Руският проект „Кортеж“
„Кортеж“ е неофициалното название на специално разработения автомобил от представителен клас за пътуване на Президента на Руската Федерация. Официалното название е „Единна модулна платформа“. Обявено беше, че автомобилът ще се пуска под марката Aurus, образувана от началните слогани на думата Aurum (лат. злато) и Russia (лат. Русия). Съдействие на НАМИ оказва и помага при разработката на реализацията на автомобилите компанията Sollers.
До 2000-ната година за превоз на държавните лидери се използваха съветските/руските лимузини ЗИЛ-41047. После за такива превози на руското ръководство започнаха да се ползват автомобили Mercedes-Benz.
Проектът се разработва от 2012 г. и включва създаване на премиум автомобили за първите персони, а също така – всъдеход и микробус. Производството започна през 2017 г. Обемът на бюджетните инвестиции в „Кортеж“ по данни на в. „Коммерсант“, се оценяват на 12,4 млрд рубли до 2017 г. включително. През 2016 г. от бюджета са отделени 3,61 млрд рубли.
С разработката на президентската лимузина се занимава НАМИ при поддръжката на Министерството на промишлеността и търговията на Руската Федерация. Официалният дебют на лимузината стана в началото на 2018 г.В рамките на проекта се планира да се създаде платформа за автомобили. Кросоувъри и миниванове от проекта в небронирана версия ще постъпят в свободна продажба в серия от 250-300 бройки скоро. Всъдеходите „Кортеж“ ще се сглобяват в мощностите на Уляновския завод, произвеждащ УАЗ и влизащ в групата Sollers, с която се водят преговори за организиране на производство и на микроавтобуси.
Подписаното разпореждане на 13 септември 2013 г. № 1642-р позволи на НАМИ да сключи контракт без провеждане на конкурс: ФГУП НАМИ се явява единствен изпълнител на държавната поръчка за изпълнение.
На 20 ноември 2017 г. беше обявено началото на сглобяването на първите 14 автомобила от проекта. Първите машини са предадени през декември. Според източници в началото на 2018 г. са произведени вече първите 18 автомобила, а до края на годината те ще бъдат 70.
Очаква се, че свободната продажба на лимузините ще започне на цена 6-7 млн. рубли през 2019 г.
Ще бъдат достъпни няколко модификации на силовия агрегат, разработен от НАМИ, в това число:
4-цилиндров двигател с мощност 250 к. с.
8-цилиндров с мощност 650 к. с. (съвместно с Porsche Engineering)
12-цилиндров 860 к.с. турбирован мотор
6-цилиндров дизел (за всъдехода).
Всички автомобили ще бъдат окомплектовани с 9-степенна автоматична скоростна кутия.
Автомобилите ще се предлагат в продажба по равнище на обзавеждане в 5 ценови категории:
Сегмент Близък аналог Цена, руб Год. производство.
„Бизнес“ Mercedes-Benz ML 2–3 млн. 10–20 хил.
„Премиум“ Mercedes-Benz 500, GL 3–5 млн. 3–5 хил.
„Лукс“ Mercedes AMG, Porsche 5–10 млн.
„Лъксъри“ Rolls-Royce Ghost, Bentley Flying Spur 10–20 млн. 500
„Ексклюзив“ Bentley Continental GT от 20 млн. 50–100
Руските премиум автомобили ще бъдат по-евтини от вносните аналози. За ориентир трябва да се вземат премиум автомобилите на руския пазар, като има 15% дисконт от тази цена.
Планират всяка година обем на производството на автомобили по проекта „Кортеж“ до повече от 1000 машини след 2020 г.
От 30 януари 2018 г. станаха известни и последните подробности.
Части, възли и агрегати за производството на автомобилите от проекта „Кортеж“ ще доставят 147 производители, 74 от които са руски, стана ясно от списък със снабдителите, публикуван от информационна агенция RMS. Едно от ключовите условия, заложени при обявяването на амбициозната програма за нов автопарк за руския държавен елит, бе максимална независимост от чуждестранни компании, припомня „За Рульом“. От списъка не става ясно кой ще доставя оборудването за двигателите и автоматичните скоростни кутии, макар първоначално да бе обявено, че те ще се произвеждат от московската компания КАТЕ.
Руските фирми, които ще снабдяват поточните линии на „НАМИ-Авто“ (съвместно предприятие на Централния научноизследователски автомобилен институт на Русия и избраната за промишлен партньор московска фабрика Sollers), са добре познати доставчици на части за сглобяваните в Русия автомобили и вторичния пазар.
Стъклата за цивилните версии на Путимобила ще се произвеждат от AGC Glass Russia, която ще се заеме също така с разработката на прожекционния дисплей и многодиапазонната антена. Известната в родината си „КиК“ ще доставя летите джанти, а за гумите отговаря НТЦ Кама от Нижнекамск. Сред останалите руски доставчици са „Русская кожа“ (тапицерии), Белебеевский завод „Автонормаль“ (пружини), „Автокомпонент“ (брони, корпуси на въздушни филтри, резервоар и странични огледала), „Красноярский металлургический завод“ (части за шасито и носачи), „Стандартпласт“ (шумо- и виброизолация), „Металлопродукция“ (подкалникови кори) и др.
При встъпването си в длъжност на 7 май 2018 г., Путин за пръв път се качи в специалната руска лимузина, разработена за него от проекта „Кортеж“.
Новата руска лимузина, изпитана от Путин по време на инаугурацията на 7 май, бе наречена „Сената лимузина“. Самата фамилия автомобили, създадени в рамките на проекта „Cortege“, се нарича „Aurus“. В допълнение към президентската лимузина, в този ред има седани, наречени „Сената“ и микробуси „Арсенал“.
Така Путин прекъсна традицията да се използва мерцедес от бранда Pullman, какъвто наследи от Борис Елцин, когато стана президент през 2000 г.
Това е бронираната лимузина ЕМП-41231SB с дължина от 6840 мм с 6.6-литров бензинов V12 двигател с турбини. Мощността на двигателя е 860 конски сили, въртящият момент е 1000 Нм.
Лимузината е с 9-степенна автоматична скоростна кутия КАТЕ R932 руска разработка без традиционен хидротрансформатор за по-добра ефективност. Трансмисията е хибридна.