Архив

Land Rover Series II – IIA

Под №4 в British National Museum, сред 5947 прототипа, е паркиран за вечни времена един истински Land1280px-1962_Land_Rover_Series_II_-_34_Front Rover. Да проследим какво разказва историята.

Шеф инженерът на Rover Group – Морис Уилкс и неговия брат Спенсър имат един ексвоенен „джип” и решават да създадат собствено производство. Дотогава фирмата не била правила кола с висока проходимост. Братята търсят изход и за да спасят фабриката си в Солихъл Бизи.

Морис Уилкс решава да конструира нещо, ненаправено дотогава. Иска да сътвори возило, което еднакво добре да тегли плугове, да носи товар и да минава там, където нищо друго не може. Той кръщава новия автомобил Land Rover.

Дизайнът е на Робърт Боуле. Използвани са всички възможни компоненти, които могат да се вземат от „роувърите”. Трябва да се избере подходящо шаси, а дизайнът и панелите са измислени изцяло. За материал е предпочетен алуминият. Той лесно се изчуква дори на ръка и е устойчив на корозия.

Първият прототип е направен през 1947 г. Шасито е взето изцяло от Jeep, а двигателят – от Rover Ten. Автомобилът първоначално няма врати и е отлично защитен от вода. След септември 1947 г. са направени първите 25 коли  – с нова технология на изпускателните клапани. Вече има и врати. Версиите са hardtop (формула на каросерията, при която има твърд свалящ се покрив) и estate (комби). Един от прототипите има опция две или четири задвижващи колела. Скоростната кутия е механична с четири предни предавки и трансфер на две нива – общо осем скорости. След 1950 г. се сменя шасито, което става галванизирано. Land Rover е демонстриран за пръв път на Амстердамския автосалон през април 1948 г.

Осемдесет процента от производството веднага започват да изнасят зад граница. Крал Джордж VІ нарежда да закупят известно количество коли за държавата. Цената е първоначално 450 британски лири, по-късно става 500.

1961_land_rover_series_ii-pic-25350През октомври 1948 г. Land Rover има вече дилъри в 68 страни по света. За индустриални нужди са направени версиите Compresor и Welder. Разстоянието между осите е увеличено до пет пъти. Колите с дълга база имат модификация estate със седем места, линейка, автомобил работилница.

Land Rover вече е основно средство за придвижване на лекарите в Индия, при сафаритата в Кения и Танзания, а също – през войната в Корея. Започва производството на артилерийски влекачи и друга специализирана армейска техника. От 1948 г. до днес Land Rover е ползван в армиите на над 150 държави.

Първият Land Rovеr, пуснат през 1948 г., е Defender. Това е уникална кола, чиято конструкция остава неизменна повече от 55 години. Автомобилът съчетава гениална простота и надеждност. Това е превозно средство №1 за изследователи и пътешественици. Всички го обичат и го използват във всички краища на земното кълбо.1280px-Land_Rover_Serie_IIA_'88_1970_-_Finca

Ако се върнем назад, Series II се прави в периода  1958-1961 г. Той има двигатели 2.0 L бензин I4, 2,25 L I4 бензинов или 2.0 L I4 дизелов, предаването е с 4-степенна ръчна скоростна кутия. Междуосието е 2235 мм (SWB – къса база) и  2769 мм (LWB – дълга база). Дължината е  3617 мм (SWB) и  4445 мм (LWB), ширината 1 676 мм и височината – 1969 мм (SWB) или 2057 мм (LWB). По-малкият бензинов агрегат е от 52 к.с., по големият – от 72. Series IIA  е в производство през  1961-1971 г. То е трудно да се отличи от предишния модел, разликата е главно, че фаровете се качват на калниците и има нов 2.25-литров дизелов двигател.

Land Rovеr се прави преди да купи правото за производство Ford Motor Co. в над 30 страни, включително в Белгия, Германия и Испания. През 1957 г. се появява дизеловият вариант. Камионетките се сглобяват от 1962 г. до 1972 г. През 1978 г. се пуска версията V8. Пружинното окачване се въвежда през 1983 г., а турбодизелът – през 1986 г.

Фирмата беше собственост на Ford Motor Co. От Женева 2007 стана ясно, че компанията е продадена на индийската Tata.