Архив

Fiat 127

Fiat 127 е един малък модел, произвеждан от италианската компания Fiat между 1971 и 1983 г. Той е въведен 1280px-Fiat_127_greenпрез 1971 г. като заместител на Fiat 850. Производството на 127 в Италия приключи през 1983 г. след въвеждането на замяната му – Fiat Uno.

Първата Series I се пуска през 1971-1977 г. с двигател 903 куб.см. OHV 4-цилиндров редови. Има база 2225 м, дължина 3595 мм, ширина 1525 мм и височина 1360 мм.

Първоначално е само с две врати седан, когато стартира през април 1971 г., а хечбек с три врати, използващ идентичен профил тяло, но с пълна дълбочина задна врата и сгъваема задна седалка, стартира през следващата година. Моделът е при Fiat първият супер-мини размер хечбек, както и има  най-съвременното оформление transverse-engine/front-wheel-drive, с предаването монтирано на края на двигателя. Двете проектни идеи са напълно изпробвани от 1964 г. насам, от дъщерното дружество на Fiat – Autobianchi, с Autobianchi Primula и 1969 Autobianchi A112. 1970 Fiat 128 е първият автомобил Fiat, който използва същото напречно оформление задвижване.

1024px-Seat_127_four_door_Ribadasella_UKКолата е една от първите съвременни superminis, спечелили  похвали за използване на пространството (80% от подовото пространство е достъпно за пътниците и багажа), както и за поведение на пътя. Това е и първият автомобил, оборудван с изцяло полипропилен броня на стоманена  подкрепа. 127 е моментален успех, спечелва Европейски автомобил на годината за 1972 г., и бързо се превръща в един от най-продаваните автомобили в Европа в продължение на няколко години.

През юни 1974 г., малко повече от три години след въвеждането на модела, Fiat съобщи, че 1 милион 127 са били завършени в завода Mirafiori в Торино. На изключително успешния Fiat 600 му трябваха седем години да се достигне до това.

През 1975 г. е пуснат 127 Special вариант, който включва префасонирана предна решетка и промени на детайли в интериора. Версията лукс е диференцирана с нейните накланящи предни седалки и промени в отварянето на задните прозорци като стандартно оборудване.

Series 2 версия на 127 дебютира май 1977 г. Тя включва префасониране  отпред и отзад, ново табло (въпреки че почти идентично на Серия 1), по-големи задни странични стъкла и по избор двигател 1049 куб. см –  уникално за 127 – на пет лагера – двигател от бразилския 147, а не на Fiat OHC от 128. Задната врата е удължена и сега достига почти до задната броня.Fiat_127_2_v_sst

Има и висока – куб  фургон версия, известна като Fiorino, която се основава на Series 2 купето, и остава в производство до 1984 г., когато дебютира нов Fiorino базиран на Uno.

Series 3 е в производство през  1982-1983 г. Вече се предлагат и 1301 куб.см. SOHC 4-цилиндров редови и 1301 куб.см. дизелов 4-цилиндров.

Series 3 стартира в Италия през януари 1982 г. и скоро достига други европейски пазари. Различава сеот Series 2 по-решително по пластмасовата решетка. Добавянето на съответния панел в задната част на автомобила предполага нов стил и  е вдъхновено от наскоро въведения  Ritmo/Strada диапазон. Колата получава напълно нов дизайн на таблото и интериора , отново след дизайнерския език за първи път в Ritmo. В страни като Норвегия, Дания и Финландия , моделът е особено успешен, и все още има много в обращение днес.

127 е заменен от Fiat в този сектор с Fiat Uno през януари 1983 г., макар и версии, произвеждани в Южна Америка да продължават да бъдат в производство до 1995 г.

Двигателите на моделите (от 1977 г.) са както следва: 0.9 8V S4 45 PS (44.4 к.с.) 63 Nm,  0.9 8V S4 45 PS (44.4 к.с.) 64 Nm , 1.05 8V S4 50 PS (49.3 к.с.) 77 Nm , 1.05 8V S4 70 PS (69.0 к.с.) 83 Nm  и 1.3 8V S4 75 PS (74.0 к.с.) 103 Nm.

Fiat.SEAT има произведени 1 238 166 единици на 127 между 1972 и 1984 г. Поради политиката на дизайн на SEAT, 4-врати вариант на колата също се произвежда, както и по-късна версия с пет врати. SEAT също произвежда уникален вариант на 127 двигател OHV. Това е 1010 куб.см. , вместо 903 куб.см. и произвежда 50 к.с. С четири врати SEAT 127 е бил изнасян за определени пазари с емблеми

1280px-Polski_Fiat_127p_at_Muzeum_Inżynierii_Miejskiej_in_Kraków_(2)Fiat 127 е произвеждан по лиценз на Fiat от полските производители на автомобили FSO ( между 1973 и 1975 г.) и FSM ( между 1974 и 1975 г.) под името Polski Fiat 127p . Те се сглобяваха и с италиански, и с полски части. Първоначално Polski Fiat 127p се произвежда в големи количества, като народна  кола, но когато става ясно, че тя ще бъде около 30% по-скъпа от 126P,  е решено да се концентрират върху последния модел, докато по-големият 127p се произвежда само в много малък брой .

В Бразилия колата е била известна като Fiat 147 (по-късно Spazio) , а 3 -врати комби версията е наречена Panorama. Има и един конвенционален две врати триобемен седан на разположение – Fiat Oggi, един пикап, наречен  City, и един микробус, наречен  Fiorino. Бразилските версии усвояват 1050 см3 и 1300 см3 двигател, наречен Fiasa,  и също се използва 1.3 L Diesel двигател (за експортните пазари само). От 1981 г. този вариант (наречен 127) всъщност се изнася за Европа, за да бъде продаван заедно със 127 седан и хечбек.

Общо 1 169 312 единици са изградени от 9 юли 1976 г. до края на 1986 г. в Бразилия и 232 807 единици са построени в Аржентина между 1982 и 1996 г., като Fiat 147, Spazio и Vivace. Също така се сглобява в CCA в Колумбия.