Архив

Triumph Dolomite

Triumph Dolomite е популярен малък автомобил – Sports Sedan, произвеждан от Triumph Motor Company – подразделение на British4025977822_4d69141d39_b Leyland Corporation в Канли, Ковънтри между октомври 1972  г. и август 1980 г. 204 003 са направени.

Междуосието на колата е 2438 мм при дължина 4115 мм, ширина 1575 мм.

Дизайнер е Джовани Микелоти.

Dolomite е последното допълнение към комплекса малки коли на марката, което е започнало през 1965 г. с Triumph 1300. Проектиран да бъде заместител на задвижвания чрез  задните колела Triumph Herald, 1300 е първоначално снабден с 1296 куб.см. двигател и предно задвижване. По-късният модел, въведен през септември 1970 г. – Triumph 1500, включва преоформени отпред и отзад части, по дизайн на Микелоти, и по-голям 1493 куб.см. двигател.

Triumph Dolomite е представен на автомобилното изложение в Лондон през октомври 1971 г. Въпреки това, в пълно производство влиза през октомври 1972 г. Името е било използвано от Triumph за редица модели преди Втората световна война и това име се възражда за нов автомобил. Dolomite използва вече купето на предно задвижвавания  Triumph 1500, но с по-голямата част от ходовата част, пренесени от задно задвижвания Triumph Toledo.

1974_Triumph_Dolomite_Sprint_-_Flickr_-_The_Car_Spy_(20)Първоначално има само версия Dolomite 1850HL.

79 010 са направени  с 1854-кубиковия двигател, който  е от сплав OHC на главата с железен блок, предоставящ 91 к.с. Това е версия на двигателя, който компанията вече предоставя на Saab за използване на техния 99 модел.

Тези автомобили са насочени към тогавашния нов компактен лукс сектор, и се борят за продажби срещу автомобили като BMW и Ford Cortina 2002 GXL,  предлагат се с високо ниво на стандартно оборудване, в това число двойни фарове, часовник, пълна апаратура, луксозни седалки и килими, с отоплението на задното стъкло, както и запалка. Styling-ът е подобен на Triumph 1500, с някои промени.  Колата е в състояние да достигне 160 км в час, с ускорение до 97 км в час за 11 сек. Ускоряващата скоростната кутия скоро е въпрос на избор, има и опция автоматична скоростна кутия.1974_Triumph_Dolomite_Sprint_-_Flickr_-_The_Car_Spy_(2)

Въпреки че Dolomite се оказва изискан и бърз, конкуренти като BMW 2002 имат предимство на мощността, което се струва скъпо на Triumph, както по отношение на продажбите и престиж. За да се промени това, Triumph разкрива Dolomite Sprint през юни 1973 г. Производство през 1973-1980 г. е с 22 941 направени.

Екип от инженери разработва 16-клапанова цилиндрова глава с всички клапани задействани с помощта на един разпределителен вал, а не на по-конвенционални DOHC. Капацитетът също се повишава до 1998 куб.см. и в съчетание с по-големи карбуратори изходът се вдигна до 127 к.с. Това представлява значително увеличение в сравнение с по-малкия 1850 куб. см вариант, обаче изостава далеч от първоначалната цел от 135 к.с.

Въпреки че BL инженерите са в състояние да извлекат надеждни 150 к.с. от изпитвани двигатели, производствената линия не е в състояние да изгради двигателите на същото ниво на качество.

В резултат на този нов двигател, Sprint има претенция да бъде първата в света наистина масово производство мулти-клапанна кола. Дизайнът на цилиндровата глава печели британската награда за дизайн на Съвета през 1974 г. Характеристиките са оттлични, с 0-97 км в час за около 8.4 сек., с максимална скорост от 192 км в час.Triumph Dolomite Sprint front(1)

Скоростната кутия и диференциал са заменени с версия на тези, монтирани на TR и 2000 серийни автомобили, макар и с близко съотношение в скоростната кутия. Спирачките са модернизирани. Други промени по стандарт при Dolomite включват възможността за диференциал с ограничено приплъзване. Опционалната ускоряваща и автоматична скоростна кутия от модел 1850 се предлага и като опция за Sprint.

От май 1975 ускоряваща и затъмнените стъкла са част от стандартното оборудване. В допълнение, всички спринтове са оборудвани с лайстни. Подглавници са вече на разположение като опция. От март 1976 г. подглавници, радио и многопластово стъкло са част от стандартното оборудване. През 1978 г., пластовите предни стъкла става стандарт, монтирани и през 1980 г., за да се съобразят със законодателството на Обединеното кралство, двойните задни фарове за мъгла са част от стандартното оборудване.

Следващият модел нагоре, на мястото на Triumph 1500 TC, е Dolomite 1500. Dolomite 1500 предлага идентична спецификация на Dolomite 1300 –  Triumph Dolomite 1300  двигател 1296 куб.см. Straight-4. Производството е през  1976-1980 г., с 32 031 направени. 1493 куб.см. двигателят и двойни карбуратори, Overdrive и автоматична скоростна кутия се предлагат като опция.

1280px-Triumph_Dolomite-Sprint_Front-ViewНа 1500HL има идентична спецификация на лукс 1850 (сега определен като 1850HL), но отново с 1493-кубиковия двигател. Изпълнението е добро и за пореден път ускоряваща и автоматични трансмисии са задължителни. Моделът HL има много по-добро ниво спецификация над стандартната Dolomite 1500 – включително оборотомер, волт метър, отделно уреди за гориво и температурата, часовник, регулируема кормилна колона и височината на седалката на водача се коригира, джобове в седалките и др. Dolomite 1500&1500HL е в производство през 1976-1980 г., с 70 021 направени.

С новите модели 1500, предното задвижване е заменено от задно задвижване, с няколко външни разлики очевидно в каросерията. Тази промяна може да се счита малко мислене назад. Но преминаването към задно задвижване позволява значително намаляване на разходите. Историята се повтаря почти 30 години по-късно, когато MG Rover, потомък на British Leyland компанията, която притежаваше Triumph, превърна Rover 75/MG ZT в модел със задно предаване.