Новият PEUGEOT 5008
Новият PEUGEOT 5008

Škoda Octavia

Първата Škoda Octavia (1959-1971 г.) се произвежда от AZNP, Млада Болеслав. Това е малък семеен автомобил, с двигател 1.1 L или 1.2 L ŠkodaOctavia(1959-1971)inVM9.6.2007I4. При дължина на каросерията 4065 мм, базата е 2400 мм, височината на купето – 1430 мм, при ширина 1600 мм.

Това е осмият автомобил, произведен от компанията след одържавяването на Škoda. Въведена е през 1961 г. и остава в производство до 1971 г версия комби. Колата е наследник на Škoda 440, на която се основава. На практика единствената конструктивна разлика е  в предния мост.  Горните носича и долният, напречно разположен листов ресор, са заменени с двойни А-рамена, с амортисьори и пружини. Това е и първата сериозна промяна на рамата от 1938 г., което вероятно е подтикнало и до това, Octavia да бъде определена като нов модел. Задното окачване остава непроменено – напречен листов ресор, амортисьори, чупещи се полуоси. Въпреки тестваният прототип вариант с пружини и амортисьори за задната ос, модификацията със заден напречен листов ресор остава до края на производството.

octavia1959_combi_museumПромените по купето също са минимални. В интериора се забелязва разделяне на предната седалка на две независими, отделни части, както и новата форма на арматурното табло и волана. В екстериора най-видимата разлика е новата радиаторна решетка. Променени са броните, джантите, както и задните светлини – вече двусекторни, с мигач оцветен в жълто. Теглото е 1270 кг.

Салоните се продават с двигател 1089 куб. см от 40 к. с., по-късно – от 50 к. с., и 1221-кубиков с 45-55 к. с. 445 получава името Octavia Super и е с по-мощния мотор. Комбито е по-тежко – 1365 кг и е с 1,2-литров двигател. Макс. скорост е 110-115 км в час.

Името Octavia  възкръсна през 1996 г. с нов модел, който до днес има няколко поколения.

Свързана с модела Octavia е Skoda Felicia (1959-1964 г.). Това е кабриолет с две врати. Побира пет пътника. Може да бъде снабдена и с подвижен твърд пластмасов покрив. Първоначално се пуска само със CC 1089-кубиков  четирицилиндров двигател, но през 1961 г. се въвежда и  по-голям 1221 куб.см. Общо са били произведени 14 863 от първата Felicia.post-8682-0-54101900-1339504141

Предходникът на двата модела е Škoda 440/445/450, която се произвежда през 1955-1959 г. Това е малък седан с две врати и четирицилиндрови двигатели 1089 куб.см. и 1221 куб.см., с мощност съответно 39 и 44 к.с. при 4200 об./мин. 440, 445 и 450 бяха актуализирани през 1959 г. с лимузини и комби модели преименуван на Škoda Octavia и Skoda Felicia до 450 кабриолет. А моделът Felicia беше възроден също през средата на 90-е.

Модификациите продължават. През 1960 г. започва производството на Octavia TS – Touring Sport с  двигателя от 1089 куб. см и два карбуратора, а от 1961 г. в продажба са пуснати двукарбураторните с мотор от 1221 куб. см Octavia 1200 TS и Felicia Super. Всички модели получават нови задни светлини, с по-голям заострен мигача, част от малка перка на калника. Комбито, представено през 1961 г., е само с двигател 1221 куб. см. Всички модификации се пускат до 1964 г., когато идва новия модел 1000 МВ.

1280px-13-04-05-Skoda_Museum_Mladá_Boleslav_by_RalfR-018Моделът печели награди в доста състезания. Първата значима от тях е 2-ро и 3-то място в рали „Монте Карло“ в класа до 1300 куб. см през 1960 г. На следвйащата година Octavia е първа в класа си и 6 в генералното класиране. Пак първа в класа в това рали е колата през 1962 г., когато е и втора в клас 1300 куб. см в рали „1000 езера“ – Финландия. По това време марката има представителства в САЩ, Канада, Австралия. Комбито се сглобява в Чили. Колата може да се види и в Куба. Монтажна линия има и в Нова Зеландия. В модела и в буса 1203 за последно се прилага предноразположен двигател и задно задвижване.

В България моделът е сравнително срещан автомобил на времето си.