени на каросерията, като ребрата добавят допълнителна здравина,       без да увеличават теглото. Стените отвътре са усилени от носеща кутия под прав ъгъл спрямо ребрата. Предната врата се отваря срещу посоката на движение.

Колата на времето е била ползвана от фнеската полиция и е известна под прякора Panier à Salade – „панер за салата“.Citroen_HY

Окончателният дизайн се получава практичен, но с  естетически странно тяло. Първоначално двигателят е 4-цилиндров редови с обем  911 см3 –  50 к.с. при  3800 об./мин. Предното задвижване чрез тристепенна скоростна кутия и  сух съединител. Спирачна система е хидравлична с барабани, ръчната спирачка работи на предните колела. Окачването е на усукващи се  барове  с четири амортисьори на предния мост, два отзад. Управлението е с рак и пиньон. Дължината на колата е  4,26 м, ширината – 1,99 м при база 2,53 м от едната страна и 2,50 м от другата, предна следа – 1,61 м и задна – 1,65 м. Теглото без товар е 1500 кг. Макс. скорост – 78 км в час. Разходът на гориво е 13 л/100 км.

През 1949 г. идва HZ с макс. полезен товар 850 кг и с макс. скорост от 88 км в час. След това през 1958 г. HY е с макс. полезен товар от 1500 кг. През 1961 г. HY и HY DI са стартирани, снабдени с четирицилиндров дизелови  двигатели  Perkins от 1621 см3, развиващи 42 к.с. при 3600 об./мин. 6-волтовата елсистема се заменя с 12-волтова.

http://www.autogaleria.hu -През 1964 г.  предното стъкло става цяло и се  монтира на  всички модели. Дизеловият Perkins става от  1816 см3 с 50 к.с. при  4000 об./мин. Тези модели са наречени HY HZ -IN.През 1966 г. , на HY HZ 78 и 78 са започнати, оборудвани с двигател с обем  1 911 см3 и 58 к.с. при 4500 об./мин. Макс. полезен товар на HZ и 72 HZ до 78 се увеличава до 1000 кг благодарение на двигателя INDENOR с нараснал капацитет на 1946 см3 с  57 к.с. при 4000 об./мин.

През 1969 г. идва нов модел HX IN2, който стартира с ново пълно натоварване.  Така през 1969 г., превозното средство, с  малък фейслифт има вече правоъгълни задни калници, нови предни показатели, и два вместо четири амортисьори отпред . В Холандия моделите са оборудвани с предни врати на панти. През 1972 г. HW се  предоставят с хидро-пневматично окачване отзад. Многобройни малки подобрения  са направени до края на производството през декември 1981 г.

Общо 478 743 автомобила са произведени във фабриките в Жавел и Алнуи-су-Боа с още 10 016 построени в Холандия. Повечето от тях са били продадени във Франция, Белгия и Холандия.